10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Bruce27

vittalia; wat is dat, hoe gaat het weg

op macair ineens een VITALLIA dmg. Op google gezocht: schadelijk element. maar nergens hoe te verwijderen ook niet bij OMT (onbekend)
    Kan het zijn dat dit alleen voor windows is en geen kwaad kan? staat niet in programma of download wel op desktop als “installer”. Heb dat uiteraard niet gedaan want het zegt mij niets. Ik kan het wel de prul in doen maar is dat genoeg of dit er al iets diep in het systeem gekomen?

Ik kreeg ook regelmatig popup op safari dat “mijn mac te sloom wordt en geschooond moet worden”. Heb dat niet aangeklikt maar krijg het bericht alleen weg door heel safari te stoppen en opnieuw te starten. Dat zegt al genoeg over de betrouwbaarheid. Soms komt het dan weer.
    Hopelijk snel een reactie, bvd!

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Pete.Z. Reden: Verplaatst

Bijdrager
    KarelWillem

Mallware noemen we dat.

Met dank aan een programma dat je hebt geïnstalleerd, en een momentje van onoplettendheid.

VITALLIA.dmg kun je gewoon weggooien.
    Maar het programma is al geïnstalleerd getuige de popups.

Met AdwareMedic verwijder je dergelijke zooi makkelijk: http://www.adwaremedic.com

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Bruce27

dank! maar hoe zo’n prog. er tussen kruipt, ik ben echt wel voorzichtig maar nog niet genoeg dus…
    het wordt steeds vervelender op het net met al die rotzooi erbij. je durft bijna niet meer.

Bijdrager
    KarelWillem

Ach, het is vaak een kwestie van drie keer op OK klikken, zonder te kijken.
    Even rustig blijven als je iets installeert en er gebeurt je niets.

Bijdrager
    Bruce27

ik heb het verwijderd; het was alleen het instal progr. nog maar en niet geactiveerd door mij. dus ik denk dat nog niets gebeurd is verder.
    Maar ik zag ook ineens Premiere opinion erbij in de downloads. Op google gezien welke rotzooi dat nu weer is (hoe komt het binnen vraag ik me af) en instructies uitgevoerd van verwijderen.
    (er waren div. sites met nogal verschillende aanpak. Vaak staat er ook niet bij of het voor windows of mac is.
    Zoeken met spotlght levert niets meer op (ook niet na herstart) maar dat zegt nog niet alles denk ik. (er zullen wel andere best.namen zijn dan opinion en premiere alleen die al diep in het systeem zitten? Ik wil best zo’n speciaal prog. om dit soort troep te verwijderen downloaden maar welke is dan weer betrouwbaar?

Bijdrager
    GoeieDag

Laat je je (klein-)kinderen op de “macair” (?? Je bedoelt misschien MacBook Air?)
    Want die zijn er bedreven in om dit soort rotzooi binnen te halen. Ouden van dagen trouwens ook.

Een goede prog om deze troep weg te halen? Wat KW al noemde: AdwareMedic!

Bijdrager
    Bruce27

dank je, nee er komen geen kk op de MBair. het zal wel er tussen geglipt zijn met wat anders want als dit prog. mij apart gevraagd had om toegang had ik dat absoluut niet gedaan; het zegt me niets nl en ben zeer wantrouwig geworden inmiddels.
    Zelfs de mail van Paypal heb ik niet geopend; maar leek 100% echt.

Ga adware medic bekijken, dank!

Bijdrager
    Bruce27

heb adwaremedic bekeken en gedownload obv de uitstekende reviews. Op mijn iMac zat niets, op de MB-air wel iets in safari.
    (Geen primiere opinion en Vittalia)) vraagt wel eerst een backup te maken.

1. ik neem aan dat dit de data betreft, niet het systeem en de prog. want anders staat het daar ook weer op lijkt me.
    Mar data gaat al naar de nas en dropbox, dus lijkt me wel voldoende veilig zo.
    Zien ik iets over het hoofd?

Bijdrager
    KarelWillem

Bij elk programma wat je toestaat iets in je systeem te wijzigen (en dat kan AdwareMedic) is het verstandig een backup achter de hand te hebben.

Zolang jij je data regelmatig veilig stelt, kan er weinig gebeuren inderdaad. Dat is afdoende.

Bijdrager
    Bruce27

bedankt, gedaan en lijkt o.k. nu.
    mvg,

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.