5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Afroman

Videochip vergelijkingen MacBook pro 13 inch

Hey allen!

Ik zit weer eens te kijken op de Apple site en ik zie dit
    bron
    Dat de nieuwe MacBook Pro’s sneller zijn met renderen van 3D modellen en andere grafische dingen.

Dat ze sneller zijn dan de 2010 modellen.. No shit. Daarvoor zijn het nieuwe modellen uiteraard.
    En de nieuwe hebben ook een Intel HD aan boord met 386 mb aan gedeeld geheugen, en de oude hebben nog de NVidea’s 320m met 256 mb aan boord.

Maar ik hoor van veel mensen die met 3D of grafische applicaties of met applicaties werken die veel vragen van de videokaart dat ze dit jammer vinden. Kijk, bij de 15 en de 17 inch maakt het geen reet uit aangezien die over kunnen switchten naar een ATI-kaart(die zijn goed sterk), maar ze zeggen dat de NVidea beter zijn omdat programma’s helemaal op die architectuur geprogrammeerd zijn. Maar ik snap niet hoe dat kan? Waarom is een kaart van Nvidea met minder videogeheugen “beter” dan de Intel HD met 386 MB. Ik als consument zou zeggen, meer is beter? Of denk ik verkeerd? Of denken zij verkeerd?

Moderator
    Strifer

het verschil zit ‘m in een dedicated video kaart en een shared of onboard video kaart. een dedicated kaart is een aparte kaart met een grafische processor en eigen geheugen die de berekeningen apart uitvoert. soms zijn er nog speciale dingen op de kaart aanwezig waardoor deze beter of sneller presteert. een onboard video kaart (intel HD) krijgt het geheugen van het werkgeheugen dat in de machine zit is.

simpel gezegd is het enerzijds apart geheugen voor puur video en anderzijds gedeeld geheugen voor alle taken tezamen.

Bijdrager
    Afroman

Ja ik wist wel dat een echte videokaart veel beter is dan een onboard chip. Maar die Nivdea 320m en die Intel HD zijn beiden onboard chips.

Moderator
    Strifer

Ow, dat heb ik niet begrepen uit je verhaal. nVidia maakt ook dedicated kaarten. Wellicht is het dan gewoon omdat ze nieuwer zijn met nieuwere en snellere techniek? Zo zijn de core duo’s langzamer dan de core 2 duo’s, ondanks een gelijke kloksnelheid.

Bijdrager
    Afroman

Bron

Van een waardig OMT-Lid kreeg ik deze lid. Interessant!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.