30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 91)
  • Q:

Bijdrager
    naaTb

Virus, spyware, adware, hoe te verwijderen

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag denk ik iets van adware of malware binnen gehaald.
    Telkens als ik safari gebruik krijg ik pop ups te zien en woorden die onderstreept (gelinked) zijn. Maar dit is alleen via google.nl of website die ik daarvandaan aanklik.

Ik ben zelf een vrij grote leek op dit gebied. Kan iemand mij uitleggen/helpen dit te detecteren en ook vooral van mijn macbook pro te verwijderen?

Alvast hele grote dank!

Bijdrager
    SunKeeper

Je kunt kiezen voor ”Stel Safari opnieuw in”.

Let echter op met wat je hier aanvinkt, want sommige opties verwijderen gegevens. Gebruik het alleen als je je niet in de oorzaak wilt verdiepen en het direct wil oplossen.

Anders: kijk eens naar welke Safari-extensies je hebt geïnstalleerd.

Bijdrager
    naaTb

Kun je specifieker zijn in hoe ik dat moet doen en waar ik dat kan vinden?
    Again; ik ben echt een leek op dat gebied…

Bijdrager
    naaTb

Stel Safari opnieuw in heeft in ieder geval niet gewerkt…

Bijdrager
    Beech

Heb je pop-ups blokkeren in Safari voorkeuren aan gevinkt ?

Bijdrager
    iMad

Safari / Voorkeuren / Extensies, kijken of daar iets bijstaat wat te maken heeft met die popups.

Bijdrager
    naaTb

Dit venster is helemaal leeg…

Zie hier een schermafbeelding van de spyware…
    De onderstreepte woorden en het pop up venster wat telkens terugkomt. En dit is er nog maar eentje…

/uploads/community/fe7c508559ae5fee3ac7d19cdddfe60cee515062_0.png

Bijdrager
    koen

Hier is je plaatje:

Bijdrager
    naaTb

Ja thanks!

Bijdrager
    naaTb

Niemand met een oplossing?

Bijdrager
    wouter57

Ik zie trouwens op het plaatje hier boven dat je nog geen Adblock hebt geïnstalleerd. Daarbij zou ik als ik u was voor de zekerheid Bitdefender gebruiken. Die weet waar en hoeveel malware er op je Mac staat.

Bijdrager
    naaTb

Ik heb inderdaad gisterenavond Adblock geïnstalleerd toen SunKeeper wees op de extensies. Ik zal Bitdefender hier ook bij installeren. Is daarmee mijn probleem verholpen?

Bijdrager
    naaTb

Bitdefender geïnstalleerd en een scan laten uitvoeren. Helaas nog steeds dezelfde popup en ondersteepte woorden (links)..

Bijdrager
    SunKeeper

Je kunt nog proberen om Resume te resetten voor Safari. Mogelijk worden er op de achtergrond ongewenste websites geopend die die pop-ups tonen.

Dat gaat zo:

Sluit Safari helemaal af

Bovenin je menubalk van de Finder heb je het Ga menu.
    Klik daar op de onderste optie ”Ga naar map…

Voer daar dit in:

~/Bibliotheek/Saved Application State

en gooi de map

com.apple.Safari.savedState

helemaal weg.

Start daarna Safari weer, je zult zien dat alleen een leeg venster opent. Hopelijk zonder pop-ups.

Bijdrager
    naaTb

Dank SunKeeper,

Maar ook dit heeft niet geholpen.
    Het mapje waar jij het over hebt was er ook niet dus ik kon deze niet weggooien.
    Bij het heropenen van Safari dus nog steeds hetzelfde probleem.
    Het is wel minder geworden dan voorheen. Nu alleen nog telkens het gele venster en de onderstreepte woorden zoals in de afbeelding te zien is. En het rare is ook dat ik hier bij bijvoorbeeld een website als Facebook of Outlook geen last van heb, maar op een website als OneMoreThing dus wel…

Bijdrager
    Moriarty

Lees deze pagina even door;

Het betreft een JavaScript probleempjeÔÇŽ

Klik!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kijk eens in de bibliotheek (op de ‘root’ van je HD) in de map ‘internet plug-ins’ of daar iets vaags bij staat.

In ieder geval heeft de site ‘spyhunter.com’ een slechte reputatie volgens de WOT community.
    Voer op de WOT site maar de naam ‘spyware.com’ in en je ziet het resultaat. Het lijkt dus echt malware te zijn al dan niet bedoeld voor alleen een PC.
    Je hebt waarschijnlijk geen malware op je schijf, maar dat kan veranderen als je daadwerkelijk naar die site gaat. Je zult er echter verder geen last van hebben (afgezien dan van die pop-up) als het voor een PC is bedoeld en niet voor een Mac.

