15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Remcogr

Videokaart te licht voor FCP?

Ik werk met echt grote bestanden in FCP (denk aan 200 Gb). Eerst leek dat wel goed te gaan, maar sinds kort doet het beeldscherm enorm raar, allerlei flikkeringen, wit beeld, en daar niet meer uit te krijgen, totdat je bruut de hele zwik geforceerd stopt. En zelfs dan pruttelt het beeldscherm nog na, totdat ik de iMac opnieuw opstart. Ik heb de indruk, dat de iMac, en dan met name de grafische kaart, die grote videobestanden niet aan kan. Ik zou die bestanden in kleinere stukken kunnen knippen, maar dat lukt op dit moment ook niet, omdat het beeldscherm niet meewerkt. NB: het is alleen bij FCP met deze grote bestanden, met Avid werkt de iMac prima.

Als ik naar de specs van de iMac kijk, denk ik, dat daar het probleem in kan zitten. iMac, 5K, 27 inch, late 2015 met een 3,2 GHz core i5 processor, 32 Gb 1867 MHz DDR3 werkgeheugen en een AMD Radeon R9 M380 grafische kaart met 2 Gb werkgeheugen.

Iemand enig idee, wat ik hier mee aan moet? Heeft het zin een zwaardere grafische kaart te kopen en kan dat eigenlijk wel in deze iMac? Of moet ik dan overstappen naar een zwaarder systeem, dat dit grafische geweld wel aan kan?

Bijdrager
    tomc

Lijkt me inderdaad aan de videokaart te liggen als het scherm zo raar doet. Wel vreemd dat het systeem FCP niet vertraagd of desnoods afsluit in de plaats van je hele scherm te laten flippen. Ik denk overigens niet dat je de videokaart van een iMac kan upgraden. Ook voor een externe GPU kom je niet in aanmerking aangezien je geen thunderbolt 3 hebt.
    Echter lijkt me je systeem wel te licht voor dergelijke praktijken.

Bijdrager
    Remcogr

Thnx, Tom. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Als de iMac er echt niet uitkomt, sluit ‘ie meestal af, maar in dit geval blijft ‘ie op zich gewoon doorgaan, sterker nog, als ik afspeel, hoor je het audio gewoon doorlopen. Alleen het video flipt. Ik was er al een beetje bang voor, dat m’n set te licht is. Ik ga m’n spaarpot maar eens omkeren. En misschien eerst maar testen bij iemand met een zwaardere set, of het wel kan, met die grote bestanden.

Bijdrager
    TheBigZ

Werk je met proxy media?

Bijdrager
    Remcogr

Goeie suggestie. Ga ik proberen. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb…! Thnx. Ik ga ook even kijken of ik, nadat ik de bestanden ‘gemonteerd’ heb en weer terug moet naar het origineel, niet alsnog dezelfde problemen krijg.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 4 weken geleden door Remcogr.
    Bijdrager
    Remcogr

Direct geprobeerd. Leek even goed te gaan, maar na een kwartier toch weer dezelfde ellende.

Moderator
    Night

Ik zou het ook eens proberen in een schone, nieuwe gebruiker. Het is best mogelijk dat het probleem een softwarematige oorsprong heeft. Dat moeten we eerst uitsluiten.

Verder lees ik dat display-gerelateerde problemen met FCPX in sommige gevallen verholpen kunnen worden door het NVRAM te resetten (opstarten met ⌘+⌥+P+R ingedrukt gehouden tot je 2x het opstartgeluid hebt gehoord).

Heb je alle troubleshoot stappen voor FCPX al doorlopen (mijn eerste suggestie is zelfs pas stap 6 hierin):

Trouble-Shoot Your Apple Final Cut Pro X System

Bijdrager
    Remcogr

Okee, thnx. Ga ik mee aan de slag. Keep you posted.

Bijdrager
    r.heijma

Ik zeg maar wat. Maar hoe zit het met de koeling?

Bijdrager
    computer space

Videokaart te licht voor FCP is niet het geval. FCP doet er nagenoeg niks mee. Ook op een HD4000 mac gaat FCP als een speer.

Ik denk dat je iMac gewoon een EOL videokaart heeft OF een enorm stofnest is. FCP spreekt de GPU wel aan voor videoplayback, het decoderen van video kan dan nagenoeg zonder processorbelasting, maar dat zou je dan bij alle video moeten merken, ook bij Youtube.

Bijdrager
    Remcogr

Dank voor alle bijdragen en het meedenken. Ben halverwege het trouble-shoot lijstje van Night, tot zover nog geen verbetering. De koeling is volgens mij okee en een stofnest is het ook niet. Wel is de iMac een paar maanden terug open geweest voor het vervangen van de harde schijf voor een SSD, maar daarna heeft ‘ie het gewoon al die maanden keurig gedaan. Gevoelsmatig lijkt mij wel, dat het verschil maakt of je een bestand van 200 Gb of 200 Mb decodeert voor video. Aan de andere kant ontstonden de problemen ook bij het werken met proxies. Het duurt telkens een paar minuten (soms al na 5 minuten, soms na 10 of 15), voordat het beeldscherm moeilijk gaat doen. Ik ga verder met speuren. Bedankt tot zover!

Bijdrager
    Hansi2124

Heb je eerst de iMac een herstart gegeven en verder alle programma’s uit? Dus alleen FCPX moet actief zijn.

Vreemd dat het niet lukt met proxy…

Moderator
    Night

Wat je nog zou kunnen proberen is, om een 1-op1 bootable clone te maken naar een (liefst snelle) externe disk (bv. met Carbon Copy Cloner). Daar moet je dan vanaf opstarten (systeeminstellingen > kies opstartschijf) en dan gewoon je werk doen. Ik weet niet of dat met een interne disk mogelijk is, maar als je opgestart bent moet je de interne SSD even naar de prullenbak slepen (unmounten) zodat deze niet gebruikt kan worden.

Als het aan de SSD ligt, zou je nu normaal moeten kunnen blijven werken, zonder dat je iMac vastloopt.

Bijdrager
    Remcogr

Ik heb op een iMac Pro een duurtest gedaan met de grote videobestanden en FCP, en dat liep als een zonnetje. Daarna m’n eigen iMac schoon opgestart en ook hier de bestanden proberen te bewerken. Duurtest was niet mogelijk, want opnieuw binnen enkele minuten een wit, flikkerend en haperend beeldscherm. iMac loopt niet vast, blijft gewoon doorwerken, maar het beeldscherm wordt gek. Voorlopige conclusie van het testteam: er is echt iets mis met de videokaart van de iMac. Doorsparen voor een nieuwere iMac of niet meer de grote bestanden gebruiken. Dat laatste is geen optie. Nogmaals bedankt voor het meedenken. Ik sluit ‘m af.

Bijdrager
    Richard from Rotterdam

Zit je SSD niet gewoon vol?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.