22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    SvS

Virus Mac

Wegens al die virussen afgelopen week, vroeg iemand mij of dit loont:
    weblifeadvice.

Ik ben zelf allergisch voor anti-virus software, en raadde het tot nu toe af bij iedereen die ernaar vroeg, maar ik volg de ontwikkelingen wel.

Klopt het dat we ons nog veilig kunnen wanen op de Macs, zolang je niks installeert van vreemde downloadwebsites buiten Mac App Store om?

Bijdrager
    websania

Wel apart dat vooral Nederlanders zich haasten om dit product aan te schaffen, terwijl alle reacties van niet-Nederlands afkomstig zijn en zonder uitzondering zeer positief over dit product….ooohhh het is een advertorial! Wij van WC-eend adviseren….

Maar verder: gewoon zo nu en dan MalwareBytes even draaien en geen gekke dingen doen. Legale software gebruiken etc.

Bijdrager
    Niels

Toont maar weer dat goedgelovigheid loont…exact de reden dat dit soort software scams blijven bestaan.

Moderator
    Night

Kortom: wij raden aanschaf van de betreffende software ook ten zeerste af.

Je hebt gelijk dat je relatief veilig bent mits je geen duistere apps installeert of in de wilde weg links in mails opent.
    Maar het is geen 100% garantie. Ook met gerespecteerde software komt nu en dan een serieuze bedreiging mee. Ook mails uit betrouwbare bron kunnen virussen, malware en ransomware meesturen als de verzender zelf besmet blijkt. En virusscanners zijn niet altijd up-to-date m.b.t. nieuwe threats.

Gewoon je koppie blijven gebruiken en bij twijfel je bevindingen hier posten. En als laatste: Zorg dat je altijd een goede backup hebt (liefst 2; 1x lokaal en 1x in de ‘Cloud’).

Bijdrager
    GoeieDag

Al die virussen afgelopen week?
    Ik ben maar één stukje malware tegen gekomen in het nieuws van de week, en dat is de ransomware WannaCry.
    Groot effect, dat wel, maar deze heeft op de Mac geen invloed.

Wat al de berichten met je moeten doen is niet naar de anti-virus boer laten rennen, maar je laten nadenken hoe je zelf kunt voorkomen dat dat je in die val trapt. Want als de anti-virus scanner niet wordt gepatched tegen de nieuwste dreigingen, gaat het je ook niet helpen.

Bijdrager
    koen

Al browsende kwam ik het dit tegen, wellicht ten overvloede:

http://app.nos.nl/datavisualisatie/nosop3/2017/veilig-online/index.html

Bijdrager
    Multimediaknaller

Verspreiders van virusscanners profiteren van de angsten van de gebruikers, want consumenten willen niet verantwoordelijk zijn voor hun eigen branderige nieuwsgierigheid en klikken dan maar op alles wat er aan hun neus voorbij komt.

Bijdrager
    SvS

Dankie allemaal, bij mij is het hierdoor alweer bevestigd.(y)

Maar verder: gewoon zo nu en dan MalwareBytes even draaien.

Deze is toch alleen voor Windows, zag ik?

Bijdrager
    koen

Nee, er is ook een macOS versie.

Bijdrager
    SvS

Gevonden! Blijkbaar zat ik op de Windows-site van dat bedrijf.

Bijdrager
    HJ

En blijkbaar wordt dit genegeerd.

Ransomware, adware en virussen, installeren zich vaak in dezelfde soort van
    ‘systeem software locaties’ op een mac. (KEXT, systeem software, extensions, etc)

Er is een programma van objective-see genaamd Blockblock, dat werkt als een soort
    ‘Little Snitch’ voor deze systeem software locaties, het detecteert en verklikt
    de installatie van nieuwe software in deze systeem software locaties.

Deze software moet voorkomen dat virussen en malware in de eerste plaats worden
    geïnstalleerd.

https://objective-see.com/products/blockblock.html

Objective-see heeft ook nog andere Mac-beveiligings software.

Bijdrager
    websania

@hj Dat is nou een hele goeie tip! En inderdaad staan er nog meer tools die interessant zijn.

Bijdrager
    SvS

Idd, bedankt.

