6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    gIzMo01

VNC

Beste,

Ik vind VNC op mijn mac zeer handig, maar is er ook een manier om computers van mijn vrienden op deze manier over te nemen?
    Zodat ik hen soms een beetje kan helpen, bij mijn ouders doe ik dit via mobile me maar dit hebben mijn vrienden niet.

Ook heb ik Logmein eens geprobeerd, maar dit lijkt me toch een zeer dure oplossing?
    Nu was mijn vraag dan ook of je VNC ook vanop afstand kan bekijken?

Mvg,

Michael

Bijdrager
    Sascha

Gebruik iChat.

Bijdrager
    gIzMo01

Ik was eerder aan het denken aan Apple remote desktop? of ben ik fout?

Bijdrager
    Ree

VNC maakt gebruik van directe verbindingen, dus dat betekent dat naar de server kant, de computer waarvan het scherm moet worden overgenomen, de poorten 490x en 480x moeten worden open gezet.
    .
    Apple Remote Desktop gebruikt poort 4900, dus voor VNC gebruik je poorten 4801 en 4901, wat voor VNC ‘Display 1’ betekent.
    .
    De computer van die vrienden zullen achter een ADSL/Kabel router staan; in die router moeten poorten 4801 en 4901 worden doorgesluisd naar de computer die je wil overnemen, dan de firewall in die computer hetzelfde verhaal.
    .
    Met je VNC client kun je dan het externe ip adres gebruiken om de machine over te nemen (die kunnen ze opzoeken met de pagina http://watismijnip.nl )
    .
    VNC kan echter ook “de andere kant op” werken; jij zet specifieke poorten open naar jouw computer, en je vrienden starten dan een connectie naar jouw computer. Dit is voor mij echter al heel wat jaren geleden en heb het nooit op een mac geprobeerd.
    .
    .
    Dat gezegd hebbende zijn er veel makkelijkere oplossingen.
    .
    Logmein is er zo een, Teamviewer, gratis voor niet-commercieel gebruik, is hetgeen ikzelf gebruik. Een applicatie maakt verbinding met de logmein/teamviewer server, de client doet hetzelfde. Op deze manier worden firewall en routerinstellingen overbodig; dit gaat allemaal automatisch.

Bijdrager
    gIzMo01

Ik heb net teamviewer idd eens getest en dit lijkt me idd lekker te werken:-)

Bijdrager
    Pieterr

Ik gebruik de Screen Sharing optie van Skype hiervoor.
    EDIT: dan kun je wel meekijken, maar niet besturen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.