11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Ramy

VMware Fusion nogal traag

Hallo,

Ik heb een MacBook met 512MB geheugen (wat ik binnenkort ga uitbreiden naar 1,25GB), waar ik zojuist VMware Fusion op heb geïnstalleerd. Vooral om gewoon een beetje te experimenteren, en omdat ik sommige dingen nog echt van Windows gewend ben.

Nu wordt mijn Mac nogal traag tijdens het opstarten van Windows in VMware. Hierna doet hij het weer gewoon snel. Maar het is echt tijdens het opstarten. Ook duurt het opstarten nogal lang, terwijl heel die Windows (Vista) nog leeg is.

Weet iemand misschien hoe dit komt? Puur doordat ik niet zoveel geheugen heb, of komt het door iets anders?

Ook wil ik 1 Windows uit VMware verwijderen. De eerste keer mislukte de installatie (hij herkende de CD niet), dus toen had ik het opnieuw geprobeerd. De tweede keer lukte het wel, maar nu staat het dus twee keer in de lijst.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    ivan92

Mac OS X wil eigenlijk al 512 mb ram hebben om fatsoenlijk te kunnen functioneren, windows vista heeft minimaal 1 GB nodig volgens mij, kan dus goed dat je mac het gewoon niet trekt.

RAM geheugen is tegenwoordig niet zo duur meer en je wint er een hoop mee, windows vista en OS X samen op 512 MB ram is gewoon traag, helaas.

edit: De Home Basic versie van Vista draait wel op 512 MB ram maar niet samen met Mac OS X en de MacBook heeft ook nog geen dedicated video-kaart maar deelt het met het RAM geheugen dus dat maakt het nog lastiger voor Vista en Mac OS X

512 megabytes (MB) of system memory
    Note On system configurations that use system memory as graphics memory, at least 448 MB of system memory must be available to the operating system after some memory is allocated for graphics.

Inactief
    Anoniem

Windows Vista draait haast niet op een computer met 512MB werkgeheugen, laat staan in VMware.

– Wat zijn de verdere specificaties van je MacBook ?

Bijdrager
    Ramy

Ik was sowieso al van plan om meer RAM te kopen, dus dit zal ik binnenkort dan maar eens gaan doen.

Verdere specificaties:
    2,2GHz (Intel dus)
    160GB HD
    GMA X3100 Grafische processor

Dat was het wel, geloof ik.

Thx voor de reacties, btw. Tot ik meer RAM heb, zal ik VMware dus maar niet intensief gebruiken.
    Waar kan ik het beste extra geheugen kopen, want ik neem aan dat RAM-geheugen uit m’n PC hier niet zomaar inpast?:)

EDIT: Sorry, ik heb me vergist. Ik heb niet 2 keer 256MB RAM, maar juist 2 keer 512MB RAM. Ik heb dus 1GB RAM-geheugen.

Bijdrager
    Ramy
    ”Mr

Ik zelf heb MDT geheugen, werkt perfect!

http://www.alternate.nl/html/shop/categoryListing.html?cat1=22&cat2=322&cat3=0&column=1&direction=asc&tgid=130&tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=SO-DIMM+DDR2&#MDT

Bedankt voor de link, zal binnenkort eens 1 of 2 GB bestellen.

Bijdrager
    TGV

Als je VMWare niet genoeg geheugen heeft om Windows te draaien, gaat Windows “swappen”: stukken van het geheugen naar de harde schijf schrijven en weer terug lezen als het nodig is. Dat is vreselijk traag. Je Mac gebruikt tegelijkertijd ook de harde schijf (bv om een document of een applicatie te openen) en als er weinig geheugen voor de mac overblijft, gaat ook hij swappen. Dat verklaart echt alles. Meer geheugen is dus inderdaad de sleutel.

Bijdrager
    G-Force

En zelfs met 1GB is Leopard+VMware Fusion+Windows XP/Vista nog krapjes heb ik wel gemerkt. Aangezien jij dus toch 1GB geheugen hebt wijs je simpelweg teveel toe aan Windows. Ik zou zeggen, draai Windows XP en wijs niet meer toe dan 256MB. Alles daarboven gaat zorgen voor eindeloos geswap met een traag systeem als gevolg. Wil je fatsoenlijk gebruik maken van Windows in VMware? Zorg dan voor minimaal 2GB geheugen.

Bijdrager
    Ramy

Ik zat eerst ook al een XP te denken, maar hier heb ik geen (legale) kopie van, vandaar dus Vista. Waar kan ik instellen hoeveel geheugen hij er maximaal aan mag toewijzen? En hoeveel kan ik het beste doen, bij Vista?

Bijdrager
    G-Force

Je kan toegewezen geheugen veranderen in VMware in de eigenschappen van de virtuele machine. Vista heeft MINIMAAL 512MB geheugen nodig (en dat is heel erg krap). 512MB geheugen geeft je minder dan 512MB voor Leopard en je videokaart, dat gaat wel traag worden ben ik bang.

Bijdrager
    Ramy

Dan ga ik toch maar eens naar XP op zoek…
    Extra geheugen zal er waarschijnlijk pas over een maandje inzitten, maar goed.
    Thx voor de hulp!

EDIT: Het is gelukt met XP, werkt heerlijk nu. Lekker vlot, heb niks te klagen.:)
    Thx!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.