12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    diendea

videobeeld hapert/flicker bij pan – camera

Ik heb een videobeeld (pan -van links naar rechts woonkamer) dat een beetje filckert/hapert.

Het beeld verloopt niet vloeiend. Voorheen in oude FCP had je flicker filter of de- interlace

filter maar in FCP X zit die er niet meer in. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Plug in?

Bijdrager
    Hansi2124

Als je het fragment in proxy aanmaakt en dan afspeelt, heb  je er dan nog last van?

Deinterlace heeft hier waarschijnlijk niets mee te maken. Dat is als je op hebt genomen in i (interlaced) in plaats van p (progressive). Dan krijg je van die rafeltjes in je beeld, geen haperingen.

Bijdrager
    TheBigZ

Wat verder nog een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn, is als je het materiaal hebt opgenomen met een andere framerate dan waarmee je nu aan het editten bent.

Bijdrager
    KarelWillem

Een beetje flikkeren?

Gewoon een belichtings-probleem (te donker voor de camera)?

Bijdrager
    Outragemac

Het is een bekend verschijnsel bij progressive footage, en duidelijker aanwezig bij lagere franerates en snellere pans.
    Schokkerig beeld bij horizontale pans noemt men doorgaans “judder” of “rolling shutter” en in mijn herinnering hielpen genoemde filters in good old fcp daar ook weinig tot niet tegen.

Je moet het daarom meer zoeken in beeldstabilisatie.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/final-cut-pro/verbacf92b/mac

Bijdrager
    Hansi2124

Het zou fijn zijn als diendea iets van zich liet horen en ons niet allerlei oplossingen laat aandragen zonder er zelf actief bij betrokken te zijn…

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Het zou ook fijn zijn om een stukje beeld te zien. Allemaal goeie suggesties maar het blijft gokken naar de oorzaak, en daarmee is een advies ook vrij zinloos.

Bijdrager
    diendea

Dank allen voor de info. Ik heb betreffende videoshot op youtube staan, https://youtu.be/3lKdQXZ_WJw

Op youtube lijkt het beeld iets gestabiliseerd te zijn.

Ik edit in 25 frame en footage is 25 frames. Progressive scan.  4K

Bijdrager
    Hansi2124

Het kan zijn dat de opname zelf gewoon iets schokkerig is. Het is op zich al heel moeilijk om een goede vaste hand te hebben met een pan, ook als de camera op statief staat. Hoe speelt de originele clip af in je camera?

Maar inderdaad kan je dit wat corrigeren door gebruik te maken van de stabilisatie in FCPX (selecteer de clip in je tijdlijn, klik in het  infovenster op Videoinspector, ga naar beneden naar Stabilization en activeer deze. Kijk na het renderen hoe het resultaat  is.)

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Hansi2124.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Wat ik zie is normaal voor een vrij snelle pan met 25 fps, geen andere gekke dingen behalve een statief dat niet super-vloeiend gaat. Film maar eens in 50 of 60 fps dan zie je het verschil. Tip van Hansi212 kan helpen. En anders zijn je opties in een hogere framerate filmen, langzamer pannen of een duurder statief 😉.

Je zegt ook ‘..op youtube lijkt het beeld iets gestabiliseerd te zijn’. Dat lijkt te suggereren dat het op je Mac iets slechter is: dan is de eerste tip van Hansi2124 ook een goeie. Edit met proxy-media en kijk of dat soepeler gaat.

Bijdrager
    diendea

ja bedankt! ik ga in 60 frames eens filmen!

Bijdrager
    Outragemac

Na het clipje gezien te hebben lijkt het idd in eerste instantie aan de pan zelf te liggen, niet helemaal vloeiend en gelijkmatig qua beweging.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.