9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    iHam

Virus security shield

We hebben nu bijna een jaar de iMac en de oude pc heeft een virus (de ironie) dat security shield heet. Alles gaat over naar Apple maar de bestanden op de back-up van de pc zijn waarschijnlijk ook geïnfecteerd. Kan ik nu gewoon die bestanden van de back-up schijf halen en deze op de Apple gebruiken?

Ik denk dat de iMac het virus “negeert” en gewoon de bestanden kopieerd waardoor deze bruikbaar zijn.
    Beter meeverlegen dan onverlegen, laat ik het maar vragen.

Moderator
    unSOUND

Als het virus in de bestanden blijft staan zal het op de Mac niks doen, maar als je diezelfde bestanden weer doorstuurt naar een Windows gebruiker kan die wel weer besmet raken.

Bijdrager
    iHam

Dat kan nog wel een probleem worden, maar bedankt.
    Maar binnen de iMac, als er een besmet bestand staat op de computer, en ik maak een tekstbestand, bewaar die en mail het als word bestand naar een Windows gebruiker. Zal die dan ook last krijgen van het virus.

Bijdrager
    tarun

Je zou voor deze situatie een Mac-virusscanner kunnen installeren. Die kunnen ook Windows-virussen detecteren. Een goede is het (gratis) Sophos Anti-Virus.

Zorg er wel voor dat je die anti-virussoftware na het verwijderen van je Windows-virus weer verwijdert, want het vertraagt je Mac nodeloos.

Bijdrager
    Hansi2124
    iHam op 24 september 2011

maar de bestanden op de back-up van de pc zijn waarschijnlijk ook geïnfecteerd.

Kan je dat niet beter eerst even checken voordat je antivirus software op je Mac gaat installeren wat achteraf gezien misschien niet eens nodig was?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iHam op 24 september 2011

Maar binnen de iMac, als er een besmet bestand staat op de computer, en ik maak een tekstbestand, bewaar die en mail het als word bestand naar een Windows gebruiker. Zal die dan ook last krijgen van het virus.

Als je het bestand m├í├íkt op de Mac, zal het virus er niet inzitten. Als je echter een bestand op je Mac hebt staan dat op een besmette Windows-PC gemaakt is, is er kans dat het virus in dat bestand zit ÔÇö let op, ik zei: is er kans. Het hangt namelijk helemaal af van welk virus het precies is, en hoe dit zichzelf verspreidt. De beste oplossing is om op de Windows-PC een goede virusscanner te installeren, zou ik zeggen.

Bijdrager
    iHam

Aha, gelukkig heb ik nog niks gedaan. Het zou een hoop werk zijn geweest. De pc is bezig met een virusscan hoop dat dit effect heeft. Het is allemaal erg vervelend. Alleen de verkenner doet het nog. Zelfs ctr+alt+del doet het niet.
    Als ik de schijf wis van die pc, dan is het virus weg toch?

Bijdrager
    tinus_omt

Virussen die in documenten gaan zitten heb ik al jaren niet meer gezien, de nieuwere versies van Microsoft Office blokkeren die eigenlijk altijd. Dan blijven alleen de losse virussen over die alleen Windows zelf infecteren, en zolang je geen programma’s kopieert naar je Mac ben je daar vanaf als je overstapt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    tinus_omt op 25 september 2011

Virussen die in documenten gaan zitten heb ik al jaren niet meer gezien, de nieuwere versies van Microsoft Office blokkeren die eigenlijk altijd.

Dan heb je het over macrovirussen, denk ik. Er zijn manieren voor een ander soort virus om zichzelf in een bestand te verbergen zonder dat de gebruiker dit doorheeft, en MS Office gaat ze dan ook niet vinden omdat dat alleen macro’s uitschakelt om de genoemde macrovirussen de loef af te steken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.