30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:
    Bijdrager
    nbohemen

VOB naar iMovie

Er ligt hier een stapel DVD’s waarvan ik een compilatie wil maken in iMovie om vervolgens via iDVD te branden op DVD.
    Lekker makkelijk, dacht ik.

Nu ben ik erachter dat ik via ffmpegx die vob’s naar DV kan converteren, waarna ik ze in iMovie kan importeren.

Heeft iemand een beter/makkelijk idee dan dit? Ik bespaar graag overbodig werk.

Bijdrager
    MacUser

@nbohemen

Als je genoegen neemt met een simpele montage, dus geen fancy overgangen, etc. dan kan je zonder tijdrovende omzetten naar DV (of MPEG-4) e.e.a. ook met het programma MPEG Streamclip 1.2 voor elkaar krijgen.

Je moet dan de clips die je wilt monteren eerst met dit programma uit je DVD’s halen en opslaan op harddisk, ze vervolgens in de juiste volgorde (sortering op naam) weer in het programma inladen, het geheel bewaren als 1 stream (Convert to headed MPEG…) en dan branden met Toast 6.

Het is eindresultaat is niet gelikt maar de kwaliteit is wel gelijk aan het originele materiaal omdat omzetten naar andere formaten niet nodig is. Het gaat zoveel sneller dan met iMovie en/of FCP doordat er in MPEG Streamclip en in Toast geen encoding plaats vind.

Succes, Wim.

Bijdrager
    botoo

Ik heb onlangs DVDxDV aangeschaft (idd niet gratis), dat exporteert vanaf vob of dvd naar o.a. iMovie, iDVD, FCP of QT. Zelf wilde ik stukken uit een anamorphic dvd gebruiken om in FCP een korte reclameclip in 4:3 Letterbox 768×576 formaat van te maken, en dat ging heel goed :).

DVDxDV.com

Bijdrager
    Mac Cloud

DVDxDV trial klapte eruit bij het eerste de beste file wat ik wilde exporteren.

Bij de 2e en 3e keer ook,het programma is er nu weer af,wat een bagger,iemand nog een suggestie ?

Bijdrager
    Outragemac

MPEG Streamclip. Gratis, te vinden op versiontracker.com

Bijdrager
    Masto

Ik ben toevallig bezig met hetzelfde, maar bewandel een andere weg. Ik heb via het forum het programma ffmpegx gebruikt. Dit gebruik ik om vob-files te encoderen naar avi’s, die ik vervolgens wil bewerken met quick time pro. Daar binnen ik gisteren de hele middag mee aan het rommelen geweest en tot zover werkt het uitstekend.

Alleen zodra ik een avi in quicktime bewerkt hebt, wordt het een .mov-file en ben ik het geluid kwijt! Maak ik ergens een fout, of kan ik beter de hierboven weg bewandelen?

Het is overigens de bedoeling dat ik van dvd een 3 minuten durende compilatie maak voor op een website. Het heeft natuurlijk haast :x en ik ga liever verder op de reeds ingeslagen weg dan opnieuw te beginnen met een ander programma. Dank!

Bijdrager
    Outragemac

Masto, gewoon MPEG Streamclip gebruiken. Is echt kinderspel, zeker in vergelijking met ffmpegx.
    Ript een VOB in een keer naar QuickTime met audio of DV met audio

Bijdrager
    Masto

Outragemac,’t is effe slikken, maar ik geloof inderdaad dat streamclip makkelijker is. Ik ga er mee aan de gang! Ach, heb ik tenminste ervaring met ffmegx….

En nbohemen, bedankt dat ik even een deel van je draadje mocht gebruiken:D

Bijdrager
    MacUser
    ”Outragemac”

Masto, gewoon MPEG Streamclip gebruiken. Is echt kinderspel, zeker in vergelijking met ffmpegx.
    Ript een VOB in een keer naar QuickTime met audio of DV met audio

Geacht Forum,

Bovenstaande info klopt helemaal. Als je met QuickTime Pro (of welk ander programma dat op QT steunt) MPEG2 bestanden wil bewerken dan verlies je het geluid. MPEG Streamclip is echt de beste oplossing.

