13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Virutal PC vraagje…

Hi,

Met mn mac wil ik graag een windows netwerk op.
    Ik had al geprobeerd om er via de ingebouwde samba op te komen maar dat lukt niet.

Nu had ik gisteravond ineens de ingeving dat het wellicht met virtual pc opgelost kan worden.

Is het zo dat ik, wanneer ik virutal pc draai, een windows netwerk gewoon kan bereiken d.m.v. \netwerknaam, zoals dat tussen windows pc’s werkt?

Thanks!

Bijdrager
    PeterH

Als je Virtual PC draait dan werkt het precies hetzelfde als op andere Windows PC’s. Maar via X moet dat ook werken hoor.
    Als je wil kunnen wel het een en ander testen op onze clubdag van de Mac Groep as zaterdag. Toevallig is het thema van de eerstvolgende clubdag het netwerken van Mac OS X en Windows.

Peter

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Peter,

als je het wilt testen heel graag.
    Ik moet zeker weten dat mijn mac op alle mogelijke manieren communiceert met windows, anders gaat de mac er nml tijdelijk uit:(

Ik hoop van je te horen,
    Koek

Bijdrager
    PeterH

Het was nu juist de bedoeling dat je het zelf komt testen;) Of durf je niet:P

Geef in ieder geval dan even aan wat je precies wil en hoe je het geprobeerd hebt en wat de eventuele foutmeldingen zijn die je krijgt.

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Haha, zelf komen testen:)

Waar is die macdag dan?

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Ow, en hou kan ik dan via X bijvoorbeeld iets als \Grummy openen?

Bijdrager
    Cigarman

<edit>

Bijdrager
    meneer de koekepeer

en hoe doe ik dat, via de terminal bedoel ik

Bijdrager
    Urbin Design

Dat zei ik toch al Peer. Tyfus langzaam.
    Neem nou van mij aan: Geen virtual PC op je mac is het beste.
    Gewoon ff doorsparen voor een 17 inch Powerbook man.
    Pleurt die PC a.u.b het raam uit. Of gebruik hem om je website’s te testen.
    Mac Rules Windhoos sucks. 8) :mrgreen: :P

Bijdrager
    macpro

Mijn iBook hangt op het werk in een Windows 2000 domein. Daar kan ik alle Windows servers benaderen.
    Om dat voor elkaar te krijgen moet je wel de Mac in het domein hangen en dat doe je als volgt:

Open uit de map Hulpprogramma’s het programma Adreslijsttoegang.
    Klik op het hangslot om wijzigingen door te kunnen voeren.
    Zorg dat SMB aangevinkt staat en klik dubbel op SMB.
    Je krijgt nu een venster waarin je de domein-naam of werkgroep-naam kunt opgeven. Voer daar de juiste domein-naam in.
    Sluit Adreslijsttoegang af.

Als ik nu via Command-K het server overzicht vraag zie ik alle servers in dat domein en kan ze gewoon benaderen. Na keuze van een server verschijnt een inlog dialog waarin ik domein, username en password opgeef.

Vervolgens krijg ik een keuzelijst met alle shares die door die server worden aangeboden.

Het gebruikte protocol is SMB:.

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Ja ok, maar ik heb ook een paar externe netwerken die ik op moet, netwerken die dus alleen via IP te bereiken zijn.

In windows tik ik dan in internet explorer gewoon \123.456.789mapje, hoe doe ik dat op mijn mac?

Bijdrager
    marick

Als ik er niet helemaal naast zit werkt dat op een mac exact hetzelfde apple ondersteunt ook netwerk via ip dus dat moet geen problemen opleveren het enige is dat je geen .exe kan openen. Ik zelf gebruik op mijn powermac virtual PC is inderdaad niet supersnel maar als je het programma genoeg geheugen toekent (en dat lukt makkelijk met jou 640 MB) dan werkt het best aardig. ik gebruik virtual pc voor kazaa en dat soort shit en dat werkt prima vooral virtual PC 6 gaat aardig. En he wat is nou fijner dan je eigen macje houden en toch kunnen windowsen (zij het met tegenzin)

Succes

Bijdrager
    macpro

Op de Mac kies je in de Finder voor “Verbind met server” (Command-K).

Bij “Adres” tik je dan “smb://123.456.789/mapje”

Vervolgens geef je je username/password op voor het Windows domein.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.