15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    dualband

videokaart Powerbook 15″

Wat is het verschil tussen de (standaard) 64Mb kaart en de optionele 128Mb? Heb je deze laatste enkel nodig indien je een groot extern display wil aansturen of is de kwaliteit wel degelijk beter?

Bijdrager
    Zweefvliegerke

als je veel spelletjes speelt kan je hem best wel gebruiken, maar met de komst van tiger kan je hem ook nuttig gebruiken door CoreImage (vooral voor rendering dan).
    De 128MB-kaart gaat ook grotere beeldschermen veel beter/sneller aansturen dan die 64MB… (maar met die 64MB geraak je ook al een eind)

Bijdrager
    dualband

Maar is de beeldkwaliteit op het eigen scherm ook beter met de 128 kaart of heeft deze enkel nut bij gebruik ve extern display?

Moderator
    unSOUND

Geen van beiden zelfs…

zelfs een kaart met 64 mb heeft geen problemen met 2 schermen. Het grote geheugen heeft eigenlijk alleen nut bij zwaar rederwerk en 3D grappen… bij hele zware games kan het er voor zorgen dat je meer frames per seconden kunt aanmaken.

Bijdrager
    snorder

128 mb is meer dan genoeg voor games en in tegenstelling tot de 64 mb is het verschil met betrekking tot het behalen van fps echt minimaal. zoals unsound het al zegt:

Het grote geheugen heeft eigenlijk alleen nut bij zwaar rederwerk en 3D grappen

Bijdrager
    dualband

dus als ik ook wel eens wil gamen toch maar beter de 128mb kaart kiezen?

Zou ook de RAM willen verhogen, maar zie verschillende opties. Welke moet ik kiezen?

1Gb > +150 €
    1Gb > +350 € (verschil met de vorige???)
    2Gb > +850 €

Bijdrager
    MacBeer

Voor RAM geldt: hoe meer hoe beter!
    Ga gewoon uit van je budget en koop zoveel als je kan. RAM geheugen daar zal je Mac behoorlijk soepeler van lopen… ook kun je meer programma’s tegelijkertijd open hebben zonder dat je vertraging merkt.

OSX snoept zowiezo al 128 Mb van je RAM op, de rest is er voor de programma’s. 1Gig aan RAM is zeer wenselijk.
    2 Gig is nog lekkerder maar het is even de vraag of het geen overkill is…..

Wat doe je precies met je Mac?

over het aansturen van externe videoschermen hoef je je geen zorgen te maken met beide videokaarten. Op dit vlak zul je geen enkel verschil merken tussen de prestaties van beide kaarten.
    Waar je wél verschil in zal zien is het gebruik van spellen en de grafische effecten die zitten in het nieuwe OS van Apple genaamd Tiger.

– Spellen van tegenwoordig vragen zeer veel van de computer. Een grote grafische kaart kan sommige taken overnemen van de processor. Hoe meer RAM er op je kaart zit, de meer beeldjes per seconde deze kan weergeven, hoe fijner het detail zal zijn en hoe prettiger het zal zijn om het spel te spelen.
    Speel je graag een spel als DOOM en Unreal dan zou ik zeker voor de 128 Mb kaart gaan.

– In het nieuwste OS van Apple zit een techniek die we CoreImage noemen. Deze techniek zorgt onder andere voor hele mooie grafische effecten bij sommige functies van het OS. Maar ook andere software zal deze techniek aanspreken. Deze techniek stelt wel strenge eisen aan je systeem en dan vooral aan je videokaart. Mensen die geen videokaart hebben die voldoet aan de eisen van CoreImage zullen het moeten doen zonder die fraaie effecten van het OS.

Ik denk dat het voor jou vooral een budget-kwestie is. Persoonlijk zou ik mijn laptop afstemmen op Tiger. Het is nu even de vraag hoe belangrijk CoreImage is voor jou en in welke mate CoreImage zal worden gebruikt in andere software van andere fabrikanten.

Moderator
    unSOUND
    ”dualband”

1Gb > +150 €
    1Gb > +350 € (verschil met de vorige???)

De duurdere versie is 1 enkele DIMM, dus er kan later nog meer bij. Bij de goedkopere optie heb je 2 kleinere DIMM’s, dit is goedkoper, maar je banken zitten dan gelijk vol, dus je kunt later geen Ram meer toevoegen.

Overigens zou ik gewoon zelf Ram kopen en erin zetten, is nog goedkoper. Dus dan zou ik kiezen voor de standaard 512, en dan kun je er zelf nog 512 of 1024 bij prikken.

Bijdrager
    Kjelle_ve

Kheb ergens gelezen dat je de dure Mac ram niet moet kopen, sommige Ram soorten passen ook in een Apple en die kosten veel minder.

De vraag van 1 miljoen: Waar of niet waar?

Bijdrager
    MacBeer

waar

Je kan gewoon bij de PC boer geheugen kopen. Let er wel op dat het het juiste type RAM is. En ook hier geldt: goedkoop is duurkoop. Je zal de eerste niet zijn die eerst supergoedkoop geheugen koopt, iedereen uitlacht en dan vervolgens kernel-panick op kernel-panick krijgt om vervolgens toch maar het betrouwbare maar dure Kingston geheugen te kopen…

Ben je nog duurder uit als dat je gewoon in eerste instantie voor kwaliteit had gekozen.

Bijdrager
    A

Nou ik koop liever alles in een keer bij de Apple store dus ook de ram dan later nog eens ram erbij te moeten kopen bij eenof andere computerboer.

Bijdrager
    lowfi

ook als je 2x zoveel betaald? of betaald je papa alles :/

Bijdrager
    MrPapple

Ik heb de geupgrade kaart en sinds ik Tiger geinstalleerd heb zijn de details van de videogames veel beter!

greetz,
    Niels

Bijdrager
    eerdepeer

Ik zat mezelf eigenlijk ook af te vragen of het nu veel scheelt of je 128 of 64 mb hebt op je videokaart. Maar is het (@Niels) niet zo dat Tiger ervoor zorgt dat je spellen beter en mooier draaien i.p.v. het verschil in RAM op je videokaart?

Op de pc schijnt het meer een marketingverhaal te zijn. Volgens mij kun je DOOM 3 nog net zo goed draaien met een 128mb kaart als met een 512mb kaart. Het gaat hem meer om de snelheid van je RAM dan om de hoeveelheid RAM……. of is er iemand die dat kan weerleggen?:|

Bijdrager
    MrPapple

Hoe het juist zit met de videokaart weet ik ook niet. Maar sinds Tiger zijn de details van (sommige) spellen wel beter.

srry dat ik hier niet meer over kan zeggen

Niels

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.