In MPEG Streamclip heb je de mogelijkheid om clips te exporteren naar QT waarbij de maker van het programma ervoor heeft gezorgd dat het geluid goed wordt toegevoegd.

Echter, er is een beperking voor web gebruik !

Om een redelijke kwaliteit te krijgen met een niet al te lange downloadtijd ben je al gauw aangewezen op het MPEG-4 formaat met flinke compressie instellingen voor video en audio.

MPEG Streamclip heeft echter alleen instellingen voor de video compressie kwaliteit en voor het beeldformaat, en dat is wat aan de magere kant want voor web gebruik wil je: EN een gecomprimeerd mono geluid (bv. IMA 4:1) EN een lagere framerate toepassen (bv 10 frames/sec.)

Ik heb over deze tekort komingen al kontakt gehad met de maker van MPEG Streamclip en hij liet me weten dat in de komende versies beide “wensen” vervuld gaan worden, binnenkort komt er een optie bij voor geluidcompressie en later (kan even duren) komt de optie voor de framerate instelling.

Tot die opties er zijn kan je een workaround toepassen voor webtoepassingen.

Als je in MPEG Streamclip een hoge kwaliteit QT movie exporteerd (MPEG-4 of ongecomprimeerd), en die vervolgens in QT Pro verkleind naar de gewenste afmetingen, framerate, geluidcompressie etc, en dan weer exporteerd met de gewenste codec (MPEG-4, of whatever je liever gebruikt) dan heb je precies wat je wilt.

Een kleine webmovie die er redelijk uitziet en een korte downloadtijd heeft.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze info, groeten Wim.

Bijdrager
    Masto

Macuser, dank! Heldere toelichting.

Heb ik toch weer een vervolgvraag. Als ik Streamclip open krijg ik de opmerking dat ik de mpeg-2 playback-component mis. Deze wil ik dus bestellen bij de Apple-Store. Ik krijg de indruk dat ik vervolgens dan toegang zal krijgen tot een website waar ik ‘m kan downloaden. Als ik ‘m bestel, krijg ik de opmerking dat levering binnen 3-7 dagen is. Weet iemand of de link niet gewoon doorgemaild krijg? Anders kan ik het pakket-in-een-doos (wat het dan blijkbaar toch is) net zo goed bij de MacHouse gaan halen (ik zit in Amsterdam).

Bijdrager
    MacUser

@ Masto

Oops, in mijn postings heb ik verzuimd te vermelden dat je in MPEG Streamclip inderdaad de MPEG2 Playback component nodig hebt.

Ik zou niet weten of je in de Appel winkel direct een link krijgt, vermoedelijk is de controle/verwerking van de creditcard betaling de vertragende faktor.

Neem voor de zekerheid kontakt op met een geautoriseerde dealer die kan je (voor dezelfde prijs) wel helpen denk ik.

Succes, groet Wim.

Bijdrager
    nbohemen

.vob is toch mpeg-2?
    Dus die plugin heb ik ook nodig om van .vob naar DV te gaan?

Bijdrager
    nbohemen

By the way…Als ik in iMovie wil editten, kan ik dan het beste MPEG-4 of DV gebruiken?

Bijdrager
    MacUser
    ”nbohemen”

.vob is toch mpeg-2?
    Dus die plugin heb ik ook nodig om van .vob naar DV te gaan?

Inderdaad. Gelukkig kost de MPEG-2 converter van Apple maar een paar tientjes.
    En dan werkt QT Pro ook als MPEG-2 player. Maar je kan met QT Pro geen VOB’s editten omdat je dan het geluid kwijt raakt, daar heb je echt MPEG Streamclip voor nodig.

Succes, Wim.

Bijdrager
    nbohemen
    ”Masto”

En nbohemen, bedankt dat ik even een deel van je draadje mocht gebruiken:D

Pas de problème!

Bijdrager
    Masto

Ok, stap voor stap kom ik verder. MPEG-2 playback component heeft mij goed geholpen. Ik heb nu stukjes mpeg gemaakt die ik aan elkaar wil plakken. Dat lukt me dan weer niet…

Ik heb al verschillende draadjes op het forum gevolgd, maar geen helpt mij. Mpgtxwrap lukt niet (wel eerder gebruikt) en ook met MacHacha wil ’t me niet lukken. Bij mpgtxwrap krijg ik de melding ‘env: /usr/local/bin/mpgjoin: No such file or directory’. Met MacHacha vind ik geen mogelijkheid om films uberhaupt aan elkaar te plakken. De handleiding helpt me ook niet op weg.

