19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    tav

virus melding

ik heb op mijn mac en site geopend en kreeg een venster met de melding dat er 6 virussen gevonden waren en dat ik mackeeper zou moeten downloaden om deze eraf te krijgen, ik heb alles gesloten en gewoon verder gewerkt .
    Na verschillende berichten over Mackeeper en hun agressieve wijze van de mensen er op attent te maken dat ze Mackeeper nodig hebben heb ik dit genegeerd.
    ik hoop dat ik er goed aan gedaan hebt.

Bijdrager
    Hermanko

Niets van aantrekken, is Mackeeper reclame er niet op ingaan.
    Mackeeper niet installeren..

Bijdrager
    fred44nl

er bestaan geen virussen voor MacOS, alleen malware.
    controleer jouw Mac met MalwareBytes en kijk wat die zegt.

https://nl.malwarebytes.com/mac/

Bijdrager
    Niels

Mackeeper is zelf het ‘virus’, het is de grootste rotzooi die er bestaat.

Bijdrager
    csteelooper
    fred44nl op 05 juni 2017

er bestaan geen virussen voor MacOS, alleen malware.

Dat is (helaas) zo achterhaald als ik-weet-niet-wat! Er bestaan wel degelijk virussen voor de Mac. Tenzij je specifiek doelt op de wijze van verspreiding; dan ben je in de war met de term ‘worm’. Want díe bestaan er écht nauwelijks (let wel dat ik hier ook afzie van het woord ‘niet’, want hoewel ze op de vingers van één hand zijn te tellen en relatief weinig schade aanrichten, zijn ze er wel). Het is ook niet voor niets zo dat MacOS óók zelf al een anti-virusroutine bevat… Dacht je soms dat ze dat voor de kat z’n viool inbouwden?? Het wordt écht eens tijd dat verkopers en naïve gebruikertjes zoals jij afstappen van het standpunt dat er voor MacOS geen virussen zijn.
    Ten eerste is wat jij aanduidt als malware tegenwoordig qua karakteristieken héél nauw verweven met wat vroeger een virus werd genoemd (denk aan ransomware, etc.) en ten tweede zei ik zonet ook al dat er wel degelijk virussen zijn met een wormroutine voor de Mac. Maar blijf vooral lekker naïef; daar heb je slechts jezelf mee…

Dat je nog geen (externe) virusscanner draait is nog een ding; dat doe ik zelf ook nog niet. Maar ga alsjeblieft níet lopen prevelen dat er geen virussen bestáán voor MacOS… Ze zijn er ook voor Linux en UNIX; in werkelijk álle systeemcategorieën. Dus denk je werkelijk dat MacOS immuun is? Carry on dreaming, my friend…

Bijdrager
    GoeieDag

Wat een neerbuigend stukje tekst over zaken die hier al honderd keer besproken, en algemeen bekend zijn.
    Dat ‘geen virus’ is puur semantisch, en daar kun je wat van vinden.
    Maar voor de rest: een dikke -1 (vanwege de toonzetting, niet inhoud) voor jou, csteelooper.(n)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    csteelooper
    GoeieDag op 06 juni 2017

Wat een neerbuigend stukje tekst over zaken die hier al honderd keer besproken, en algemeen bekend zijn.
    Dat ‘geen virus’ is puur semantisch, en daar kun je wat van vinden.
    Maar voor de rest: een dikke -1 (vanwege de toonzetting, niet inhoud) voor jou, csteelooper.(n)

Dat had men dan moeten weten. Je kan mijn toonzetting neerbuigend vinden of niet, @goeiedag, daar mag je een mening over hebben. Een -1 is overigens niet zo erg, hoor; als we hier een rating-systeem zouden hebben, had je waarschijnlijk gezien dat er veel mensen instemmen met de inhoud; toonzetting is in dezen voor mij van ondergeschikt belang. Er zijn veel te veel mensen die, als het gaat om virussen en de Mac, een te rooskleurig, naïef standpunt innemen. Laatst zelfs nog een verkoper bij een niet nader te noemen APR. Het had niet veel gescheeld of ik had aangifte gedaan wegens misleiding, maar goed. De (online) wereld ís nou eenmaal niet veilig; ook niet op een Mac.

Moderator
    Night

Graag iedereen in zijn waarde laten en respect houden voor elkaar mening, ook al ben je het er niet mee eens!