En het rare is ook dat ik hier bij bijvoorbeeld een website als Facebook of Outlook geen last van heb

Dat heeft vast te maken met het feit dat facebook (en ik denk ook Outlook) een URL heeft die met https begint en dus beveiligd zijn. (OMT begint met http)

Bijdrager
    naaTb

Moriarty!
    Javascript uitgezet en het lijkt vooralsnog verdwenen. Geen onderstreepte woorden meer en de pop-up van spyhunter is ook verdwenen. Vraag die ik nog wel heb is dat ik nu dus Javascript uitgezet heb, maar het probleem zit nog wel in mijn Macbook? Kan ik deze malware ook helemaal verwijderen? Zodat mijn Mac weer helemaal ‘schoon’ is?

Hendrik, die map internet plug-ins is bij mij helemaal leeg. Ik hoop dat dat een goed iets is:)

Bijdrager
    naaTb

Maar door Javascript uit te zetten heb ik weer problemen om andere pagina’s te openen, zoals bijvoorbeeld Facebook…
    Ook niet echt een goede oplossing dus…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik geloof dat ook Photoshop om Java vraagt.

Wat die map internet plug-ins betreft: heb je wel op de goede plek gekeken? Er staat er eentje in je thuisbibliotheek (en die kan leeg zijn) en er staat er eentje in de globale bibliotheek op de root van de HD. Daar staat namelijk altijd iets in omdat enkele plug-ins essentieel zijn.

Bijdrager
    naaTb

Ah, inderdaad die map via de globale bibliotheek bevat wel plug-ins.

Iets wat hier niet thuishoort?
    Ik merk dat het probleem erger is op een website met een online shop.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kijkt op de verkeerde plek.
    Je moet een Safari Extensie weggooien, of anders de persistente cookies.
    https://discussions.apple.com/message/17678676
    Oftewel wat iMad al op 5 maart zei.

iMad op 05 maart 2014

Safari / Voorkeuren / Extensies, kijken of daar iets bijstaat wat te maken heeft met die popups.

It’s an annoying “feature” enabled by a persistent cookie.

Get rid of it: Go to the Safari menu and select Safari Preferences, then Privacy, then “Remove all website data”.

While you are there, select “block cookies from third parties and advertisers”

Bijdrager
    naaTb

@ TheBigZ
    Dit heb ik al eerder gedaan en heeft het probleem niet opgelost…

Bijdrager
    TheBigZ

En de “website data” heb je ook weggegooid?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    naaTb op 09 maart 2014

Ah, inderdaad die map via de globale bibliotheek bevat wel plug-ins.
    Iets wat hier niet thuishoort?
    Ik merk dat het probleem erger is op een website met een online shop.

In je internet plug-in map staat niks wat er niet thuishoort. Sommige malware vermomd zich als een plug-in maar alles wat hier staat is veilig.

Bijdrager
    naaTb

@ TheBigZ: ja deze heb ik ook al meerdere malen leeg gegooid…
    probleem is er nog steeds:(

Bijdrager
    naaTb

Mijn BitDefender komt deze 4 bestanden tegen. Maar ik kan bij alle 4 de documenten niet op de knop ‘reveal in finder’ klikken.
    Zou hier mijn probleem zitten?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De padnaam verwijst naar de prullenmand. Dus die bestanden staan daar in (daarom werkt ‘reveal’ niet). Je zou dus de prullenmand kunnen legen en dan ben je ze kwijt.

“Adware” is dus een vorm van malware dat advertenties opdringt. Het is een redelijk milde vorm van malware, maar de site waar je terecht kan komen kan gevaarlijker zijn.

Even gezocht:
    Deze malware valt onder de categorie Spyware(!).
    Het type is een Trojan speciaal voor de Mac.
    En is bekend sinds 13 Jan 2014
    Aangezien dit spyware is, is het potentieel gevaarlijk, want goed geschreven kan de maker zien wat je doet. (Denk aan het invoeren van account gegevens)

En dat het een Trojan is, betekent dus dat je het zelf ongemerkt binnen hebt gehaald. Ik raad je aan om de WOT plug-in te installeren die ik hierboven al noemde, dan word je in ieder geval gewaarschuwd als je naar een onbetrouwbare site wilt gaan.

Bijdrager
    wouter57

Let op Etrecheck geeft aan dat Genieo ook automatisch inlogt bij opstarten van de Mac, dus controleer dat ook even. Dus Systeemvoorkeuren–Gebruikers en groepen–inloggen. Zie ook dit

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En Google op “remove Adware.MAC.OSX.Genieo.A” genoeg treffers waar wat tussen zit mocht je er niet uitkomen.
    Maar installeer eerst WOT, want dan zie je gelijk of de site betrouwbaar is. (Er staat dan een groen, oranje of rood cirkeltje achter de naam)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 91)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.