9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Nicolette

Vocht in scherm ibook, nu (bijna) zwart scherm

Er is vocht op mijn scherm van mijn ibook G3 gekomen, waarna het beeldscherm bij opstarten bijna zwart blijft. Als je heel goed kijkt zie je nog net een appeltje verschijnen, en ook als je op F2 drukt, zie je wel vaag het zonnetje, maar helaas, het scherm licht niet op.
    Ook PRAM al gereset (ook ergens op het forum gevonden), maar ook zonder resultaat.
    Ergens op het forum vond ik ook de handleiding van ifixit om het scherm te vervangen, maar hoe weet ik zeker dat het echt het scherm is… Op een extern scherm werkt het allemaal nog helemaal prima trouwens (maar dat reist zo lastig…)
    Iemand ideeen?

Bijdrager
    Golfgast

Backlight kapot denk ik

Bijdrager
    vegeta

Backlight kapot vermoed ik

Bijdrager
    Nicolette

En dus, scherm vervangen, heeft dat zin?

Bijdrager
    hvlint

ja dat heeft `in, je hebt nog garantie lijkt me. toch maar proberen

Bijdrager
    Festinger

@hvlint:

ja dat heeft `in, je hebt nog garantie lijkt me. toch maar proberen

Nicolette vertelt dat ze een iBook g3 heeft. Dat is dan toch een wat ouder model, het lijkt me sterk dat daar nog garantie op zit.

Een heel scherm vervangen is kostbaar, waarschijnlijk meer dan de waarde van het iBook G3.

Het klinkt inderdaad of het backlight van het scherm het begeven heeft. Kennelijk is door het vocht een sluiting of onderbreking in de aansturing ontstaan.

De backlight is een relatief simpel onderdeel van een LCD scherm. Het is alleen maar een langwerpig mini – TL buisje hetgeen je met de F1 en F2 toetsen nog een beetje kunt dimmen (hij staat toch niet per ongeluk op maximaal gedimd toch?) Het schijnt z’n licht in de zijkant van de vlakke plexiglas plaat achter het eigenlijke (kostbare) TFT scherm. Dat is alles.

Probleem is dat dit simpele onderdeel alsnog lastig te vervangen kan zijn. Dat ligt aan het ontwerp van het scherm, ik heb geen idee of er rekening is gehouden met de mogelijkheid om het backlight te vervangen. En dan kan het nog lastig zijn om het onderdeel los te bestellen.

Een goede reparateur (of een zoektocht op internet) kan je wellicht vertellen, of alleen een backlight vervangen/repareren mogelijk is.

Bijdrager
    hvlint

je hebt helemaal gelijk festinger. ik kan niet lezen (g3 niet gezien)

Bijdrager
    Nicolette

Een TL-lamp vervangen klinkt beter dan het hele beeldscherm!
    Ik wil het evt zelf gaan doen met behulp van de iFixit handleiding. Maar hoe kom ik aan een nieuwe lamp???
    Of, als dat niet mogelijk is, een nieuw beeldscherm. Ik heb al wel op tweedehandsmac.nl gekeken, daar worden best ibookjes aangeboden waar vanalles kapot is behalve scherm. maarja, dan weet je ook niet echt wat je koopt.
    Overigens staat ie niet gedimd, heb ik geprobeerd, hoopte ook dat de oplossing zo simpel was. Ook gewoon rustig laten staan en hopen dat ie gewoon zou drogen heeft geen effect.

Mijn ibookje is inderdaad een oud model. Vandaar dat ik ook zeker niet naar een reparateur wil, maar het zelf wil gaan doen. Voor mij heeft ie precies wat ik nodig heb om vanaf de bank te mailen en surfen, en hij is erg geschikt om mee op reis te nemen.

Bijdrager
    Festinger

Een groot voordeel van een notebook waar er zoveel van verkocht zijn, is dat als je specifieke onderdelen zoekt, je tenminste nog een kans maakt.
    Het ibook 12″ model was tussen 2001 en 2006 op de markt en is in uiterlijk (en scherm) niet veel veranderd. Een soort volkswagen kever onder de notebooks (met wel een steeds sterkere motor)
    Probeer dat maar eens met een Fujitsu LB1410 huppeldepup notebook.
    Ik meldde dat de backlight een relatief eenvoudig onderdeel is. Het vertoont een grote overeenkomst met een TL verlichting maar het is niet precies hetzelfde. Ik vermoed dat het langwerpige buisje waar wit licht uitkomt, eigenlijk een neonbuisje is. Vaak zijn het trouwens twee neonbuisjes, bijvoorbeeld 1 links en 1 rechts van het scherm. Hoe dit bij het iBook precies zit weet ik niet.
    Als je een backlight buisje van een willekeurige andere laptop, aan de zijkant van het LCD laat schijnen, dan heb je weer backlight, alleen… zoiets past natuurlijk niet, het zal wel te groot of te klein zijn, en de aansluiting zal niet kloppen.

Maar let op: Is het “TL buisje” zelf wel stuk? Bij een gewone TL buis is er nog ‘voorschakel electronica’ die ervoor zorgt dat de TL bij het aanzetten ontsteekt. Als die defect is dan brandt de buis niet, of hij knippert. Wat zou er gebeuren als je een plens water op een TL bak gooit? Gaat dan de TL buis stuk, of is het de electronica, of iets daar tussen in ?… (Niet zelf proberen, tenzij je weet wat je doet!!! )

Ik vermoed dat de electronica eerder stuk gaat dan de TL buis zelf. De electronica raakt defect, of door corrosie onderbreekt het contact tussen de electronica en de buis. Daarom zei ik dat de eenvoud van het vervangen van het backlight kan liggen aan het ontwerp. Stel dat de electronica op het moederbord van de computer geintegreerd is, dan zou het het hele (kostbare) moederbord moeten vervangen. Bij een TL buis zit de electronica in de “starter” . Hoe dit bij een iBook heet weet ik niet.

Op http://www.ifixit.com/cart/customer/home.php?m=50&a=23&c=10
    zag je misschien al dat er veel losse onderdelen te krijgen zijn.
    Ik zie in dat rijtje nog niets over de backlight zelf, behalve:
    iBook G3 or G4 Display Inverter
    A bad inverter board can cause a dead backlight
    Misschien is dat inverter board wel de starter van je backlight, en is dat onderdeel defect geraakt door het vocht dat erop terecht kwam.
    Of dat echt zo is, kan ik je niet zeggen.
    Er staat bij zo’n beetje alle display gerelateerde onderdelen dat vervangen erg lastig is: Install Difficulty: Very Difficult
    Maar daar zou ik me niet door laten ontmoedigen.

Dit draadje op macosx.nl heb je vast al gelezen:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1079476&highlight=ifixit+ibook+handleiding#1079476

Al met al kan ik me voorstellen dat je je iBook nog wilt repareren, want het is inderdaad een erg fijne en compacte computer, ik heb er zelf ook een.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.