21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    KarelWillem

Virtuele CD op bureaublad?

Ik heb me suf gezocht, maar ben niet tot een antwoord gekomen.

Op de iMac van mijn kinderen heb ik veel spelletjes die na installeren en starten om de CD blijven vragen. Errug irritant!! Heb je een iMac met 40 Gb harddisk en dan moet je nog een hele berg CD’s er naast laten liggen om spelletjes te kunnen starten. Om dan nog maar niet te spreken van het feit dat de jongste er dan helemaal niets meer van snapt. Welke CD moet er nu weer in???

Kortgevraagd: is er een mogelijkheid dit te omzeilen? Zoiets als ‘Virtual CD’ dus. Gewoon kopi├źren naar het bureaublad en lekker laten staan daar.

(En ja, gewoon kopi├źren van de CD’s heb ik al geprobeerd, dat werkt niet helaas…)

Bijdrager
    Turbanus

Heb je het al geprobeerd met een “dmg” te maken?

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, je kunt bijvoorbeeld met Toast je CD kopïeren en daar een image van maken.
    Alleen moet je dan elke keer die CD ‘uitpakken’ op je bureaublad.
    Net zo onhandig als het insteken van je CD dus, zeker voor een kind.

Bijdrager
    Turbanus

En als je nou eens alvast een aantal spellen op een DVD zet, zodat ze minder hoeven te wisselen?

Bijdrager
    KarelWillem

Als het zo eenvoudig was…

De meeste spellen eisen dat de originele CD op het bureaublad verschijnt.
    Kop├»eer je die nu op een DVD (als de kopi├źerbeveiliging dit al toelaat), dan worden ze niet meer herkend als aparte CD (nog even afgezien van het feit dat mijn G3 geen DVD-speler heeft).

Bijdrager
    Turbanus

Heeft jouw iMac G3/600 geen DVD-speler?
    Als er kopieerbeveiliging op zit, kun je ze ook niet op de desktop zetten. Dan zou je dat ook eerst moeten cracken.:wink: Als die machine wel een DVD-speler zou hebben, zou ik gewoon verschillende CD’s in evenveel sessies via Toast op DVD bakken.

Bijdrager
    www.project-euh.com

Kun je een paar titels noemen? Zijn het toevallig ook spellen van Lannoo en zo ja welke, ik heb voor een aantal spellen de localisaties en mastering gedaan. Dus wie weet een oplossing…

Bijdrager
    WouterReyntjens

Het is misschien een domme opmerking maar als je maar een schijf hebt van 40gb en je wil bvb 5 dvd “rippen”, dan ben je al 20 van de 40 gb kwijt. Hiermee bedoel ik gewoon, zou je het wel doen? Je verliest ongelooflijk veel plaats als je ze zou rippen.

Ik las net dat je cd’s bedoelde, dan is het natuurlijk anders, maar het neemt toch heel veel plaats in.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Turbanus”

Heeft jouw iMac G3/600 geen DVD-speler?
    Als er kopieerbeveiliging op zit, kun je ze ook niet op de desktop zetten. Dan zou je dat ook eerst moeten cracken.:wink: Als die machine wel een DVD-speler zou hebben, zou ik gewoon verschillende CD’s in evenveel sessies via Toast op DVD bakken.

Nee, geen DVD. Er was een keus tussen DVD en CD-RW en die laatste zit er in.

Ja, ik snap dat je dan de CD moet cracken.
    Daarom vraag ik ook om een Virtual CD programma of mogelijkheid. :wink:

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar op [kuch]Windows[slik] is dit een heel normale manier van werken en zijn er legio van die programma’s.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”WouterReyntjens”

Het is misschien een domme opmerking maar als je maar een schijf hebt van 40gb en je wil bvb 5 dvd “rippen”, dan ben je al 20 van de 40 gb kwijt. Hiermee bedoel ik gewoon, zou je het wel doen? Je verliest ongelooflijk veel plaats als je ze zou rippen.

Ik las net dat je cd’s bedoelde, dan is het natuurlijk anders, maar het neemt toch heel veel plaats in.

Het gaat om CD’s i.d.d. en het zou nog dommer zijn om een 40 Gb gewoon leeg te laten.
    Of niet?

Bijdrager
    WouterReyntjens

Das natuurlijk wel waar, maar als je al enkele spelletjes hebt geïnstalleerd neemt dat natuurlijk ook wel wat ruimte in of ben ik mis?

