10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    jafb

Virtualisatie Windows op OS X 10.8

Beste OMT’ers,

Sinds kort heeft mijn school een BYOD-systeem ingesteld, ik heb natuurlijk gelijk de nieuwe MacBook Air (13.3inch MBA 2012, 128gb SSD en 8gb RAM) besteld. Het is door mijn school wel verplicht om Windows op een mac te draaien. Bootcamp is hiervoor geen oplossing, omdat ik dan steeds mijn MBA opnieuw op zou moeten starten, om een paar schoolprogramma’s te gebruiken, het gaat hierbij om (lichte) software zoals Microsoft Office (niet zwaarder). Daarom dacht ik aan virtualisatie zodat ik Windows 7 makkelijk naast Mountain Lion kan draaien. Ik heb begrepen dat hiervoor 3 programma’s bestaan:
    -VMware
    -VirtualBox
    -Parallels
    Deze programma’s hebben natuurlijk een verschillende prijs, maar mijn vraag is of jullie op basis van ervaring aan mij kunnen vertellen hoe deze programma’s presteren, aansluiten bij mijn benodigdheden en waar zijn voor je geld.

Alvast bedankt,
    JAFB

Bijdrager
    fred44nl

virtualbox is grateloos, maar heeft nauwelijks usb-ondersteuning.
    parallels 7 werkt bij mij heel goed met winXP als virtuele machine.
    met vmware heb ik geen ervaring.

Bijdrager
    Ir.Bob

Nou weet ik niet over wat voor een school we praten, maar als het alleen om Office programma’s gaat heb je nergens Windows voor nodig.

Bijdrager
    iep

Parallels en Fusion liggen dicht bij elkaar. Over het algemeen is Parallels sneller met Windows virtualiseren dan Fusion, voornamelijk op 3D gebied. Helaas heeft Parallels een wat nare implementatie waardoor het instabieler werkt en eerder geneigd is om kernel panics te veroorzaken. Fusion is op dit vlak solider en doet dat niet. Niet zo raar want VMware heeft ook al heel wat jaren meer ervaring dan Parallels op dit gebied. Virtualbox is gratis en dat lijkt ook zo’n beetje het enige voordeel te zijn. Op 3D vlak stelt het verder weinig voor en qua performance op zowel 3D als gewoon cpu gebied leggen ze het dik af tegen Fusion 4 (phoronix.com heeft hier wat tests mee gedaan). Ook is de usb implementatie niet goed, usb spullen worden nog vaak niet goed herkend (het OS ziet dan gewoon niets).

Een andere optie is het gebruik van boot camp. Dan heb je de volledige performance van je Mac tot je beschikking omdat er direct met de hardware gepraat kan worden itt virtualisatie (zit altijd een laagje tussen, hoe dun die ook moge zijn). Je zult echter wel moeten rebooten dus het is nog maar de vraag of dit wel zo handig is. Als het alleen maar om het gebruik van Office gaat dan is het gebruik van Windows ook niet zo erg nodig want er is ook een versie voor OS X. Het kan zijn dat de lessen specifiek ingaan op de Windows versie, dan krijg je het wel moeilijk.

Dat BYOD beleid is overigens een leuk idee van de school maar zij hebben zich nog altijd aan wet en regelgeving te houden. In Nederland en binnen de gehele EU wordt voorgeschreven dat een ieder recht heeft op onderwijs. Dat betekent dat de school op geen enkele wijze leerlingen kan verplichten tot BYOD noch tot het gebruik van Windows. Zij kunnen het wel met klem adviseren. Daarnaast zullen zij iets moeten hebben waardoor zij iemand die geen laptop kan aanschaffen wel het onderwijs kan volgen. Ze zullen dus computersystemen beschikbaar moeten stellen. Doen ze dit niet dan zijn ze in overtreding van de grondwet in Nederland en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (kortweg EVRM). Iets wat niet als een licht vergrijp wordt gezien (en dus vaak ook een prima afschrikmiddel is om weerbarstige onderwijzers met hun beide benen op de grond te krijgen ;)).

Bijdrager
    jafb

Ir.Bob 1 uur geleden #
    Nou weet ik niet over wat voor een school we praten, maar als het alleen om Office programma’s gaat heb je nergens Windows voor nodig.

Ik gaf een voorbeeld van programma die we moeten gebruiken, want ik nam aan dat je geen kennis beschikt over welke programma’s we allemaal moeten gebruiken zoals het computerprogramma Woordenboek Latijn-Nederlands of Didasko en enkele programma’s van de TU Delft. En Microsoft Office geeft een indicatie voor de zwaarte van programma’s op het virtualiseren.

@iep
    Kan ik hieruit concluderen dat je mij VMware aanraadt, bootcamp is voor mij geen optie, want ik heb een hekel aan Windows waardoor ik het zo min mogelijk wil gebruiken, het draaien van een zeer klein aantal programma’s op virtualisatie vind ik echt genoeg, laat staan een heel windows-interface.

Nog bedankt voor het informeren over mijn rechten, maar ik heb geen zin om een rel te beginnen, over een beslissing wat voor mij geen probleem is. Het verplichten van Windows is enkel en alleen, omdat de school programma’s gebruikt voor enkele vakken en die zijn voor de massa op Windows gemaakt.

