5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Dynax_5D

Virtual bootenvan USB en toch netwerk gebruiken?

Hai,
    Ik zit op de wip om van WinXP naar Apple te switchen.
    nu heb ik echter van mijn werkgever een bootable USB stick gekregen voor thuiswerk.
    De stick bevat een eigen, dicht getimmerd OS, maar gebruikt wel mijn internetverbinding.

Is het mogelijk om op een Imac dmv VMWare oid te booten van USB met dat OS, en dat dan zowel dat OS als de imac beide tegelijkertijd (om en om?) de internetvebinding kunnen gebruiken?

Zo niet, is een 2e netwerkaansluiting (kan dat op een Imac?) en een switch dan een oplossing ?

Bijdrager
    Pasav

Je kan in VMware of parallels een bootlocatie aangeven. Dit zou dan ook deze stick kunnen zijn.
    Het internet wordt dan weer gedeeld met je mac en ook dat kan tegelijkertijd.

Bijdrager
    Artell

Het is binnen VMware Fusion niet mogelijk om een virtuele machine te laten booten van een USB device…

correctie…..
    Mmmmh, ik twijfel een beetje.. Schijnt soms wel te kunnen volgens het vmware forum. Ik kreeg het niet voor elkaar met het installeren van ESXi op een USB-stick.. Installatie wilde wel maar booten niet.. Kon geen bootable device vinden. Is dus een beetje afhankelijk van de (virtuele) BIOS.

Je kunt wel een virtuele machine (vmdk) op een USB schijf/stick hebben staan en die opstarten..

Bijdrager
    macpro

Je kunt een Mac booten van een USB stick.
    Dus neem die stick van je werkgever mee naar een Apple winkel en probeer daar of je een Mac ermee kunt booten.

Bijdrager
    iep

@Artell: het kan standaard niet maar dat betekent niet dat het helemaal niet mogelijk is. Het probleem is dat de usb stick eigenlijk de harde schijf is. Bij een vm wordt er normaliter een bestand als harde schijf gebruikt (de al eerder genoemde vmdk). Een harde schijf zelf gebruiken als schijf voor de vm ipv dat bestand is iets wat nogal wat technische handelingen vereist welke VMware gelukkig wel gedocumenteerd heeft in hun knowledgebase. Of dit ook kan met een usb stick is een beetje de vraag. Waarschijnlijk is het makkelijker om gewoon een image te maken van de usb stick en die image aan een vm te koppelen. Officieel noem je dit een raw-device koppelen aan een vm.

Bij een “zo niet” zul je meer moeten hebben dan alleen maar een switch/2e netwerkaansluiting, je hebt gewoon een 2e computer nodig. Ik denk dat het uiteindelijk toch een “of-verhaal” wordt: of je usb stick of OS X op je iMac. Dat is het ook wanneer je een pc met Windows of Linux zou hebben. Dit soort oplossingen zijn dan ook als zodanig bedoeld.

Btw, dat booten van die ESXi install is een verhaal apart. Er is een bepaald stappenplan dat je moet opvolgen om dat voor elkaar te krijgen. Dan heb je ESXi die vanaf usb stick boot. Het is een feature die goed werkt, zeer gewild is en dan ook zeer vaak gebruikt wordt. Het enige wat de BIOS moet kunnen is boot from usb toestaan (en dat doen de huidige Macs). Het kunnen booten en draaien van ESXi vereist ook dat de rest van de hardware op hun whitelist voorkomt (m.a.w. het moet ondersteund zijn). Is dat niet het geval dan heb je pech, werkt het niet.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.