10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    dani64

Virusscanner

Hallo,

Ik zit even met een probleempje en misschien dat iemand mij wat advies kan geven. Ik heb de laatste tijd vaak mijn mail geopend op de laptop (microsoft) van mijn vriend. Van de week heeft iemand mijn hotmail account gehackt maar gelukkig met een nieuw wachtwoord is er niets meer aan de hand. Er zijn wel heel veel mails naar contactpersonen gestuurd. Nou is het zo dat na een virusscan op zijn laptop er een virus naar voren kwam dat denk ik, na wat op internet te hebben gezocht, ergens eind 2013 via Java op zijn laptop binnen is gekomen. Misschien dat op deze manier uiteindelijk mijn hotmail account is gehackt. Ik heb zelf een macbook en vraag mij nu af of mijn computer niet besmet is geraakt omdat ik hier ook geregeld mijn hotmail check en er straks iets via de mail is binnengekomen?

Kan ik hier misschien een gratis virusscanner voor gebruiken om dit na te kijken of is een betaalde versie een optie. Ik heb zelf wel problemen met Safari wat vaak traag laadt maar dit kan ook andere redenen hebben.

Groet, Danielle

Bijdrager
    SunKeeper

Virussen die voor (Microsoft) Windows worden gemaakt werken niet op een Mac. Het is namelijk heel andere code, waardoor het totaal niet met elkaar overweg kan.

Voor de Mac worden geen virussen of malware gemaakt (ten minste, het wil niet goed genoeg lukken) dus heb je geen scanner nodig. Sterker nog, liever altijd afblijven van optimalisatie- of schoonmaaktooljes en programma’s. Daar krijg je alleen problemen van als je dat op een Mac gaat gebruiken. Diverse voorbeelden hier op het forum te vinden.

Bijdrager
    recoiller

Het klopt wat SunKeeper zegt. In theorie kunnen er virussen gemaakt worden voor de Mac maar in praktijk loont dat niet. Daarom heeft bijna niemand antivirus-software op de Mac en is het eigenlijk ook (nog) niet nodig.
    Als hotmail gehacked is dan is het vaak online en komt het niet vanaf je mac.

Bijdrager
    tarun

Advies is om Java in de browser uit te schakelen. Je hebt het zeer waarschijnlijk niet nodig en het is wel een beveiligingsrisico. Zonder browser is Java veel veiliger in het gebruik.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    SunKeeper op 31 mei 2014

Virussen die voor (Microsoft) Windows worden gemaakt werken niet op een Mac. Het is namelijk heel andere code, waardoor het totaal niet met elkaar overweg kan.

Dat klopt, maar komt het via een lek in Java binnen dan is het platform onafhankelijk en kan ook een Mac besmet raken als deze Java heeft geĂ¯nstalleerd.

En juist deze vorm van malware wordt nooit op tijd tegen gehouden door een virusscanner. Feitelijk geeft een virusscanner (ook op Windows) een vals gevoel van veiligheid want het komt zelden tot nooit voor dat de virus definities ge-update worden vĂ³Ă³rdat de malware verschijnt.

Bijdrager
    dani64

Bedankt voor de reacties! Als ik jullie begrijp dan is een viruscanner denk ik overbodig. Het enge eraan vindt ik wel dat ik ook op mijn macbook mijn mail altijd bekijk. Kan het dan niet zo zijn dat er toch iets binnen is gekomen op mijn macbook in de tijd dat mijn mail gehackt was? Ik check op een dag op beide laptops mijn mails en heb een vermoeden dat het fout is gegaan op de sony laptop omdat daar achteraf dat java virus naar voren kwam (of mijn wachtwoord is te zwak geweest, dat kan natuurlijk ook) Java heb ik trouwens wel altijd uitgeschakeld staan in Safari.

Bijdrager
    tarun

Een virusscanner op de Mac heb je niet direct nodig voor virussen, maar wel voor het afvangen van malware. Dat is precies waar jij bang voor bent met Java. Verder kan je Windows-virussen vangen zodat je ze niet doorstuurt naar derden.

Van virusscanner op de Mac heb je niet veel last als je een goede neemt: Avast (gratis) of F-secure (via je provider?).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is in het verleden vaak voorgekomen dat een hotmail account gehackt was. (Veel meer dan bij GMail) Daar helpt geen enkele virus / malware scanner tegen want het gaat vaak buiten de computer van het slachtoffer om. Er bestaan zelfs speciale hack programma’s voor en die hacken dan niet je computer maar de servers van in dit geval Microsoft of een andere database met een zwakheid. Het enige wat de hacker nodig heeft is het e-mail adres en daar zijn ook weer sites voor die een database van e-mail adressen bijhouden. Daar kun je tussen staan als je ooit aan b.v. een bedrijf, winkel of site je e-mail adres gaf. (In het laatste geval moet de site dan niet versleuteld zijn, dus http i.p.v. https)

Het lukte ooit ook met een Firefox add-on en als je een publiek figuur bent kan het vrij gemakkelijk worden vooral als je geen sterk wachtwoord of geheime vraag hebt.

Bijdrager
    dani64

Ik heb ook een Gmail account dus ik denk dat ik hier meer gebruik van ga maken. Misschien dat het virus op de laptop van mijn vriend er dan wel niets mee te maken heeft gehad, en er gewoon een tijd op heeft gezeten zonder schade aan te richtten, en dat mijn wachtwoord gewoon te zwak is geweest.

Kan ik er vanuit gaan dat er tijdens het openen van mijn hotmail niets op mijn macbook terecht is gekomen en is het dan niet zinvol om dit na te gaan met een virusscanner? Ik ondervindt nu geen problemen enkel Safari loopt traag maar dit heeft denk ik andere redenen.

Stel dat een virusscanner geen zin heeft hoe kan ik dan voorkomen dat ik iets doorstuur via de mail naar anderen. Ik vindt dit toch wel heel erg vervelend omdat alle mensen die ik in het verleden gemaild heb nu zo’n rare mail van mij hebben ontvangen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voor de Mac als zodanig heeft een virusscanner weinig tot geen nut, maar zoals tarun al zegt kun je wel voorkomen dat je mails naar iemand stuurt (die dus met Windows werkt) met malware er in verstopt als je een goede scanner op je Mac installeert.

Als je een besmette mail opent en de malware is bedoeld voor Windows (wat in 99,9999% het geval is) dan merk je daar zelf dus niets van. Een virusscanner dan vervolgens op e.v.t. geregelde basis de schijf laten scannen kan het een en ander aan het licht brengen.
    Het is overigens wel zo dat een besmette mail slechts openen om te lezen niet automatisch betekent dat je dan gelijk besmet bent. De feitelijke malware zit namelijk vaak in de bijlage of via een link naar een site. Dus een besmette mail alleen maar lezen is per definitie niet gevaarlijk.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.