Bijdrager
    Ni3l55

Als je alleen Office wil draaien (Word, Powerpoint, Excel)
    Hoef je geen Windows te Draaien,

Als je toch meerdere Windows progamma’s moet draaien is het handig De proefversies van Parallels en Vmware
    Te downloaden. Deze progammas werken het zelfde (wat je al zei)
    En dan pas een van de progamma’s kopen.

Bijdrager
    GeertGB

Pas op. De vergelijking tussen Parallels en VMware Fusion hierboven is gebaseerd op de oude versies. Er zijn juist nieuwe versies verschenen (en wel 8 en 5 respectievelijk).

Bijdrager
    iep
    jafb op 30 augustus 2012

Kan ik hieruit concluderen dat je mij VMware aanraadt, bootcamp is voor mij geen optie, want ik heb een hekel aan Windows waardoor ik het zo min mogelijk wil gebruiken, het draaien van een zeer klein aantal programma\’s op virtualisatie vind ik echt genoeg, laat staan een heel windows-interface.

Van zowel Fusion als Parallels zijn er probeerversies. Installeer ze eens en kijk zelf welke je het beste vindt werken. Het ligt allemaal aardig dicht bij elkaar waardoor persoonlijke voorkeur eerder de boventoon zal gaan voeren. Voor zowel boot camp als virtualisatie zul je Windows moeten installeren en draaien. Je hebt er dus ook een Windows licentie voor nodig en je moet het verder ook als een normale Windows machine behandelen. Virtualisatie is alleen wat handiger dan boot camp omdat je niet steeds OSX en Windows moet rebooten.

Nog bedankt voor het informeren over mijn rechten, maar ik heb geen zin om een rel te beginnen, over een beslissing wat voor mij geen probleem is. Het verplichten van Windows is enkel en alleen, omdat de school programma\’s gebruikt voor enkele vakken en die zijn voor de massa op Windows gemaakt.

Ik denk ook niet dat het een verplichting is maar een advies:) Er zit ook wel een hint in: je kunt ook de spullen van school gebruiken. Bij de TU Delft hebben ze ook ongetwijfeld een notebook project lopen, daar zou je ook gebruik van kunnen maken. Is handig wat support betreft.

GeertGB op 31 augustus 2012

Pas op. De vergelijking tussen Parallels en VMware Fusion hierboven is gebaseerd op de oude versies. Er zijn juist nieuwe versies verschenen (en wel 8 en 5 respectievelijk).

Ik heb ervaring met VMware Fusion 1 t/m 5 Professional (welke ik nu draai want ik wil Win8 er in kunnen draaien op mijn Air). Parallels 8 is iets wat pas vanaf 4 september beschikbaar zal zijn. Voor zowel Fusion als Parallels geldt dat iedereen die vanaf 25 juli de applicatie heeft gekocht een gratis upgrade heeft naar de nieuwste versie. Precies zoals Apple dat ook heeft gedaan met Macs en Mountain Lion. Verder wordt er in dit draadje geen vergelijking gemaakt. De enige vergelijking die hier genoemd wordt is die tussel Virtualbox en Fusion 4 dus ik weet niet over welke vergelijking jij het nu hebt…

Bijdrager
    GeertGB

Wellicht handig om deze link te volgen.

Bijdrager
    iep

Erg realistisch is die test niet. Ze hebben alles op alles gezet voor maximale performance:

Our testbed is a 2012 15-inch MacBook Pro with Retina Display running at 2.7 GHz with 16 GB of RAM on a 256 GB SSD.

Our virtual machines were configured to access four processors out of the MacBook Pro’s eight logical processors and 4GB of RAM. The virtual disks were sized at 32GB configured as single, pre-allocated blocks.

All tests were performed with all non-essential applications and services disabled to maximize performance.

Het zou mooier zijn geweest als ze hiernaast ook de standaard configs van de vm’s hadden getest (voor Win7 kom je al snel op 1 virtuele cpu en iets van 2 GB aan geheugen met een virtual disk die niet pre-allocated is). Dat is namelijk wat de meeste mensen zullen gebruiken waardoor de test ook wat meer betekenis heeft voor de lezer.

Er staat trouwens ook een blunder in de test:

NOTE: Our MacBook Pro has 8 logical processors, but our virtual machines were only set to four processors to prevent a conflict over system resources between OS X and the virtual machine.

Als ze echt een conflict hadden willen vermijden dan hadden ze maximaal 2 virtuele cpu’s aan de vm moeten toewijzen. VMware gaat namelijk uit van de fysieke cpu’s/cores en dat zijn er maar 4. Daarbij geldt de regel dat je de helft van dat aantal fysieke cpu’s/cores kunt toewijzen aan een vm. Maar ja, het is wel begrijpelijk dat ze er 4 configureren, want:

To mitigate the effect of four additional processors in our native Boot Camp and OS X tests, we configured the benchmarks to only use four processors, where possible.

Slim is het echter nog altijd niet. Zonde want het is verder wel een prima review, helaas niet bruikbaar…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.