15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    peterwillem

Virus barrier en Bit Defender, wat een verschil.

Las laatst een review over Bit defender Total Security. Dat sprak mij wel aan. Zelf heb ik al een tijdje Intego Virus Barrier en die ontdekte af een toe een virusje of een Trojan Horse of wat ander malware.
    Het verhaal dat Mac Osx niet vatbaar is voor dat spul doet volgens mij allang geen opgeld meer. Bij mijn laatste scan met virusbarrier waren er geen virus dreigingen en zo.
    Ik downloadde en installeerde een proefversie van Bitdefender Antivirus for Mac.
    Deed toen een volledige scan met Bitdefender. ( is niet aan te raden, duurt veel te lang)
    Maar liefst meer dan duizend dreigingen, waar van er slechts zo’n 400 opgelost konden worden en meer dan 700 moesten handmatig verwijderd worden.( die zaten in backup mappen gemaakt via CCC). Door al die backup mappen naar de prullenbak te verplaatsen en daarna die te legen kon ik die shit kwijt raken. Moet daarna ,na virus scan, weer nieuwe backup maken.

Waren dat nu reele dreigingen of valse? Vind het verschil nog al opvallend en ik ben geneigd over te stappen naar Bitdefender.

Bijdrager
    McPim

Tsja, waar je jezelf happy bij voelt uiteraard, Maar lees de reactie van Linc Davis eens in deze discussie, en dan vooral punt 7, 8 en 10. Het is een stuk complexer dan ‘ik ben wel of niet beschermd’. Bedreigingen komen van vele kanten, maar een vals gevoel van veiligheid door een zinloze virusscanner is eigenlijk veel ‘gevaarlijker’. Om te begrijpen wat de echte issues en risico’s zijn moet je je grondig in de materie verdiepen, en daar hebben de meeste mensen helemaal geen zin in.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  McPim.

Bijdrager
    KarelWillem

…Maar liefst meer dan duizend dreigingen…

Ik geloof er geen ene moer van. Wat een onzin.

Geblokkeerd
    Carp
    peterwillem op 14 september 2016

Las laatst een review over Bit defender Total Security. Dat sprak mij wel aan. Zelf heb ik al een tijdje Intego Virus Barrier en die ontdekte af een toe een virusje of een Trojan Horse of wat ander malware.
    Het verhaal dat Mac Osx niet vatbaar is voor dat spul doet volgens mij allang geen opgeld meer. Bij mijn laatste scan met virusbarrier waren er geen virus dreigingen en zo.
    Ik downloadde en installeerde een proefversie van Bitdefender Antivirus for Mac.
    Deed toen een volledige scan met Bitdefender. ( is niet aan te raden, duurt veel te lang)
    Maar liefst meer dan duizend dreigingen, waar van er slechts zo’n 400 opgelost konden worden en meer dan 700 moesten handmatig verwijderd worden.( die zaten in backup mappen gemaakt via CCC). Door al die backup mappen naar de prullenbak te verplaatsen en daarna die te legen kon ik die shit kwijt raken. Moet daarna ,na virus scan, weer nieuwe backup maken.

Waren dat nu reele dreigingen of valse? Vind het verschil nog al opvallend en ik ben geneigd over te stappen naar Bitdefender.

Tijd voor psychiatrische hulp!
    Een erg amusant stukje en ik dacht na 3000 onzin posts over Mac virussen alle onzin al te hebben gelezen, maar jouw betoog spant de kroon.

Ik denk niet dat er nog hoop is voor deze patient.

Moderator
    Night

Heel simpel: Ja, dat waren reële bedreigingen, maar niet voor de Mac. In 99,999% van de gevallen betreft het spul dat alleen voor Windows schadelijk kan zijn (en dat ook alleen nog in het zelfde geval als op de Mac: Doordat men niet weet wat men doet en bv. attachments in onbekende mails klakkeloos opent.

