10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Mr.Mark

VNC via Airport Express

Vanaf mijn werk wil ik thuis op mijn mac inloggen via VNC. Nou heb ik thuis een airport express staan die mijn verbinding draadloos maakt. Moet ik dan ook op de Airport Express de ports forwarden of is dat hierbij niet nodig? Of zou het dan genoeg moeten zijn dat ik op mijn mac de instelling voor vnc instel zodat hij het toestaat dan de vnc viewer de desktop overneemt?

en welke info moet ik dan precies invullen om contact te kunnen maken vanaf mijn werk naar mijn imac thuis?

Bijdrager
    CalmCruiser

ik ben met iets soortgelijks bezig en kan daarom je wat hulp geven. Allereerst moet je weten hoe je met het internet bent verbonden. ADSL ofzoiets neem ik maar aan. Je moet dan op je router een aantal poorten openen zodat verkeer je computer kan bereiken die op het interne lan zit. Zoek even op portforward.com naar je specifieke router en kies dan voor ARD (apple remote desktop). ARD is nl. niets anders dan een vnc client.

Je moet dus de poorten voorwarden naar je computer, geef deze daarom een fixed IP adres. Hierna moet je in je preferences je sharing aanzetten van ARD en aangeven dat je vnc clients toegang geeft. Dit een een enkel vinkje. Volgens mij ben je er dan.

Aan je AE hoef je verder niets te doen, dit is enkel een accesspoint en heeft geen routerfuncties.

Succes, en zoek even op vnc in het forum dan kom je nog meer tips en trucs tegen.

CC

Bijdrager
    qjb

Allereerst twee kleine correcties; ARD is heel wat meer dan alleen een vnc server en het hangt van de instellingen af of de AE niet als router met NAT werkt.

Om bij je computer te komen met VNC heb je nodig:
    1) Je internetverinding moet bereikbaar zijn, doorgaans via een vast IP nummer
    2) De Mac moet een vast IP nummer hebben binnen je eigen netwerk
    3) Er moet een poort worden opengezet naar de Mac (poort 5900 voor vnc display 0 bijvoorbeeld) zodat je via die poort de bewuste computer kunt bereiken.
    4) Een vnc server, zit ingebouwd in ARD client of je kunt OSXvnc downloaden

Overigens is vnc verkeer niet beveiligd en gaat alles wat je intypt en ziet (wachtwoord etc) blank over internet. Beter is het daarom om niet vnc open te zetten maar ssh (remote login, poort 22). Je kunt door de ssh verbinding ook het vnc verkeer sturen, het is dan niet meer af te luisteren. Voor het gebruik van ssh heb je dan wel naast je vnc client een ssh client nodig. Deze zit standaard in Mac OS X en kun je downloaden voor Windows (PuTTY ofzo).

Bijdrager
    CalmCruiser

”Laat ik beginnen met te stellen ARD is heel wat meer dan alleen een vnc server. Verder hangt het van de instellingen af of de AE niet als router met NAT werkt”

@qjb
    : Wat is het dan meer dan alleen een vnc server? BTW Bij mijn opmerking over de AE ga ik uit van de standaard situatie waarbij 9 van de 10 mensen een ADSL modem/router hebben van KPN en vaak de AE als wifi accesspoint en AirTunes gebruiken

Bijdrager
    qjb

Zie hier voor meer info over ARD, wel iets omvangrijker dan alleen vnc. Verder werkt ARD standaard met een eigen protocol op basis van UDP en niet zoals vnc TCP:
    http://www.apple.com/remotedesktop/

Is het niet zo dan de AE standaard zelf IP nummers uitdeelt? En daarmee als NAT router wordt geconfigureerd?

Bijdrager
    Mr.Mark

ik gebruik mn AE gewoon als algemene router. dus er zit niet een router tussen mn AE en de kabel die van Casema binnenkomt. Dus dient mijn AE eigenlijk als router. maar of ik daarop dan ook poorten kan forwarden, dat is mijn vraag ook o.a.

ik heb nu namelijk wel een externe IP en interne IP adres. MacOSX zelf geeft aan dat ik het interne moet gebruiken voor remote desktop, maar hoe kan ik dan vanuit een ander netwerk op mijn computer komen?

Bijdrager
    qjb

Ah dat is helder. Je AE is dus in gebruik als router met NAT en deze zit direct op je kabelmodem. Je kunt nu met Airport Admin Utility de instellingen van je AE bekijken en wijzigen. Port forwarding heet hier Port mapping. Let er op dat je een vast (intern) IP nummer gebruikt voor je Mac anders werkt de mapping niet meer zodra je Mac een nieuw nummer krijgt toegewezen.

Bijdrager
    Mr.Mark

oke, in het neerlands heet dat blijkbaar dus “Airport-hulpprogramma” en port forwarding heet dan “Poortkoppeling”;)

mare, dan kan ik wel gewoon mn poorten op 5900 houden? due publieke en private poort?

//edit
    nu probeer ik ook met dat tooltje de rest van mn Airport aan te passen, maar elke keer als ik de instellingen opsla dan krijg ik geen verbinding meer met mijn netwerk, noch staat ie uberhaupt in de lijst van draadloze netwerken. ook kan de AE niet meer gevonden worden.

Bijdrager
    qjb

Je kunt extern een andere poort kiezen maar de interne poort moet overeenkomen met de poort waar je vncserver naar luistert. Deze poort is voor vnc standaard 5900 voor display 0.

De AE doet er ongeveer een tot anderhalve minuut over om te herstarten na het uploaden van een nieuwe configuratie. Het is dus normaal dat hij even uit beeld verdwijnt. Of blijft je AE permanent weg? Heb je de laatste firmware erin zitten?:
    http://www.apple.com/support/airport/

Bijdrager
    Mr.Mark

Nou, ik heb van mn AE alle poorten geforward die geforward moeten zijn om een verbinding met VNC tot staan te kunnen brengen (5900) enn tevens ook de poort voor SSH (22), maar nog altijd kan ik geen verbinding maken met mijn thuisMac vanaf mn werk.
    Wanneer ik echter mijn IP statisch maak dan kan ik ook geen verbinding meer maken met mijn Airport. Dan kan mn computer de AE niet meer vinden.
    Wat kan hier het probleem zijn?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.