4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Kyokushinkai

[Opgelost] VirtualBox ip adres verandert steeds

Situatie: Ik draai Ubuntu via VirtualBox (laatste versie). Deze gebruik ik als ontwikkelomgeving voor webontwikkeling. Het vervelende is dat het lokele ip-adres steeds verandert. Zo is het het ene moment 192.168.1.18, en grofweg een half uur later verandert het naar .19, en daarna naar .20 tot het op een gegeven moment “reset” naar een lager nummer en weer overnieuw begint. Ik heb het hosts bestand van OS X aangepast om een domeinnaam aan het ip van de ontwikkelomgeving te koppelen, maar dat werkt natuurlijk niet echt op deze manier.
    Mijn eerste gedachte was dat dit te maken had met router instellingen o.i.d., maar het ip-adres van OS X blijft wel altijd gewoon hetzelfde (altijd .10). Nu ben ik niet zo’n held als het om netwerk instellingen gaat. Termen als bridge en NAT zeggen me niet bijster veel, dus ik hoop dat iemand hier een goed idee heeft.

Bijdrager
    Kyokushinkai

Na nog even wat verder gezocht te hebben heb ik een oplossing gevonden (laatste post) die lijkt te werken. Dit vergt een aanpassing in de Ubuntu netwerk instellingen.

Open het bestand /etc/network/interfaces

sudo vim /etc/network/interfaces

Wijzig onderstaande instellingen (of iets soortgelijks?)

# The primary network interface<br />
    auto eth0<br />
    iface eth0 inet dhcp

Naar het volgende

# The primary network interface<br />
    auto eth0<br />
    iface eth0 inet static<br />
       address 192.168.1.20<br />
       netmask 255.255.255.0<br />
       gateway 192.168.1.1

Waarbij address het ip adres is wat je wilt gebruiken. Netmask en gateway kun je vinden in je netwerk systeemvoorkeuren in de Advanced instellingen onder de TCP/IP tab (Subnet Mask en Router).

Vervolgens moeten de network services herstart worden.

sudo /etc/init.d/networking restart 

Merk op dat op google groups wordt aangegeven dat sudo /etc/init.d/network restart uitgevoerd moet worden. Ik heb echter geen network, maar networking werkte prima bij mij.

Bijdrager
    iep

Dat is gewoon de standaard commandline manier die gebruikelijk is in Linux distro’s die op Debian gebaseerd zijn. Ubuntu heeft hier ook een grafische manier voor. Klik maar eens op het wifi tekentje in de bovenste menu balk. Simpel gezegd verander je de instellingen zodat ie niet meer via dhcp een adres verkrijgt maar de handmatig ingevoerde instellingen. Je zou ook de dhcp server van Virtualbox kunnen aanpassen zodat deze statische adressen uitdeelt.

Bijdrager
    Kyokushinkai

Ik heb alleen geen grafische interface, dus dat wifi icoontje is een beetje lastig. Maar een mooie aanvulling in ieder geval.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.