11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Moderator
    Strifer

vlc 720p .mkv bestand net even te groot op mijn HD scherm

Hallo allemaal,

Ik heb een 720p .mkv bestand wat ik met VLC full screen afspeel op mijn HD ready scherm van Samsung. Nou doe ik dit wel vaker, alleen nu wil de ondertiteling net niet helemaal meer in beeld blijven. Bij het commando voor full screen wordt dus eigenlijk het beeld iets te groot gemaakt. Bij HDTV bestanden staat de ondertiteling wel goed.

Voorheen was dit met de 720p .mkv bestanden geen probleem. Mijn MBP is hetzelfde en ook mijn Samsung TV is hetzelfde. Ook heb ik er nog geen Lion opgezet (vanwege de bug met afspelen op LCD schermen..).

Wat zie ik over het hoofd?

Bijdrager
    poing

Kan gewoon wel is voorkomen gewoon het beeld van je tv ff anders instellen. En het optische gedeelte is nu ook weer in orde bij vlc en werkt prima met lion ik wist niet of je dat al wist dus ik meld het je even. Als je de laatste nighlty build download werkt alles prima die staat hier http://nightlies.videolan.org/build/macosx-intel/?C=M;O=D

Moderator
    Night

Moderator
    Strifer

Mijn televisie heeft dezelfde instelling als altijd. Daarnaast heb ik andere resolutie instellingen geprobeerd, maar het blijft voor een deel buiten beeld vallen. Het is gewoon irritant als net even de onderkanten van langere letters buiten beeld vallen (p, j, y, etc). Voor mijn gevoel wil ik de ondertiteling gewoon even een klein beetje omhoog schuiven. Alhoewel ik nog steeds een deel van het beeld verlies, omdat ie teveel uitvergroot.

Ik zou wellicht even een nightly kunnen proberen van VLC. Ik gebruik gewoon de laatste release versie.

Met betrekking tot Lion en de bug. Die is niet in relatie met VLC. Dat is gewoon dat er bij sommigen geen beeld meer te krijgen is op de LCD wanneer ze met de MDP/HDMI aansluiting aan de gang zijn. Ik gebruik dit veel, dus ik wacht even op Lion 10.7.2.

Moderator
    Strifer

Een VLC nightly van 1.1.12 verhelpt het probleem niet. Het is nog steeds zo dat bij .mkv bestanden de ondertiteling gewoon lager staat dan bij bijvoorbeeld .avi bestanden. Het zijn externe .srt ondertitels. In full screen weergave is dit een probleem op mijn LCD tv.

Heeft iemand suggesties?

Moderator
    unSOUND

Staat VLC ( of je TV ) niet toevallig ingesteld om een widescreen formaat uit te rekken naar 16:9 formaat ? Dan verlies je immers ook boven en onder een deel van het beeld.

Moderator
    Strifer

Waar vind ik dat in VLC? Overigens is een 720p .mkv bestand toch gewoon 16:9 en de LCD televisie ook, aangezien dat een breedbeeld HD televisie is? LCD staat op 16:9.

Moderator
    unSOUND
    Strifer op 07 oktober 2011

Waar vind ik dat in VLC? Overigens is een 720p .mkv bestand toch gewoon 16:9.

Dat hoeft helemaal niet. De term 720p wordt achter elke film die 1280 pixels breed is geplakt tegenwoordig, ook als ze “maar” 500 pixels in de hoogte zijn bijvoorbeeld. Om van die 500 pixels 720 te maken wordt er soms een deel ingezoomd, maar VLC plakt de ondertitels dan net op die ruimte.

Kijk en speel eens met de instellingen bij “Video > Beeldverhoudingen”

Moderator
    Strifer

Het zijn echt 720 pixels in dit geval. Maar je opmerking heeft wel geholpen. Ik heb namelijk alles hetzelfde ingesteld, maar onlangs heb ik een nieuwe hd decoder gekregen en deze op de HDMI aangesloten. Mijn MBP heb ik op de derde HDMI poort aangesloten en deze heeft dezelfde instelling. Na controle kennelijk niet (meer) dus. Hij staat nu op automatisch of auto scan of iets (ben even niet bij de tv in de buurt) en nu werkt het.

Thanks! Scheelt weer een hoop ergernis.

Moderator
    unSOUND

Mooi dat het zo opgelost is.

Bij mijn TV gedraagt de eerste HDMI poort zich ook anders dan de andere HDMI poorten, zowel qua kleur als qua beeldvulling. Die eerste poort is bedoeld voor beeld waar niks aan gedaan hoeft te worden qua overscan e.d. zoals wanneer je een computer aansluit. Bij DVD spelers en decoders moet dat meestal juist wel.

Moderator
    Strifer

Hmm. Interessant. Ik zal eens kijken of er verschil zit tussen de HDMI poorten op mijn televisie.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.