7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    jdiezrequejo

Videobewerking & Harde schijf

Hallo,

Sinds korte tijd ben ik in het bezit van een macbook air (13 inch, begin 2014). Fijne computer.
    Nu ben heb ik wat materieel gefilmd (HD, 1080P) en ben ik deze aan het bewerken op de computer.

Nu loop ik al snel tegen het probleem aan van schijf ruimte.

Nu wil ik gaan werken met een externe HD schijf (ook SSD) of USB stick waarop dan al het materiaal staat zodat de interne SSD schijf niet vol loopt.

Mijn vraag is of mensen alhier advies kunnen geven voor welke externe HD schijf of snelle USB stick ik zou kunnen gaan?
    Mogelijk dat meerdere mensen hier ervaringen hebben met een van zulke opties?

Bijdrager
    McD44N

USB sticks zijn niet geschikt voor videobewerken, die zijn te traag.
    Je kunt ze wel voor tijdelijke opslag gebruiken, maar voor videomontage heb je een sneller opslagmedium nodig.
    Voor HD video neem je beter geen externe schijf via USB 2.0 (ook te langzaam), maar de meesten zijn eigenlijk al USB 3.0..
    Je kunt op je Air geloof ik ook via Thunderbolt werken. Nog sneller, maar ook duurder.

Moderator
    Mac Daddy

Voor 1080P materiaal voldoet een USB3.0 hdd nog wel ja. 4K materiaal vereist zeker een SSD via Thunderbolt. Maar goed. 4K zal waarschijnlijk ook niet lekker gaan op een MB Air.

Maar je kan ook zo werken dat alleen je huidige project(en) op je internet SSD staat en de rest op een externe HDD. Zo heb je wel de snelheid van het SSD werken en de opslagruimte van een HDD.

Bijdrager
    jdiezrequejo

Thuntherbold zit wel op mijn MacBook air ja.
    Dus dan zou een externe ssd schijf via thunderbold een optie zijn.

Mensen die ervaringen hebben met zulk soort externe schijven die mij van tips en advies kunnen voorzien?

Ik bewerkt trouwens via iMovie. Dus mijn project moet ook er naar gekopieerd kunnen worden.

Moderator
    Mac Daddy

Kies maar uit.
    Maar serieus. Ik heb zelf altijd een goed gevoel bij Western Digital, maar Seagate maakt ook goeie schijven. Lacie is een merk dat goede externe HDD’s maakt en ik geloof dat daar Seagate schijven in zitten.

Kijk wel even of je Thunderbolt 1 of 2 hebt. Volgens mij is het wel backwards compabible. Maar als je Thunderbolt 2 hebt, haal je nog meer snelheid uit een Thunderbolt 2 schijfje.

Bijdrager
    jdiezrequejo

Ben toch voor USB 3.0 gegaan.
    Uiteindelijk gekozen voor WD http://tweakers.net/pricewatch/339768/wd-elements-portable-storage-1tb-zwart.html

Werkt super nu weer, werkt ook gelukkig snel met laden en bewerken.

Tanks voor het advies

Bijdrager
    TheBigZ

Dat zijn hele handige schijfjes inderdaad, vooral ook voor het bewaren van backups (al dan niet thuis).
    http://tweakers.net/pricewatch/339686/wd-elements-portable-storage-2tb-zwart.html

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.