9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    sellis

VMWare Fusion en DeployStudio

Ik zou graag een VM willen maken (custom) en dan via DeployStudio willen installeren. Helaas krijg ik het niet voor elkaar. Iemand tips?

Bijdrager
    iDEOwen

hey Ro! Wat wil je dan precies doen? Gewoon VMs mee kopieren in een workflow?

Bijdrager
    sellis

Hey,
    Ik heb Deploystudio opgetuigd en studenten kunnen nu kiezen welke image ze willen restoren (SL, SL Server, Lion of Lion Server). Ik gebruik zelf veel en vaak VMWare Fusion zodat mijn iMac of MBP een beetje schoon blijft. Regelmatig zou ik dus een schone image willen restoren binnen een VM en (dat is een nog belangrijker doel) ondertussen een aantal screenshots maken vanuit de host voor een nieuwe reader die ik aan het schrijven ben.

Bijdrager
    iep

Daar kun je dus ook de snapshotting feature voor gebruiken. In Workstation zit hiervoor een clone functie maar die hebben ze (nog) niet in Fusion gestopt. Overigens is zo’n DeployStudio ook handig voor fysieke machines. Ik zou een combinatie van nieuwe image en snapshots gebruiken. Wat ik nou niet echt uit je verhaal begrijp: is het nou opgelost en werkt alles of is dit juist helemaal niet het geval?

Bijdrager
    sellis

Nee, het is nog niet opgelost. Deploy Studio en de images werken prima, dat is het probleem ook niet. Ik zou een VM (in Fusion) willen maken, die booten de netinstall kiezen en zodoende een image plaatsen binnen de VM. Vanaf de host zou ik dan meteen screenshots kunnen maken van het bootgedeelte en de keuzes aan workflows die wij hebben. Hiermee kan ik dan weer een handleiding voor onze studenten maken. Het lukt dus alleen niet om te netbooten binnen de VM waardoor de Deploy Studio Runtime niet geladen wordt. Wellicht zo iets duidelijker omschreven?

Bijdrager
    iep

Yep, helder omschreven:)

Even op het VMware forum gezocht daar en helaas wordt het helemaal niet door VMware Fusion ondersteund. Wat ze wel ondersteunen is PXE boot, Apple heeft daar een eigen variatie op gemaakt en dat is niet compatible met de normale PXE boot/DHCP. Zie ook het volgende topic op dat forum: Netboot. In een ouder topic kom ik echter nog wel wat interessants tegen, helaas is dat meer gericht op de oude 10.6 Server die het weer een stuk anders doet als 10.7 Server: Fusion 3.01 breaks OS X Server netboot.

Het aantal topics dat echter aan geeft dat dit toch echt niet in Fusion zit omdat het een proprietary systeem van Apple is prevaleert dus je zult wat anders moeten gaan bedenken. De vm’s kunnen wel de normale standaard PXE boot aan waardoor je de standaard imaging software voor o.a. Linux, Windows, etc. kunt gebruiken. Dan zou ik eerder een image maken waarin alles zit wat je nodig hebt (incl. VMware Tools) en die verder uitrollen middels PXE boot. Wat je echter ook kunt doen aangezien het toch om vm’s gaat: vm opzetten en de .vmware map (met hierin de logs, snapshots, vmdk’s, vmx, etc.) distribueren naar wie er eentje wil.

Bijdrager
    bruienne

Als je een goede oplossing voor het net-imagen van een Windows box (VM of fysiek) zoekt is het waard een kijkje te geven aan FOG server (http://www.fogproject.org/) – DS kan zelf ook als PXE server dienst doen maar is niet zo uitgebreid als FOG. Wij gebruiken FOG server voor het imagen van Linux workstations maar de mogelijkheden voor Windows imagen zijn nog weer een stuk uitgebreider dan Linux imagen. Ik heb in het verleden in tests met Fusion zonder problemen Windows en Linux imaging workflows via de FOG server kunnen doen.

Thanks,
    Pepijn

Bijdrager
    Maurits

Hoi Roland,
    Wil je binnen VMware Mac net-booten (kan niet zover ik weet) of Windows net-booten? (kan wel) Dat laatste heb ooit gedemo’s met Virtual Box en DeployStudio PC (let op die moet je dus op de DeployStudio server apart installeren) een XP image naar een Vbox VM gezet.
    Vbox draaide op de Mac, maar start op van netwerk als PC (PXE)

Ik moest in Vbox de opties om op te starten van netwerk (PXE) aanzetten, en dan op tijd F12 drukken (ofzoiets)

Maar bedenk wel dat DeployStudio PC bijna niets gelijk heeft aan DeployStudio voor de Mac;
    de bootprocedure is anders, de images (opslag manier en welke zichtbaar zijn) zijn anders, er is geen post-install script (moet je in de windows image met first-run scripts doen) etc, etc.
    Het is een slap aftreksel, en als je Ghost of zoiets met PXE-boot hebt zou dat waarschijnlijk beter zijn dan DeployStudio PC.

Bijdrager
    iep

PXE voor non-OS X is niet een probleem want daar zijn legio oplossingen voor (fog, fai, RIS, zenworks, engl, tftp, pxe + nfs/cifs, partimage, enz.). De diverse VMware producten hebben daar vaak ook geen enkel probleem mee, hoogstens met de toetsen die je gebruikt (ctrl-alt is een hele fijne, dat conflicteert maar dat kun je wel oplossen). Het probleem bij OS X netboot zit ‘m in het feit dat het PXE en nfs gebruikt als onderliggende standaarden met daaroverheen een eigen proprietary sausje waardoor het toch net even iets anders is als de standaard PXE implementatie in veel producten (zoals die van VMware) en het daar dus niet werkt. IMO 1 van de grootste nadelen aan OS X.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.