Ik heb nu nog een halve dag om m’n compilatie af te krijgen… Iemand een tip? :(

Bijdrager
    nbohemen

Kan iemand nog even zeggen wat beter werkt bij iMovie:
    VOB naar DV of VOB naar MPEG-4?

Bijdrager
    MacUser

@ masto

Als je geen fancy overgangen tussen de clips nodig hebt dan kun je met MPEG Streamclip alle MPEG clips selekteren met het menu “Open files…” en daarmee in 1 keer alle clips importeren. Daarna op de bekende manier weer bewaren als 1 MEPG stream.

Desgewenst kan je die stream weer op DVD zetten met Toast die er dan weer VOB’s van maakt en de DVD struktuur verzorgd.

Toast kan direct de DVD branden zonder encoding van de video, en als je Toast Jam hebt geinstalleerd dan kan de audio meestal ook zonder encoding worden gebrand. Zoniet dan duurt het bewerken van de audio in Toast niet zo lang. Tip: laat toast een menu maken want na het afspelen stopt de video anders niet en gaat de movie vanaf het begin weer spelen.

Toast geeft gedurende het maken van de DVD struktuur en de VOB’s een melding dat een “encoding process” is gestart. Dit duurt maar heel kort als je geen menu laat maken door Toast , en iets langer met een menu. Daarna start het branden.

Ik weet zeker dat het zo moet lukken. Succes Wim.

Bijdrager
    Masto
    ”MacUser”

Als je geen fancy overgangen tussen de clips nodig hebt dan kun je met MPEG Streamclip alle MPEG clips selekteren met het menu “Open files…” en daarmee in 1 keer alle clips importeren. Daarna op de bekende manier weer bewaren als 1 MEPG stream.

MacUser, bedankt voor je tips, het hoeft i.d.d. niet ‘fancy’. Plakken met Streamclip is dus prima. Alleen, Ik heb het net geprobeerd, maar bovenstaande lukt me niet. Ik kies ‘Open Files..’, kies de betreffende mpegs. Als ik dan op play druk in het afspeelscherm dan ziet en speelt-ie toch alleen de eerste. De andere 6 zie ik niet. Ik heb nu op diverse manieren bewaard: direct zonder afspelen als mpeg-2 enz.., eerst afspelen en dan opslaan, heb het ook nog via ‘batch files’ geprobeerd. Het lukt me niet…

Ik doe iets fout, maar wat…?

Bijdrager
    MacUser

@ Masto,

Sorry dat ik heb verzuimd te vermelden dat je na het importeren van de verschillende clips in MPEG Streamclip eerst de timecode breaks moet herstellen voordat je verder gaat.

Na het importeren van clips krijg ik altijd de melding dat er mogelijk een “timecode break” in zit. Die melding betekent dat je eerst gebruik moet maken van de menu optie “Fix time code breaks” Als ik niets doe, en de clips opnieuw wegschrijf als 1 file, dan eindig ik ook altijd met alleen de 1ste clip.

Repareer de timecode dus met de menu optie “Fix time code breaks” en dan moet alles goed werken.

Succes, Wim.

Bijdrager
    Masto

MacUser, bedankt voor je uitleg. Het werkt! Fantastisch!!!

Bijdrager
    MacUser
    ”Masto”

MacUser, bedankt voor je uitleg. Het werkt! Fantastisch!!!

Pfoo, wat een opluchting…….:-)
    Ik hoop dat je nog net binnen je tijdmarge zit.

Groet Wim.

Bijdrager
    Masto
    ”MacUser”

Ik hoop dat je nog net binnen je tijdmarge zit.

Ik heb vanmorgen gebeld, heb uitstel tot 15.00uur! Ben dus druk bezig… Ik link het uiteindelijke resultaat wel door.

