9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    addyboy

Vierkant in perspectief zetten

Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende probleem in photoshop. Ik heb een rechthoek die ik moet transformeren naar een bepaalde afmeting. Stel bijvoorbeeld het origineel is 15 x 30cm. Ik wil nu dat de bovenkant van het plaatje 10cm is, de onderkant 9, de linkerkant 25 en de rechterkant 26. Ik kan natuurlijk alles gaan uitrekenen in hoeken en zo de skew uitrekenen maar ik moet dit zo’n 15 keer doen en dan wordt het toch een vervelend klusje.
    Heeft er iemand een slimmere benadering?

Thanks,
    Ad

Bijdrager
    computer space

Neemt ie de maten niet mee als je een handeling opneemt?

Bijdrager
    Carlo

je gaat wel de pixels vervormen, maar als dat geen probleem is dan kan je volgende doen.

Trek wat hulplijnen waar je de hoeken wil hebben van je perspectief

ga naar het Bewerk menu en kies bij Transform voor Distort.

Met dit gereedschap tre je de hoeken van je beeld naar de kruisingen van de hulplijnen

good luck

Bijdrager
    nightf3v3r

Als je het 15x moet doen maak je gewoon een action. En inderdaad eerst guides plaatsen voor de juiste afmeting. Dan klik je op record bij actions en zo neem je je handelingen op in een action. En dan is het een kwestie van ‘play’ bij de volgende 14. (Je snapt dat ik met een engelse versie van Photoshop werk;) )

Bijdrager
    addyboy

Hoi, Ik hoef er geen handeling van te maken handmatig gaat nog wel lukken. Alles wil ik dus de juiste maten instellen zonder batik hoeken hoef te trekken. Ik wil dus zeggen

De bovenkant van mijn selectie moet 10 cm zijn
    De onderkant van mijn selectie moet 9 cm zijn
    de linkerkant van mijn selectie moet 25 cm zijn
    de rechterkant van mijn selectie moet 26 cm zijn

Heeft iemand enig idee hoe ik dit makkelijk doe?
    De getallen variƫren continu en het plaatje is hetzelfde dus een actie heeft wat minder zin.

Bijdrager
    MouseMighty

Maak zo’n kubus/vierkant in Illustrator en importeer dat in je .psd bestand zodanig dat je er met een laag overheen een soort “overtrek” van kan maken. Klaar. Als je echt handig bent dan gebruik je het als een slim object en kan je daarna de maten in Illustrator weer aanpassen voor de volgende keer.

Bijdrager
    addyboy

Hoe zorg ik er dan voor dat ik de dimensies van de onderkant en bovenkant bijvoorbeeld anders kan maken zonder hoeken uit te rekenen? Als ik hem als smart object importeer heb ik alsnog het probleem dat het een vierkant is en ik dus niet de onderkant andere dimensies dan de bovenkant kan geven

Bijdrager
    MouseMighty

Open Illustrator, maak bestand zet hulplijnen neer teken de rechthoek met de formaten zoals je ze hebben wil en klaar? Het blijft wel een plat vlak, perspectief is wat anders. Anders maak je meerdere versies? Ik snap het niet helemaal geloof ik. Misschien is een afbeelding plaatsen ervan een idee?

Bijdrager
    mackerjack

in photoshop:
    – zet ‘rulers’ aan (appeltje-R)
    – selecteer alles (appeltje-A)
    – activeer ‘free transform’ (appeltje-T)
    – sleep met de command-toets (appeltje) ingedrukt de hoeken naar de gewensde plek. je ziet een hulplijntje in de ‘rulers’.

en ja, tevoren hulplijntjes aanbrengen is toch net weer makkelijker.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.