7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    mrdavidoff

Vintage 27" Imac 2010

Een paar dagen geleden heb ik een posting gedaan over een grijs opstartscherm van mijn Imac.
    Helaas blijkt dat mijn videokaart kapot is.
    Kontakt gehad met apple support, en ondanks dat mijn imac al uit de garantie was hebben zij mij niet kunnen
    helpen het probleem op te lossen.Alles was gratis.

Ik heb kontakt gehad met een Apple winkel en die vertelden mij dat mijn imac vintage was en er geen onderdelen meer
    besteld konden worden.
    Dat houdt dus in dat ik mijn 27″Imac medio 2010 met SSD,16Gig, in de vuilnisbak zou kunnen gooien.
    Op diverse sites (waaronder Appleparts in Heerenveenen Macrepair) staat een videokaart voor mijn imac.
    Ik weet van vroeger dat als er een komponent kapot was aan de imac deze eerst opgestuurd werd naar apple.
    en dat dan daarna een nieuw opgestuurd werd.
    Weet iemand waar ik alsnog een videokaart kan kopen?
    Ik weet de code van de kaart, het gaat om een 109-B97151-00 Imac 1312 kaart.
    Ik hoop dat iemand, die dezelfde imac heeft en ook een videokaart heeft laten veranderen(niet bij een apple winkel)
    of alles werkte na installatie.

Eigenlijk is het te zot voor woorden dat apple een mac als vintage beschouwd, ondanks dat ik er heel tevreden mee was.

Mochten jullie adressen hebben van winkels die deze reparatie goed kunnen uitvoeren dan hoor ik het graag.
    Maar de vraag blijft, apple levert de videokaarten niet meer,maar hoe komen de winkels dan aan deze kaarten.

Groet Davidoff.Eindhoven.

.

Bijdrager
    Hyrax

Je kunt je Mac nog wel laten repareren bij een niet-gecertificeerd servicepunt. MacRepair in Amsterdam bijvoorbeeld. Die gebruiken niet-Apple parts

Het is trouwens niet gek dat ze productie van die parts stoppen. Het is totaal onrendabel om voor zulke oude macs (bijna 7 jaar oud) nog onderdelen te produceren…

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Hyrax.

Bijdrager
    Brombeer

Het kan voor Apple wel onrendabel zijn, als je als klant een dikke twee mille in zo’n machine steekt, mag je verwachten dat je er wel een tijdje plezier van hebt.

Apple levert die onderdelen hier niet meer. In de VS is de support beter geregeld, daar begint een machine net als hier als supported, dan is die vintage en daarna pas obsolete. In Europa slaan ze de vintage-fase over, hier is een machine met vijf jaar na de verkoopstop meteen obsolete. E.e.a. is op een bepaald artikel in de Californische wetgeving terug te voeren, daarom zitten al die onderdelenboeren voor de beige old-world Macs ook in Californië.

Ik heb voor een witte 24″ (2006) met hetzelfde probleem ooit de onderstaande linkjes verzameld. Wie weet viind je wat nuttigs. Helaas kost zo’n kaart vaak meer dan de marktwaarde van de hele machine. Ik heb indertijd de kaart uitgebouwd, van alle plastic ontdaan en in de oven gelegd en die naar 200ºC gebracht en weer laten afkoelen. Daarmee waren de haarscheurtjes in de soldeerverbindingen weer dicht en heeft de machine weer non-stop aangestaan. Voor een maand.:(

http://www.welovemacs.com/6614180.html
    http://www.thefind.com/computers/browse-nvidia-geforce-7600gt-256-mb
    http://www.thefind.com/search?query=nvidia+geforce+7300gt+128+mb#filter%5Bsortby%5D=price_asc&page=2&local=0
    http://www.thebookyard.com/parts_imac_intel_27.php?cPath=34_166_224
    http://multimediapoint.nl/73-videokaart-reparatie

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    Hyrax

Bovenstaande geldt niet voor heel de VS, alleen voor Californie

Bijdrager
    sedikit

Ik heb een iMac van 2008, alleen de HD is een paar jaar geleden vernieuwd. Ik draai tot zeer grote tevredenheid nog steeds Mountain Lion.
    Behalve dus dat je met een 4 jaar “oud” OS X systeem (ML) al een paria bent, ook hier, geldt dat dus ook voor een 6 jaar oude Apple computer. Ik begrijp echt niet dat dit nog op Apple fora verdedigd wordt. Ik beschouw dat als nouveau riche fratserij.
    Ik ben er trots op een absulete te zijn (y)(y)(y)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  sedikit.

Bijdrager
    mowat

Ik heb ook een half jaar geleden bij mijn iMac 2008 – 24″ de videokaart (NVIDIA GeForce 8800 GS) laten vervangen. Die draait nu weer perfect met El Capitan.
    Als je natuurlijk op de tweedehandsites kijkt dan is zo’n iMac niet zo erg veel meer waard , maar ik heb er met plezier zo’n 300 euro voor over gehad om dat beestje toch aan gang te houden .

Bijdrager
    Kleintje

Heb je deze? AMD Radeon HD 6970M 2048 MB?

Die is bij mij ook kapot gegaan en aan de telefoon zou dit wel nog gratis vervangen kunnen worden (gebeld met Apple) maar toen ik bij de aangewezen reparateur kwam kon hem echt wel zelf betalen.

De persoon die de toezegging had gedaan had het fout bla die bla die bla… Ect. M.a.w; Gewoon gedokt. Mijne is medio 2011 dus een jaartje ouder maar viel niet meer onder de terugroep aktie. Net niet dus.

Hij is gerepareerd in Amsterdam Z.O. Koste een klap met centen maar de iMac draait weer. Zitten dankzij Fulco B (even reclame maken) een SSD schrijf in en een nieuwe HD en nu geen reden om weer wat nieuws te kopen. En dat voor een computer van 5 jaar oud.

Maar balen is het wel en helemaal dat je er niet zelf even een nieuwe grafische kaart inschuift.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.