Bijdrager
    Masto

MacUser, ik heb je hulp nog een keer nodig. Nadat de montage klaar was, wilde ik gaan comprimeren. Eerst montage geconverteerd naar mpeg-2 etc. Vervolgens heb ik aan de hand van je opmerkingen eerder in de draad, geprobeerd te comprimeren in quicktime pro, met de instellingen die jij noemde. Alleen audio-instellingen kan ik niet bewerken. Wel geexporteerd naar mpeg-4, maar waar ik al bang voor was: geluid weg!

Kan je me weer helpen? O ja, de deadline is opgeschoven naar maandagmiddag :) , al hoorde ik dat pas om 16.00 uur toen ik nog aan het worstelen was met de compressie.. Kortom, de druk is gelukkig weer even van de ketel..

Bijdrager
    MacUser

@ Masto

Klopt helemaal wat je hebt ervaren. QT Pro kan niet met de audio van MPEG-2 overweg. Je moet het op een andere manier doen.

Als je de montage hebt bewaard als MPEG-2 dan importeer je die opnieuw in MPEG Streamclip, en anders importeer je de VOB van de DVD die je hebt gebrand van je montage (even aannemende dat je dat hebt gedaan).

Kies in MPEG Streamclip de menu optie “Export to Quicktime…” dan de optie “Apple MPEG-4 compressor” en stel deze codec in op de hoogste kwaliteit.

Het kost de minste tijd als je direkt in de codec settings ook de “custom size” met de gewenste pixel afmetingen kiest (ik kan me indenken dat je wilt verkleinen als je movie bestemd is voor web of mobiele telefoon toepassingen).

Kontroleer of de codec, de kwaliteit en de framesize OK is en exporteer de mini-movie.

Met deze hoge kwaliteit mini-movie heeft QT Pro geen enkel probleem, hij is immers gemaakt met Apple’s eigen MPEG-4 compressor.

Open de movie in QTPro (speel hem maar af en je zult geluid horen) en kies voor:

“Exporteer..” ,
    “Film naar naar Quicktime-film”,
    “Opties…”
    “video” >> huidige groote, de frame rate (bv. 10), de codec MPEG-4, de kwaliteit (bv. “laag”)
    “audio” >> de compressie codec (bv. IMA 4:1), mono, 16 bit, 22,050 khz

Na het bewaren van je mini-movie dan zul je zien dat je een prachtig resultaat hebt bereikt met een behoorlijke video en audio kwaliteit met maar ca.1/20 van de bestandsgroote. Natuurlijk kun je ook andere compressie settings en codecs gebruiken, het principe blijft hetzelfde.

Op bovenstaande manier heb ik al een paar aardige filmpjes gemaakt voor mijn Samsung D500 mobiele telefoon en voor video catalogus doeleinden maar dat is weer een ander verhaal.

Het moet zo echt lukken, om de juiste “teksten” hier neer te zetten heb ik een kleine mini-movie, parallel aan het typen, gemaakt en het ging bij mij allemaal prima.

Veel succes, Wim.

Bijdrager
    Masto

Wim, dank voor je uitleg. Ik heb inmiddels vierkante ogen, dus ik ga er morgenochtend mee verder.
    In de tussentijd zal ik nadenken over de hoogte van het standbeeld dat ik voor je op ga richten… :wink:

Bijdrager
    MacUser
    ”Masto”

…..In de tussentijd zal ik nadenken over de hoogte van het standbeeld dat ik voor je op ga richten… :wink:

Doe dat alsjeblieft niet, dat is slecht voor mijn ego;-)

Nog even een aavulling over de frame rate instelling in QT pro.

Ik heb ondekt dat de codec MPEG-4 de instelling van de framerate berekend op basis de oorspronkelijke framerate (25 fr/sec) deze deelt door hele getallen, en dan afrond naar de dichtsbijzijnde ingestelde waarde.

Dus als je voor de framerate 8, 9, of 10 instelt dan verandert de codec deze zelf in 8,33 (25 / 3), tussen instelling 11 t/m 17 wordt de framerate 12,5 (25 / 2), en bij een instelling van 18 t/m 24 wordt de frame rate 25 (25 / 1)

Dat beperkt in de praktijk de framerate tot 6,25, 8,33, 12,5 en 25 fr/sec.
    Op zich is dat voor web gebruik niet zo bezwaarlijk omdat je met zowel met 8,33 als met 12,5 goed kunt werken.