Bijdrager
    KarelWillem
    ”www.project-euh.com”

Kun je een paar titels noemen? Zijn het toevallig ook spellen van Lannoo en zo ja welke, ik heb voor een aantal spellen de localisaties en mastering gedaan. Dus wie weet een oplossing…

Guus in het pretpark
    Tom en Lisa
    Robin op de kermis
    Ontdek de boerderij
    De drie kleine biggetjes
    etc.

Overigens vind ik dat er akelig weinig leuke Nederlandstalige OSX kinderspellen zijn.
    En dan bedoel ik niet van die schattige freeware-meuk.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”WouterReyntjens”

Das natuurlijk wel waar, maar als je al enkele spelletjes hebt geïnstalleerd neemt dat natuurlijk ook wel wat ruimte in of ben ik mis?

Ja, maar daar is een harddisk toch voor?

Als jij Garageband gebruikt wil je toch ook niet telkens de DVD er in moeten stoppen om je loops of instrumenten te kunnen gebruiken?

Bijdrager
    WouterReyntjens

Daar heb je een punt, heb je al geprobeerd om de inhoud van de spelletjes gewoon te copieren naar een folder die je op je hd zet. Dan open je die folder en dan start je het spelletje vandaar op.
    Heb je dat al geprobeerd?

Bijdrager
    phalkone

Kan je niet gewoon de cd’s rippen en een klein scriptje schrijven dat het programma en de image-file samen laadt. Op deze manier kunnen je kinderen het spelletje spelen zonder gedoe.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”WouterReyntjens”

….heb je al geprobeerd om de inhoud van de spelletjes gewoon te copieren naar een folder die je op je hd zet. Dan open je die folder en dan start je het spelletje vandaar op.
    Heb je dat al geprobeerd?

Zie mijn eerste post.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”phalkone”

Kan je niet gewoon de cd’s rippen en een klein scriptje schrijven dat het programma en de image-file samen laadt. Op deze manier kunnen je kinderen het spelletje spelen zonder gedoe.

Que???

Ten eerste: hoe te rippen?
    Ten tweede: ???????

Klinkt als: ‘kun je niet gewoon zelf wat spelletjes schrijven’ :wink: :P

Bijdrager
    Barabas2005

Naar zo’n programma heb ik mij ook al het laplazerus gezocht, maar ik denk dat er helaas niets te vinden is voor OSX.

In (even vloeken) Windows XP gebruikte ik altijd Deamon Tools. Deze zorgde naast een virtuele CD/DVD speler er ook voor dat die ellendige beveiligingen omzeild werden. Met “Alcohol 120%” kon je dan exacte kopieen van de CD maken en gebruiken in Deamon Tools.

Helaas is er dus nog niet zoiets voor OSX. De images die je maakt met de disk utilitity in OSX of met Toast bevatten niet de codes waar veel software naar kijkt of het wel een originele CD is.

Ik hoop dat het er ooit nog komt, want dan hoef ik niet meer zoveel CD’s rond te zeulen als ik weer naar het buitenland ga.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik vind het echt gek dat zoiets er niet is.

Zal komen door dat de Mac-community (zogenaamd) wat eerlijker met haar software omgaat dan de her en der software bij elkaar rauzende Window-gebruiker.

…om maar eens een lekker vooroordeel in de groep te gooien… :D

Bijdrager
    phalkone
    ”KarelWillem”
    ”phalkone”

Que???

Ten eerste: hoe te rippen?
    Ten tweede: ???????

Klinkt als: ‘kun je niet gewoon zelf wat spelletjes schrijven’ :wink: :P

Als je er in slaagt een image te maken van de cd (probeer het mss eens met Disco) kan je het volgende proberen.
    1. Open Automator.
    2. Voer de taak “voer een shellscript uit” toe
    3. Met het commando “hdid” kan je dan een dmg image laden: “hdid /xxx/filename.dmg”
    4. Voer de taak “start programma” toe
    5. Kies je programma uit de lijst
    6. Er gaat een pijl van de ene taak naar de andere, kies hier voor “Negeer resultaten van vorige taak”
    7. Archief>Bewaar als
    8. Bij structuur kan je voor programma kiezen
    9. Gewoon dubbelklikken en alles start

In theorie zou dit moeten werken, hoewel ik dit natuurlijk niet kan testen.

Moderator
    unSOUND

Je kunt de CD’s gewoon klonen met het schijfhulpprogramma.

Dan krijg je weliswaar .CDR bestanden die je moet mounten, maar als je de CDR bestanden in de lijst met op-te-starten items zet ben je klaar, en worden de images automatisch gemount zodra de kinders inloggen.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.