5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    DonaldOne

Virus

Geachte Mac liefhebbers,
    Weet iemand wat installMac is, mijn Macbook ging gisteren ineens vreemd doen,mijn vaste google pagina is ineens verdwenen,mijn postbussen deden niks meer,is dit een virus of zoiets, en hoe krijg ik dit weg.

Bijdrager
    KarelWillem

Alles wat zoekt in je browser wordt door deze extensie ‘opgevangen’.

Gauw verwijderen dus.:)

http://malwaretips.com/blogs/search-installmac-removal/

N.b.: het is géén virus, maar iets wat je feitelijk zelf hebt geïnstalleerd (hoewel waarschijnlijk onbewust).

Bijdrager
    Niels

Onbewust iets installeren lijkt me sterk aangezien je Mac om een wachtwoord vraagt bij een installatie (of je beveiligingsinstellingen staan niet goed)

Bijdrager
    Targaryen

Zo sterk is dat echt niet hoor NielsDam. Je moet soms goed kleine lettertjes lezen. Vooral bij P2P-programma’s kun je zulke fratsen tegenkomen. Bij uTorrent herinner ik mij, vragen ze bijvoorbeeld om je startpagina, je zoekmachine en een extra plugin te installeren voor je de installatie beëindigt. Als je klikt op ‘verder’ worden die opties automatisch meegeïnstalleerd. Enkel als je doet ‘weiger’ worden ze overgeslagen. Afijn, het toont maar aan hoe oplettend je soms moet zijn wil je geen gekke fratsen tegenkomen. Het toont ook aan dat het probleem niet de veiligheid is van het OS maar de oplettendheid van de gebruiker!

Bijdrager
    Niels

@Targaryen: bij het voorbeeld dat je geeft, heb je al je wachtwoord ingevoerd om het installatie programma op te kunnen starten, m.a.w. je bent wel degelijk veilig tot je je wachtwoord invoert, daarna is het inderdaad oppassen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.