17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    HvR

virussen

Het Dorifelvirus dat vooral op windows actief is, kan dat ook mijn Mac besmetten?

En is het nodig om mijn Mac apart tegen virussen te beschermen?

Zo ja, hoe doe ik dat dan?

Bijdrager
    MacBeer2

De Mac is niet vatbaar voor PC virussen.
    Het is niet direct nodig om je Mac met een virusscanner uit te rusten. OSX heeft zelf al behoorlijk krachtige tools aan boord om dit soort kwaadwillende software buiten te houden. Mijn advies zou eerder zijn om gewoon op te letten met wat je opent en waar je zaken vandaan haalt.

De zwakste schakel in dit geheel is de gebruiker.

Bijdrager
    iKweethetbeter

@HvR: Dit virus is al uitvoerig besproken geweest op verschillende sites, en op het nieuws (oa Tweakers, Webwereld) is al bekendgemaakt dat het virus niks doet op een Mac onder OS X.

Oftewel: Als je weet wat je doet (de mens is en blijft de zwakste schakel), dan ben je op je Mac nog steeds heel erg veilig!

Bijdrager
    HvR

Dank jullie wel voor de snelle, maar vooral bemoedigende reacties. Ik zal me voorlopig geen zorg maken en ‘foute sites’ bezoek ik sowieso niet. Ik ben een vrouw van 75 en gebruik de Mac voornamelijk voor zakelijke doeleinden, ik ben geen spooksurfer.

Bijdrager
    iKweethetbeter

@HvR: het belangrijkste is dat je niet in mailtjes van kwaadwillenden trapt, zogenaamd van je bank, dat je op een link moet klikken (waarna je op een site uitkomt die heel veel lijkt op die van je bank) en je PIN moet ingeven.

Banken sturen niet van die mails, dus niet intrappen. Hetzelfde geldt voor andere “phishing mails”.

Maar als je met verstand internet, en niet op zoek bent naar illegale software, dan heb je niks te vrezen. Dan heb je met een moderne Mac de veiligste computer die je tegenwoordig kunt kopen!

Bijdrager
    peterwillem

Nu hier een aantal virus deskundigen bij elkaar zitten de volgende vraag:

Ik downloads nog wel eens e-books via een torrent. Gelukkig heb ik een virus scanner op mij Mac (Virus barrier).
    Deze heeft nog wel eens uit de e-books een paar trojans eruit gehaald.
    Nu heb ik deze boeken in e-pub bestand naar mijn ipad over gebracht, voor dat die trojans eruit waren.
    Het bestand waar zij inzaten was: titel.epub.dmt.exe.
    Dacht dat exe bestanden voor windows was?
    De epubs zijn zonder exe gewoon als titel.epub via iTunes over gegaan naar mijn ipad. Hierbij regeerde virus barrier niet.

Pas toen ik later een hele bundel downloads kopieerde naar mijn grote hdd begon virusbarrier te piepen.

Ik neem aan dat dit geen kwaad kan op mijn ipad. Zijn er truwens virussen voot IOS?

peterwillem

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Als het .exe is dan is er niks om je zorgen over te maken. Die virusscanner scant waarschijnlijk op virussen voor windows.

Gebruik je een Mac of PC?

Bijdrager
    Soulshaker

Je moet vooral opletten met software dat je installeert.
    Vooral bij gekraakte software moet je oppassen
    Ze kunnen zich voordoen als een gewoon programma , maar stiekem wel dingen uitvoeren die je niet wilt.
    De zogenaamde trojans dus.

Er zijn er maar een handvol van

http://tweakers.net/nieuws/58018/piraterijversie-iwork-09-bevat-trojaans-paard.html
    http://news.cnet.com/8301-27076_3-57410050-248/mac-flashback-malware-what-it-is-and-how-to-get-rid-of-it-faq/

Ondertussen is OSX weer wat verder dichtgetimmerd voor deze trojans.
    Maar er kunnen nieuwe opduiken.

Bijdrager
    peterwillem

Ik gebruik een iMac.

peterwillem

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Dan is een .exe niets ernstigs. (Tenzij je windows gebruikt op je iMac.)

Bijdrager
    Soulshaker

Of je deelt je bestanden met andere windows gebruikers.

Bijdrager
    peterwillem

Doe geen van beide, blij dat ik van windows af ben.
    Maar op mijn iPad? IOS?

peterwillem

Bijdrager
    Hansi2124

Zolang jij geen programma’s gebruikt die .exe kunnen openen, hoef je ook op je iPad niet bang te zijn voor Windows virussen.

Bijdrager
    karelschapie

Voor iOS hoef je helemaal niet bang te zijn dat je een virus krijgt. Deze is zeer goed dichtgetimmerd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Niet helemaal waar… Het gaat weliswaar weer over Windows, maar ook iOS is niet 100% veilig…

Bijdrager
    iKweethetbeter

@hendrik: geen enkel OS is 100% veilig, maar geeft mij eens een voorbeeld van een virus voor iOS? Die zijn er niet! Dat in tegenstelling tot Android.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je mijn betoog gelezen had in de vele topics over virussen dan had je geweten dat ik dat wist.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.