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    MrBelloNLD

En tot op heden heb nog geen enkele mac plat zien gaan door een virus, terwijl dat met windows peecees roch wel het geval geweest is,…

Ik zeg dus niet dat er geen mac virussen bestaan, en heb wel macs traag zien worden door malware, of driedibbele virusscanners (beter gezegd weer snel zien worden na verwijderen malware of driedubbele virusscanners:-)
    Dus…

Bijdrager
    csteelooper

Dat je geen Macs plat hebt zien gaan is mooi. Het is ook meestal zo dat de virussen díe er zijn, minder schade kunnen aanrichten. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Nogmaals: malware, ransomware, etc. zijn in feite allemaal vormen van virussen, met ransomware misschien wel als kwalijkste. Ransomware legt computers namelijk wel degelijk plat; in ieder geval zolang de getroffen gebruiker(s) het gevraagde rantsoen niet betalen. En ransomware bestaat helaas ook op de Mac. Datzelfde geldt voor wormen. Wat WannaCry(ptor) zo gevaarlijk maakte voor de Windows-gemeenschap, was het volgende:

• Het was de eerste keer dat een kwaadwillende de technieken van ransomware combineerde met die voor een worm, waardoor het virus zich zonder tussenkomst van een gebruiker kon verspreiden;
    • Het virus was intelligent genoeg om te ‘ontcijferen’ hoe een netwerktopologie in elkaar zat, waardoor het snel veel computers in een netwerk kon infecteren;
    • Het virus gebruikte een zero-day exploit; hierdoor kon Microsoft het niet op tijd patchen.

Veel mensen denken ten onrechte dat alleen wormen virussen zijn; dat is echter niet zo. Trojanen (Trojans) zijn misschien nog wel gevaarlijker. Er is immers altijd sprake van misleiding. Op de Mac komen steeds meer Trojanen voor, en helaas nemen ook de eerste echte wormen serieus vorm. Wormen zijn voor de Mac echter nog steeds moeilijk te schrijven, omdat het door de structuur van het systeem niet zo makkelijk is om elevated rights op te eisen en te verkrijgen. Dat is in Windows nog steeds veel makkelijker. Meestal volstaat het om UAC (User Account Control) eenmalig om de tuin te leiden en dat kan vaak zonder tussenkomst van de gebruiker.
    Daar komt nog bij dat het tot en met Windows XP zo was dat de eerste (en vaak enige) account op een Windows-systeem meteen (en altíjd) Administrator-rechten had; feitelijk had je dus geen laatste bescherming in de vorm van zoiets als User Account Control (geïntroduceerd in Windows Vista, waar het vaak zó irritant was dat het werd uitgeschakeld…). Doordat Microsoft in Windows 7 pas echt een goede (lees: veilige, maar niet opdringende) variant van UAC inbouwde, zóu je kunnen zeggen dat Windows 7 het eerste systeem was waarbij de gebruiker niet continu met beheerdersrechten werkte, hetgeen dus ook de mogelijkheden voor kwaadwillende code fors inperkte. Voorlopig, althans…

In Mac OS X/MacOS is het sinds den beginne al zo dat de eerste gebruiker níet standaard (of in ieder geval niet continu) beheersrechten had. En ook voor *NIX/Linux geldt dit al eeuwenlang. Mede daardoor is voor die systemen de veelvoud aan virussen niet zo gegroeid, en ook de destructie die in de regel werd aangericht was niet zo groot. Nu vooral de Mac weer (hard) aan populariteit wint, wordt het voor kwaadwillenden echter ook lucratiever om malware en virussen voor de Mac te schrijven.
    Ik heb in het verleden meer dan eens Linux-systemen en UNIX-servers plat zien gaan doordat men het patch level niet bijhield (lees: de laatste updates waren niet geïnstalleerd) en er daardoor kwaadwillende code kon worden uitgevoerd. Als een site gehackt wordt, en voor gebruikers niet te bereiken is, ligt dus in feite het systeem waarop deze site draait (deels) plat. In 90% van de gevallen draaien sites tegenwoordig op varianten van Apache, Tornado of Tomcat. En verreweg de meeste van deze systemen zijn Linux of UNIX-gebaseerd. Het is dus helaas al lang niet meer zo dat alleen Windows wordt getroffen. En als Linux/UNIX en Windows worden getroffen, dan is het toch veeleer een kwestie van tijd voordat ook de Mac aan de beurt is.

Nogmaals: ik draai zelf ook geen virusscanner buiten de eigen beveiliging van MacOS. Maar dat wil zeker niet zeggen dat ik denk dat ik immuun ben voor wat voor soort virussen dan ook. Het is zeker mogelijk om ook op de Mac met ransomware geconfronteerd te worden, en deze kan zich ook op de Mac met methoden verspreiden die je dan aan wormen doet denken, dus beveiliging dient in die zin ook voor Mac-gebruikers de nodige prioriteit te krijgen. MacOS heeft in principe zelf al een virusscanner, die de grootste bedreigingen tegenhoudt. Aangezien de aantallen virussen voor MacOS beduidend lager liggen dan op Windows, belast deze routine de prestaties niet of nauwelijks. Je hebt als Mac-gebruiker tegenwoordig dus al een goede beveiliging aan boord, zonder dat daar per se extra software voor nodig is. Maar houd alsjeblieft de berichtgeving in de gaten, want de tijd dat je niet aan je veiligheid hoefde te dénken ligt, ook op MacOS, echt wel achter ons. Anders zou de hele wereld op MacOS draaien, wat op zijn beurt de verhoudingen weer in een compleet ander daglicht zou zetten…

Bijdrager
    GoeieDag
    csteelooper op 07 juni 2017

Nogmaals: malware, ransomware, etc. zijn in feite allemaal vormen van virussen, met ransomware misschien wel als kwalijkste.