De 0,001% van de overgebleven gevallen zijn Mac malware waarvoor hetzelfde geldt (en die overigens niet schadelijk zijn) en meestal gemakkelijk weer te verwijderen is met MalwareBytes.

In een hoge uitzondering komen er wel gevaarlijke dingen voor Mac-gebruikers voorbij (zoals laatst het ransome-ware geval in Transmission) maar dat werd door nagenoeg geen enkel Mac antivirusprogramma als zodanig herkend*. Door deze hoge uitzonderingsgraad staan deze zaken als ze bekend worden, nog hetzelfde moment op elke Mac gerelateerde website, inclusief OMT.

*) Uitzondering hierop waren BitDefender en ESET, maar beiden slechts na een handmatige scan van het betreffende bestand.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    peterwillem

Goed deze reacties had ik wel verwacht. Al vindt ik om psychiatrische hulp in te roepen wel wat te ver gaan.
    Blijft bij mij nog de vraag hangen waarom een aantal, zeker niet de minste, computer bladen zoals PCM, CT totaal, Consumenten bond, en site zoals Cnet en Toms Guide enz enz zo jubelend zijn over over deze AV software (ook voor de Mac). Waarom prijzen zij dit de hemel in.Daar verdienen ze toch niets aan (of wel?). En ik download nog wel eens wat van niet al te betrouwbare sites en als ik bv via Bit Def wat twijfelachtige bestanden kan onderscheppen e/o wissen vindt ik dat wel zo prettig. Ook al zou het niets uitmaken of die bestanden wel of niet gewist zouden zijn.

Moderator
    Night

Dan nog blijft dit het grootste euvel: PEBCAK (zoek deze afkorting maar even op op Google)

Bijdrager
    tarun

Ik draai ook een virusscanner. Niet omdat ik geloof dat virussen nu direct een probleem zijn voor de Mac maar malware wel. Overigens zou het op een dag zover kunnen zijn dat er wel schadelijk spul voor de Mac is. Het hebben van beveiligingssoftware kan je dan redden. BitDefender vertraagt je Mac vrijwel niet.

Moderator
    Night

Ik draai ook BitDefender. Niet zozeer voor mijn eigen veiligheid als wel dat de meeste van mijn klanten Windows gebruiken en ik er zeker van wil zijn dat ik ze niet per ongeluk een besmet bestand doorstuur.

Bijdrager
    HJ

Ik gebruik bitdefender, malwarebytes en etrecheck. Ik wil voor mijn “PC vrienden” ook een nette buur zijn.
    Dus er worden in sommige mail attachments door bitdefender PC specifieke virussen gevonden, ik wil dit soort mails niet doorsturen.
    Ik wil mijn mac ook niet veranderen in een “PC virus opslag computer”, maar toch sluipt er -onbedoeld- mac malware binnen op mijn mac.

Ik gebruik deze gratis programma’s nu ruim een jaar, maar af en toe vlaggen deze programma’s “ongerechtigheden” die niet op mijn mac thuishoren.

2cts

Bijdrager
    GoeieDag
    HJ op 15 september 2016

…ik wil dit soort mails niet doorsturen.

Daar ben je toch zelf bij? De verzendknop wordt niet vanzelf beroerd…

Bijdrager
    KarelWillem

Dan vraag ik me toch wel af wat je aan het doorsturen bent, wat afgevlagt kan worden als ‘gevaarlijk’.

Als je klanten eigen bestanden doorstuurt, dan weet je toch dat die veilig zijn? Wat doe je op je computer dat je duizend dreigingen kunt krijgen?!

Bijdrager
    HJ

Omdat je niet altijd in de gaten hebt dat bepaalde attachments virussen bevatten.

Bijdrager
    Joid

Maar dan ga je die attachments wel doorsturen?

Moderator
    Night

Dat kan we eens voorkomen; attachments die je van andere bureaus krijgt en ter controle doorgestuurd dienen te worden naar de klant.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.