Ik dacht dat ik er goed aan deed je hier op te wijzen omdat je anders denkt dat je iets verkeerd hebt ingesteld.

Succes, Wim.

Bijdrager
    Masto

MacUser, het is klaar! Je aanwijzingen waren zeer duidelijk, het ging eigenlijk in 1 keer goed.

Alleen was het definitieve filmpje 17,8 Mb terwijl ik gisteravond laat via mail te horen kreeg dat het maximaal 10 Mb mag zijn. Ik heb in Streamclip de framesize verkleind naar 160 x 120, en dat werd 10,7 Mb Het is dan wel heel klein! Maar ja dat is wat ze willen.

Bij de 17,8 Mb versie viel mij op dat het geluid na ongeveer de helft niet helemaal meer synchroon liep. Is dat een logisch gevolg van het comprimeren of is dat nog ergens te corrigeren?

Bijdrager
    MacUser

@ masto,

Fijn dat het gelukt is, maar een paar dingen vind ik wel vreemd.

1ste: ik heb begrepen uit een van je eerdere postings dat je compilatie ongeveer 3 minuten duurt. Ik vind 10,7 MB voor zo’n klein en kort filmpje wel aan de hoge kant. Je komt dan uit op ongeveer 30 kb/sec.

Ter vergelijking, als ik met mijn mobiele telefoon een video maak dan is die ongeveer 17-18 kb/sec bij een afmeting van 176×144 pixels en een frame rate van ca. 10-15 fr/sec. Het geluid is dan 8 kHz gesampled maar met een mindere codec dan IMA 4:1. De videocodec is dan overigens 3GP die in principe minder is dan MPEG-4.

Daarom denk ik dat je met een iets lagere compressie kwaliteit en een iets grotere framesize, en een iets kleinere framerate een iets beter resultaat krijgt. Wat je misschien ook nog kan doen is de audio settings nog iets terugschroeven. Met optimale instellingen moet het een haalbare kaart zijn om op ca. 25 kb/sec uit te komen.

Mijn advies in deze is om een paar hele korte stukjes, van pakweg 10-15 seconden op een stuk of 6 of 8 manieren te bewaren, ze allemaal tegelijkertijd te openen, alle afspeel vensters naast/onder elkaar te zetten, en ze dan beurtelings af te spelen.

Zelf vraag ik dan of mijn partner wil aangeven welke zij de beste vind omdat je zelf met de bekende “vierkante ogen” toch een andere beleving hebt en er te dicht bij betrokken bent. En met de voorkeur van je partner (of een andere persoon die niet betrokken is bij het project) ga je dan alles comprimeren. En met de gevonden instellingen kan je dan later in soortgelijke situaties weer verder gaan, het wiel hoeft tenslotte maar een keer te worden uitgevonden.

2de: Met het uit sync raken van de audio heb ik geen enkele ervaring, bij geen van mijn korte (ca.5-10 minuten) mini-movies is daar sprake van. Je geeft aan dat alleen bij de grootste versie het geluid uit sync is, dus ik neem aan dat de kleinste versie wel in sync is. Als de codec hetzelfde is en er alleen sprake is van een paar andere instellingen dan zou dat m.i. geen enkele invloed mogen hebben.

Hoe dan ook gefeliciteerd, het is je gelukt, en daar gaat het om.

Groeten, Wim.

Bijdrager
    Masto

MacUser, bedankt voor je tips! Ik ga er mee aan de gang, zeker die met betrekking tot de omvang en beoordeling door anderen.
    Ik overweeg inmiddels om het hele proces nog eens opnieuw te doen, omdat een aantal ‘knips’ me niet bevallen. Nu ik weet hoe het werkt, ga ik het maar perfectioneren! Het is leuk om te doen! Wellicht dat ik dan ook het probleem met geluid kwijt ben.

Zodra het filmpje op de betreffende website terecht komt, laat ik weten waar je het kan bekijken!

Nogmaals, bedankt voor je tijd, moeite en snelle reacties!! Je wilt dan wel geen standbeeld, je hebt ‘m wel verdiend :wink:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.