9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    kosters.mathijs

Videocamera aansluiten op macbook unibody

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Ik ben de eigenaar van een Sony Handycam. Deze heeft een Digital Video-out in de vorm van een firewire. En een analoge video uitgang. Nu zou ik deze graag aansluiten op mijn Macbook (2,4 ghz Nvidia 320m White) maar deze heeft geen firewire ingang. Is er een soort firewire naar usb verloop? of een externe usb firewire kaart? Of zou ik zoiets moeten kopen en dan op de analoge uitgang van de camera aansluiten? Misschien is het voor jullie handig om te weten dat de camera een firewire uitgang heeft van 480 mb/s, net zo snel dus als mijn usb 2.0 poort dus dat maakt niks uit.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Mathijs

Bijdrager
    brandrob

Ik denk niet dat dat gaat lukken. Hoewel de theoretische snelheid van 400 Mb/sec van Firewire 400 langzamer is dan de 480 Mb/sec van USB 2.0, haalt Firewire vaak hogere snelheden. Verder zijn het twee heel verschillende architecturen, waardoor een converter erg duur zal zijn, maar volgens mij zelfs niet bestaat.

Bijdrager
    Ezri Dax

Je hebt deze, een pcmcia naar usb converter:

pcmcia naar usb converter

plaatje:

en dan heb je volgens mij nog deze nodig:
    tpcmcia firewire kaart

werking niet gegarandeerd, wel leuk klusje.

Bijdrager
    MacTS

Heeft jouw Handycam geen USB-uitgang dan? Volgens mij levert Sony er zelfs een kabeltje voor bij.

Bijdrager
    Ezri Dax

Dat heeft de mijne ook niet. Firewire is lang de standaard geweest voor video bewerking op pc/mac. Pas de laatste tijd zit er usb op de camera. Zeg laatste 5 jaar?

Moderator
    unSOUND

Probleem is dat zijn MacBook geen aansluiting heeft voor een extra kaart… Dus FireWire poorten toevoegen via een PCMCIA of expresscard is geen optie…

Bijdrager
    brinkey

Volgens mij is de video capture via usb de enige optie. Nadeel is wel dat je vermoedelijk kwaliteitsverlies krijgt omdat je van digitaal naar analoog gaat.

Niet iemand in de buurt met een firewire mac? Gooi het spul op een externe (usb) schijf en je kunt alsnog aan de slag.

Correct me if i’m wrong, maar de usb uitgang is voor dv camera’s alleen bedoelt om foto’s van bv ms-stick af te halen. Tapeless camera’s werken wel via de usb uitgang.

Bijdrager
    Ezri Dax
    unSOUND op 23 september 2010

Probleem is dat zijn MacBook geen aansluiting heeft voor een extra kaart… Dus FireWire poorten toevoegen via een PCMCIA of expresscard is geen optie…

daarom ben ik benieuwd of die usb – pcmcia / expresscard converter zou werken.

Bijdrager
    kosters.mathijs

Oke bedankt allemaal, ik heb verder inderdaad geen mac met firewire in de buurt, alleen een windows pc met firewire, dus dan zet ik hem vanaf daar wel op een externe HD en dan kan ik hem monteren, maar ik wou het graag direct op mijn macbook hebben, maar aangezien dit niet mogelijk is moet het maar zo. (Ik werk niet meer zo graag met mijn windows pc :D)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.