Je lijkt er veel van te weten, maar dan verbaast me deze uitleg wel; de parapluterm van alle kwaadaardige software is malware, wat staat voor malicious software, en alle genoemde zaken vallen daar dus onder. Waarom hussel je die termen door elkaar?

Bijdrager
    iNicky

Voor ‘gewone’ mensen zoals ikzelf geeft de term ‘virus’ veel duidelijker aan dat het om kwaadaardige en ongewenste software gaat dan ‘malicious software’ of ‘malware’. Een semantische discussie houden over de precieze betekenis van alle varianten vertroebelt het belang om voor deze software te waken. Ik geef dan ook de voorkeur aan de term ‘virus’. Puur vanwege de duidelijkheid.

Bijdrager
    Hansi2124

Zeg je dan ook tegen je huisarts dat jij vindt dat je een virus hebt i.p.v. je been gebroken tijdens het skiën?
    Het lijkt mij toch correcter als je de juiste termen noemt…….

Bijdrager
    iNicky

Beetje een onzin vergelijking. Maar ik wil er wel op doorgaan; wanneer ik mijn been heb gebroken tijdens het skiën ga ik om te beginnen niet eerst naar de huisarts. Verder zeg ik dat ik mijn been heb gebroken zonder aan te geven of het een simpele of gecompliceerde breuk is. Is het een versplintering of een schuine breuk, transvers, wig, spiraal, Is het de fibula of tibia. Dat mag de chirurg die het gaat herstellen helemaal zelf uitzoeken. Ik begrijp dat jij je wel eerst verdiept in wat de juiste benaming van de breuk is en niet zegt dat je denkt dat je been gebroken is.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat jij alle troep liever een virus noemt, is prima voor jou.
    Maar het oplossen van een probleem begint bij het probleem goed benoemen. En daar horen de juiste termen bij.
    Er zijn genoeg mensen die elk OS ‘Windows’ noemen, en elke tablet een ‘iPad’. Doe jij daar dan ook aan mee?!

Bovendien: als jij jezelf een “gewoon mens” noemt, moet je de term ‘semantische discussie’ ook niet gebruiken, want daar zal een ‘gewoon mens’ niks van begrijpen.:angel:

Bijdrager
    iNicky

Goeiedag wat een neerbuigende reactie!

Moderator
    Night

Virus, worm en ransomeware zijn allen vormen van malware, waarbij de naam typerend is voor het karakter van de malware alsmede kenmerkend is voor de manier waarop deze de computer is binnengedrongen. Alle malware is in principe ongewenst door de gebruiker en is ongewild op de computer terecht gekomen. Afhankelijk van de ernst van de schade en in welke mate de besmetting naar andere computers plaatsvind, wordt vaak als onderscheid gebruikt tussen de term ‘malware’ (relatief ongevaarlijk) en ‘virus/worm/ransomeware’ (zeer gevaarlijk en besmettelijk) hoewel ze allen onder dezelfde noemer vallen.

Bijdrager
    HJ

Los van de discussie over classificatie en naamgeving, wat deze ‘rommel software’
    gemeenschappelijk heeft dat er maar een paar plaatsen in systeem software locaties
    zijn waar het geïnstalleerd kan worden om z’n werk ‘goed’ te kunnen doen.

Er is een programma genaamd blockblock, dat als een soort ‘little snitch’ een aantal
    van deze systeem software locaties (een aantal directories) in de gaten houd,
    en flagt en waarschuwt als nieuwe software wat in deze locaties wil installeren.

9 van de 10 keer is het onschuldige software, maar soms zit er ‘rommel software’
    er tussen.

Dit moet voorkomen dat op de eerste plaats ‘rommel software’ wordt geïnstalleerd

https://objective-see.com/products/blockblock.html

Het is van ‘objective-see’, het is gratis, en objective-see heeft nog meer
    mac specifieke beveiligings programma’s.

Bijdrager
    GoeieDag
    iNicky op 07 juni 2017

Goeiedag wat een neerbuigende reactie!

Vind je?
    Ik noem jou anders niet “naïve gebruikertjes zoals jij”, zoals in dat eerdere topic werd gedaan.

Afijn, dit is off-topic. Sorry. Weer on-topic.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.