One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Malware, wat te doen?

Malware, wat te doen?

Profielfoto van G4

G4 op 11 november 2017 #

Nog nooit last gehad van iets dergelijks tot nu. Iemand een idee hoeveel kwaad dit kan en in hoeverre mij mac besmet is?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door Profielfoto van Pete.Z Pete.Z. Reden: Titel even aangepast
Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 11 november 2017 #

dit is geen virus, maar malware.
installeer en draai voor de zekerheid Malwarebytes.

https://nl.malwarebytes.com

Profielfoto van G4

G4 op 11 november 2017 #

Malewarebytes ziet ook niet echt betrouwbaar uit.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 11 november 2017 #

Dan blijf vooral kijken naar deze popup en hopelijk gaat hij vanzelf weg.

Profielfoto van G4

G4 op 11 november 2017 #

Of een schone installatie…

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 11 november 2017 #

Dat kan ook. Gewoon een clean install doen van macOS.

Profielfoto van NicoJ

NicoJ op 11 november 2017 #

https://www.securemacos.com/single-post/2017/04/27/Remove-Yahoo-Powered-search-virus-pop-ups-from-Apple-Mac-OSX-macOS

Profielfoto van mekkeronly

mekkeronly op 11 november 2017 #

Geeft Shmoo een keer een fatsoenlijk advies, is het nog niet goed. Succes met het zoeken van je Snow Leopard DVD.

Profielfoto van NielsDam

NielsDam op 11 november 2017 #

Draai nu gewoon maar malwarebytes, dat is al jarenlang een betrouwbare tool om dit soort malware te verwijderen. En niet zo verl prono meer kijken he:lol::lol::lol:

Profielfoto van G4

G4 op 12 november 2017 #

Reden mailware: Het downloaden van Flash voor het kunnen afspelen van FOE.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 12 november 2017 #

Dan heb je Flash vast niet via het officiële Adobe kanaal gedownload. Voor de rest: Alleen @Fred44 heeft het juiste antwoord gegeven.

Profielfoto van G4

G4 op 12 november 2017 #

@night: Klopt! Niet op gelet bij downloaden.

Malewarebytes vind ik niets. Overigens vindt het programma geen malware na een scan. Ik ben (helaas) een nieuwe installatie aan het voorbereiden…

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 12 november 2017 #

Gewoon even zoeken naar alles wat met Yahoo te maken heeft (en dat uiteraard verwijderen) is geen optie?

Daarvoor ga je toch geen clean install doen?!

I found Yahoo Powered Search in my applications folder. Moved it to Trash.

En als dit het geval is, gebruik dan het liefst zoiets als AppCleaner, dan weet je zeker dat alle troep weg is.

Uitgebreid verhaal:
https://discussions.apple.com/thread/7982647?start=0&tstart=0

Profielfoto van G4

G4 op 12 november 2017 #

Het probleem is dat de bestanden moeilijk te vinden zijn en eigenlijk overal kunnen zitten. Vandaar het gedoe.

Profielfoto van Facundo

Facundo op 12 november 2017 #

Een progje als MBW is juist bedoeld om ze op te sporen en uit te schakelen. Want ja, ze kunnen overal zitten. Maar je post zonder eerst te googlen (het web staat vol met dit probleem) en vervolgens veeg je je r**t af met de suggesties. Succes!

Profielfoto van G4

G4 op 12 november 2017 #

@facondu: je moet lezen. Ik heb het geïnstalleerd en de checks laten uitvoeren maar het programma levert geen resultaat op en kan niets vinden.

Profielfoto van Martin55

Martin55 op 12 november 2017 #

Dat Yahoo power search uit de Safar extensies halen en vervolgens de geschiedenis wissen, lost dat het probleem niet op?

Zoals je uit de Apple-link kunt herleiden, staat dat zelden in de Safari-extensies.

Anyway… er zijn zeshonderd pagina’s op Internet gewijd aan het verwijderen van Yahoo Powered Search.
Dat moet toch wel lukken?

Profielfoto van Joid

Joid op 12 november 2017 #

Ah dit is die meuk die gratis bij Flash krijgt geïnstalleerd. Daar was Adobe mee gestopt toch? Dat heb je het waarschijnlijk via een link van dat FOE binnen gekregen.

Als games zoveel reclame op tv e.d. maken, dan mag je ervan uitgaan dat het a) rotzooi is, b) je computer besmet wordt en c) je linksom of rechtsom getild wordt.

Net als reclame voor bioscoopfilms in bushokjes. Dat zijn altijd kutfilms.

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 12 november 2017 #

Je moet de rommel opruimen onder LaunchAgents.
Zie voor details:

https://discussions.apple.com/thread/7982647

Profielfoto van penseel

penseel op 12 november 2017 #

Zoeken naar alle bestanden;  http://apps.tempel.org/FindAnyFile/

Profielfoto van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan op 12 november 2017 #

Persoonlijk kreeg ik hardnekkige vervelende en moeilijk te verwijderen malware Advanced Mac Cleaner op de laptop van een kennis weg met Avast te installeren. Advanced Mac Cleaner en MacKeeper zijn een echte pest.

Profielfoto van G4

G4 op 12 november 2017 #

@penseel: Met jouw tip heb ik het programma Yahoo power search gevonden. Wel zichtbaar via zoekresultaten maar niet zichtbaar in de map programma’s. Met Appcleaner verwijderd en ben benieuwd of het nu is opgelost.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 12 november 2017 #

Best gek dat ik sinds 2007 een Mac bezit en nog nooit dit soort zooi op mijn systeem hebt gehad.

Ik zou wel eens willen weten waar jullie dan op het internet surfen en vooral, waar jullie allemaal op klikken en installeren. Ik vind namelijk dat wanneer je dit soort troep/rotzooi  op je systeem krijgt, dat je echter serieus een probleem hebt met het gebruik van de computer. Dit is echt niet iets van, Ooo dat kan iedereen gebeuren als je gewoon op het internet surft.

Serieus. Ga eens informeren bij de gemeente, voor je eigen veiligheid of er mogelijk computercursussen zijn die je kunt volgen, meestal organiseren gemeentes dit soort dingen wel voor hun burgers en kun je daar gratis aan deelnemen.

Profielfoto van G4

G4 op 12 november 2017 #

@shmoo: Makkelijk gezegd hoor, door meteen weer naar de gebruiker te wijzen. Zeker ICT’er, flauw…

Ik heb duidelijk aangegeven hoe dit gebeurt is. Het waren de eerste zoek zoekresultaten in Google. Google filtert niet.

Profielfoto van G4

G4 op 12 november 2017 #

Zo nu duidelijk!:-D

Profielfoto van penseel

penseel op 12 november 2017 #

Denk om je bloeddruk.

Profielfoto van McPim

McPim op 12 november 2017 #

Geef Shmoo en Google de schuld :roll: . Je hoeft geen ICT’er te zijn om te weten dat Flash zelf al dubieus is, laat staan dat je het download van een vage website. Leer ervan zou ik zeggen :wink:

Profielfoto van G4

G4 op 12 november 2017 #

Snap ik maar zoals ik al heb aangegeven te snel geklikt.

Over dit topic

Gestart op 11 november 2017 door G4

Laatste reactie door Joid

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?