Bijdrager
    bartvdv

@websania, SvS:

Maar hoe weten jullie dat HJ te goeder trouw is ? En geen scammer die zich hier heeft geregistreerd en wacht op het goede moment om jullie de weg naar de website te tonen ? HJ is pas lid sinds september 2016 …

Bijdrager
    SvS

Dat was mijn onderliggende gedachte ook, geldt ook voor “MalwareBytes”. Zogezegd onderbuikgevoelens.
    Ook een beetje, omdat het gratis is. Ik weet gewoon niet goed wat ik moet vertrouwen. Desondanks heb ik gisteren op gewaagd om Malwarebytes te laten testen. Dat laatste hierboven nog niet.

Bijdrager
    websania

@bartvdv Als we elkaar gaan wantrouwen op dit forum, wordt het m.i. tijd om de boel te sluiten… Maar natuurlijk ga ik niet zonder zelf enig onderzoek te doen iets op mijn Mac plaatsen, dus heb ik eerst even e.e.a. gegoogled. Ik neem aan dat iedereen die iets op zijn of haar machine gaat plaatsen dit doet en dat heeft dus niets te maken met wantrouwen van personen. Gewoon kritisch blijven.

Overigens is het ook een beetje paradoxaal; je komt aan malware door op links te klikken die je niet (goed) kent of software te installeren die je niet goed kent of illegaal is. En dan zijn we ineens heel wantrouwend tegenover software die juist daartegen moet beschermen. Raar.

Malware Bytes was eerst een programma van een site The Safe Mac genaamd, die een programma maakte dat Adware Medic heette. Nu is dat hele zaakje als het ware “commercieel” gegaan, maar nog steeds gratis, tenzij je fulltime bescherming wil. Dus gratis is het eigenlijk niet meer en dat geldt ook voor BlockBlock; je mag het gratis gebruiken, maar ze vragen wel om een donatie, beginnend bij een dollar per maand.

Bijdrager
    HJ

@bartvdv

OneMoreThing was ik al langer lid van, maar ik kon mijn login gegevens niet meer terugvinden.

Voorheen was mijn nickname Obi, oftewel veel langer lid van OMT dan dat jij nooit was, 2002?

In mijn ogen ben jij dan de ‘scammer’.

Bijdrager
    GoeieDag
    SvS op 16 mei 2017

…geldt ook voor “MalwareBytes”. Zogezegd onderbuikgevoelens.

Toch wel vreemd, want MB wordt hier (en bij de buren) al een paar jaar continue -terecht- aangeraden; eerst heette het ‘AdwareMedic’, en later dus Malwarebytes.
    Lees meer: http://www.thesafemac.com/about/

Moderator
    Night

Ik gebruik zowel MalwareBytes (voorheen AdwareMedic; dit bedijf is overgenomen en daarna is slechts de naam veranderd) als Blockblock tot volle tevredenheid. Ze doen beiden precies wat er van ze verwacht wordt. Niet meer en niet minder.

“Is AdwareMedic still safe to use now that it’s Malwarebytes for Mac?”
    Short answer: Yes.

AdwareMedic by The Safe Mac eradicates common malware and adware infestations. The software works great: I’ve used it for a while to protect the Macs on my home network from problems.

Up until mid-July, AdwareMedic was “donationware.” You were welcome to download and use it, and if you found it useful, you were encouraged (but not required) to send the author what you felt it was worth.

Malwarebytes, a California developer of anti-malware software for the PC, has purchased AdwareMedic and rebranded it as Malwarebytes for Mac.

The good news is that AdwareMedic developer Thomas Reed will head up Malwarebytes’ Mac development efforts. The software is now completely free for home use and will hopefully remain so. Malwarebytes says that it will offer small business and enterprise versions coming this fall, which I’m sure will cost money.

Version1.2.6 is the last release of AdwareMedic for Mac, which you’re welcome to use for now, but if you’d like to stay on top of the latest developments, get yourself over to Malwarebytes’ web site and download the new app. It still looks the same and works the same as before, just with new branding.

Bijdrager
    GoeieDag

Mijn link niet geopend, Night?
    Want dat is precies wat ik ook zeg en verdere info over geef.

Moderator
    Night

Had ik gelezen. Dat was meer vanuit de oorspronkelijke programmeur. Ik kon er echter niet uit afleiden dat MalwareBytes een bedrijf is dat AdwareMedic heeft overgenomen om de PC tak uit te breiden met een Mac tak. Vandaar dat ik het hele stukje maar even gequote heb.

Bijdrager
    GoeieDag

Oké.
    Thomas Reed zegt het zelf:

Now, I have joined Malwarebytes as their Director of Mac Offerings, where I will be heading the work to create their new line of Mac security software. AdwareMedic has become Malwarebytes Anti-Malware for Mac.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.