13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Pathe

Virusscanner / firewall

Hallo allemaal,

Ik ben een op mijn PC gewend aan virusscanners en firewalls. Mijn vraag is of het verstandig om op een (bedrijfs) mac een virusscanner en een firewall te installeren en zo ja, welke? zo nee, waarom niet?

Het geheel draait draadloos via een router met firewall en WEP, graag advies.

groeten Theo

Bijdrager
    iljavanroon

Theo, er is al vele malen over deze en aanpalende onderwerpen gesproken op dit forum. De zoekfunctie kan veel uitkomst bieden, zowel wat betreft de virusscanner als de firewall. Success!

Bijdrager
    Pathe

Klopt,

Maar ik kan er geen duidelijk antwoord vinden, zeker op de vraag wel/geen virusscanner omdat er recent nog melding werd gemaakt over mogelijke virussen voor een mac.

toch bedankt voor je reactie.

Ik hoop op nog meer advies.

vriendelijke groeten,

Theo

Moderator
    unSOUND

Virussen voor de Mac zijn er nog steeds niet.

Maar het is wel zo dat jij een Windows-virus binnen kunt krijgen. Dit virus zal op jouw Mac niets kunnen doen, maar als het in een Word-document zit, en jij stuurt dat weer door naar iemand met Windows, kan diegene indirect via jouw computer besmet raken.

Dus als je veel bestanden naar mensen met Windows verstuurd zou een anti-virus pakket een optie zijn. Voor je eigen veiligheid hoef je het in ieder geval niet te doen.

Wat betreft een firewall, in OS X zit een prima firewall ingebouwd tegen inkomend verkeer, tegen uitgaand verkeer zijn er programma’s zoals Little snitch.

Succes !

Bijdrager
    Pathe

Beste Unsound,

Wat adviseer je als scanner voor een mac? en is Little snitch een freeware pgm?

groeten Theo

Moderator
    unSOUND

Qua virusscanners kan ik je geen antwoord geven, ik heb er nog nooit eentje gehad.

Little snitch is shareware, maar je hebt een demo versie die je eerst kunt proberen. Ik heb heb hem zelf gehad, maar echt veel spannends is er niet, aangezien er geen spyware e.d. is voor de Mac. Het enige wat hij tegenhied was de auto-update van Office…

Bijdrager
    Pathe

Ok,

Kijk nog ff verder,

Bedankt,

Theo

Bijdrager
    JeePee

Er zijn diverse virusscanners voor de Mac, maar een nadeel blijft dat ze, wanneer ze op de achtergrond blijven zoeken naar virussen, best wel wat CPU in beslag kunnen nemen. Je kunt denken aan VirusBarrier X van Intego, Norton Antivirus van Symantec, Sophos Antivirus van Sophos, Virex van McAfee (via .Mac of XS4all), ze kosten alleen allemaal wel wat.

Op dit moment zijn er nog steeds geen virussen voor de Mac, er is wat malware (zo’n 4 stuks), maar je moet echt heel goed zoeken om die te vinden, dus een actief antivirus is nog niet nodig. Je kunt daarom ook denken aan CheckMail van MacFan of ClamXav via MacUpdate.com of Versiontracker.com. Deze beide antivirussen herkennen op dit ogenblik alleen Windows-, Linux- en Macro-virussen, Mac OS X-virussen (die er nog niet zijn), zullen ook ondersteund gaan worden. Ze zijn gratis en moeten door jezelf gestart worden, zo kun je apart bestanden scannen. Ikzelf gebruik CheckMail en heb hem zo ingesteld dat het automatisch m’n email checkt en zo Windowsvirussen automatisch in m’n map met ongewenste reclame gooit.

Mac OS X heeft zelf een prima firewall, ik gebruik echter NetBarrier X van Intego, zeer uitgebreid en heel erg goed, kost wel wat, maar dan heb je ook wat. :D

Bijdrager
    Pathe

OK,

Dus geen virusscanner nodig voor OSX, scan je mac regelmatig met een onlinemac scanner. Alleen als je pc bestanden doorstuurt kans op een besmetting van de PC waar je het bestand naar stuurt.

OSX firewall voldoende voor normaal gebruik.

Ik weet voldoende

Bedankt,

Theo

Bijdrager
    JeePee
    ”Pathe”

scan je mac regelmatig met een onlinemac scanner.

Niet een onlinemac scanner, want die bestaan niet, maar een ‘manuele scanner’ of hoe je zoiets ook noemt, gewoon even laten scannen, mocht je het belangrijk vinden. ClamXav en/of CheckMail voldoen tot op heden prima.:D

Bijdrager
    Pathe

Sorry verkeerd begrepen.

Ik kijk ff via macupdate.com

gr
    Theo

Bijdrager
    JeePee

Voor Windows zijn er inderdaad vele, maar ja dat is ook wel nodig.:wink:

CheckMail vind je niet op MacUpdate, die kun je vinden bij MacFan.

Bijdrager
    Pathe

Ha ha hahahahaha, ook dat klopt.

:D

gr Theo

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.