9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    lengerke

[Opgelost] VirtualBox wil Windows 10 Virtual machine niet installeren

Beste mensen,

Bij een kennis wil ik VirtualBox installeren omdat zij een Windows programma wil kunnen draaien.

Ik VB gedownload op haar MBP met High Sierra en als ik VB start, dan klik ik op ‘nieuw’ om een nieuwe vm te maken. Ik geef daar op als naam Windows 10 en kies voor 64 bit. Als ik op ‘doorgaan’ klik krijg ik de melding:

Kan de map Windows 10 voor de machine niet aanmaken in de bovenliggende map /Users/xxxx/VitrualBox Vms

Controleer of de bovenliggende map bestaat en dat u voldoende rechten hebt om de machinemap aan te maken.

Ik kom dan niet verder. In Systeemeigenschappen > Veiligheid en Privacy zie ik onderaan geen melding staan dat er iets bijzonders geïnstalleerd moet gaan worden waar toestemming van de gebruiker nodig is.

Wat doe ik fout?

Wie heeft tips om verder te gaan? Zou heel fijn zijn!

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  lengerke.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    jv65

Is die kennis ingelogd als Beheerder?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bestaat de genoemde map inderdaad? Zo nee, maak hem dan aan (maar zonder de spelfout die je hierboven gemaakt hebt;) ).

Als hij al wel bestaat, klik er dan één keer op en druk ⌘i in op je toetsenbord. Er opent een venster waarin onderaan een kopje „Delen en bevoegdheden” staat. Controleer of er bij de naam van de huidige gebruiker „Lezen en schrijven” staat; zo nee, verander dat dan (het is een drop-downlijstje waaruit je die optie kunt kiezen). Voor de zekerheid klik je daarna op het tandwielknopje en kies je „Maak [naam] (ik) de eigenaar”; is die optie grijs, dan klik je eerst op het hangslot rechtsonder in het venster en vul je gebruikersnaam en wachtwoord in, waarna je het opnieuw probeert.

Bijdrager
    lengerke

Dag JV65,

Ja, dat had ik gecontroleerd. Dank.

Bijdrager
    lengerke

Dag Jakko,

Ook jij dank voor jouw snelle antwoord.

Ik doe het via schermdeling en ga er straks mee verder met jouw aanwijzingen. Je hoort verder hoe het is verlopen!

Bijdrager
    lengerke

Het lijkt inderdaad een rechtenkwestie te zijn:

Wel apart dat er boven het rechtervenster staat “Alleen lezen” en dat bij de beheerder staat “Lezen en schrijven” Lijkt in tegenspraak met elkaar..

Bijdrager
    jv65

Bevoegdheden zijn bij mij hetzelfde. Maar dat hangslot op de Homefolder vind ik dan wel weer apart. Wellicht dat daar het probleem ligt.

Bijdrager
    lengerke

Ik had een vinkje in het homefolder-info-scherm over het hoofd gezien dat een stukje naar boven stond bij “Beveiligd”.

Ik kan weer verder, dank voor jullie meedenken!

Moderator
    Night

Ja, die had je kennelijk aangevinkt staan.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.