30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    PepijnW

Video8/Hi8 digitaliseren & afspelen op TV?

Beste allen,

Ik ben bezig met het digitaliseren van Video8/Hi8 bandjes. Ik heb een MacBook Pro. Ik heb het Elgato Video Capture apparaat aangeschaft en daarnaast een analoge videocamera. Deze heeft een s-video uitgang. Ik las dat s-video een betere beeld kwaliteit geeft dan composiet. Hoeveel kwaliteitsverlies is er eigenlijk bij digitaliseren?

Ik kan bestanden nu opslaan als type MPEG-4 of H.264. Ik las dat H.264 beter is, dus die zal ik gebruiken. Verder kan ik kiezen voor ‘Tv-standaard’: Automatisch, PAL-60, PAL-M, PAL-N. Wat houdt dit in? Kan ik hem op automatisch laten staan? Ik kan ook kiezen voor ‘Behoud oorspronkelijk formaat’, maar ik kies al voor 4:3 formaat. Hoef ik daar dus niets mee te doen?

Hoe speel je het mooiste de digitale bestanden af op de TV zonder dat de beeldkwaliteit naar beneden gaat door uitvergroting bijvoorbeeld? Laptop > HDMI > TV, maar dan speel je het beeld van de laptop af, niet van het gedigitaliseerde bestand. Als ik het filmpje open en op groot scherm klik, wordt het beeld pixelig.

Is er een handige en mooie manier om het 640×480, 4:3, H.264 gecodeerde MPEG-4 bestand af te spelen op een Full HD TV?

Heeft iemand op- of aanmerkingen? Verbeterpunten? Ik zou graag alles duidelijk en goed willen hebben voor ik serieus begin met alles digitaliseren. Alvast bedankt!

Bijdrager
    McPim

Heb je overwogen om een (tweedehands) Sony Digital8 camera aan te schaffen met digitale Firewire uitgang? Dat is m.i. de mooiste oplossing, je analoge tapes komen dan meteen digitaal uit de camera, de camera doet de conversie. Dat levert het best mogelijke resultaat op, al is ‘best’ relatief in dit geval. Bedenk dat er niet meer uitkomt dan de native 720×576 resolutie van zo’n tape (niet de 640×480 die jij noemt dus!). Dit ziet er per definitie niet scherp uit op een Full HD tv, niks aan te doen.

Verder: H.263 is prima, ik zou ‘automatisch’ kiezen (de tapes zijn PAL 25 fps), en behoud oorspronkelijk formaat. Kies wel een iets hogere resolutie dan 640×480 om het maximale uit de tapes te halen. Afspelen kan met elke media player, op sommige tv’s via een aangesloten USB stick of schijf, of je zet ze op Youtube met een privé link en speelt ze zo af. Dat ze het beeld pixelig is via de laptop ligt niet aan de manier van afspelen maar aan de lage resolutie van de beelden.

Bijdrager
    PepijnW

<p class=”cite”>McPim op 13 november 2019 om 16:34</p>
    Heb je overwogen om een (tweedehands) Sony Hi8 camera aan te schaffen met digitale Firewire uitgang?

Bedenk dat er niet meer uitkomt dan de native 720×576 resolutie van zo’n tape (niet de 640×480 die jij noemt dus!). Dit ziet er per definitie niet scherp uit op een Full HD tv, niks aan te doen.

Afspelen kan met elke media player, op sommige tv’s via een aangesloten USB stick of schijf, of je zet ze op Youtube met een privé link en speelt ze zo af. Dat ze het beeld pixelig is via de laptop ligt niet aan de manier van afspelen maar aan de lage resolutie van de beelden.

Geeft dat een beter resultaat dan met Elgato? Zou betekenen dat ik Elgato/de Sony Hi8 CCD-TR780E (zie geen Firewire uitgang?) voor niets heb aangeschaft.

De analoge videocamera composiet aansluiten op Full HD TV geeft nog wel een goed beeld! Het MPEG-4 bestand dat uit Elgato komt, heeft 640×480 afmeting. Is dit slecht/een probleem?

Komt dat niet, omdat ik het beeld van mijn laptop uitvergroot op de TV? Dus dan wordt het pixelig? Ipv rechtstreeks afspelen via DVD/USB/YouTube. Lijkt mij dat het dan minder pixelig is? Ik denk niet dat ik die oude beelden op laptop via HDMI moet afspelen op TV als ik het mooi wil bekijken.

Bijdrager
    McPim

Als het beeld uit de Elgato max 640×480 is dan haal je niet het maximale uit de analoge tapes, dat zou zonde zijn. Kun je een hogere resolutie eruit krijgen? Als dat kan zal je met die Elgato ook goeie resultaten krijgen lijkt me. De Sony die je noemt heeft inderdaad niet zo’n uitgang, latere modellen hadden dat wel. Ik heb die van mij al een paar jaar geleden aangeschaft, weet niet hoe goed ze nog te krijgen zijn. Op de Duitse eBay was er meer aanbod weet ik nog.

Dus eerst bij het begin beginnen en de tapes zo goed mogelijk converteren, daarna komt de rest wel.

Bijdrager
    PepijnW

<p class=”cite”>McPim op 13 november 2019 om 16:58</p>
    Als het beeld uit de Elgato max 640×480 is dan haal je niet het maximale uit de analoge tapes, dat zou zonde zijn. Kun je een hogere resolutie eruit krijgen?

Ik geloof het niet.

Technical Specifications
    Elgato Video Capture automatically detects NTSC, SECAM, PAL and PAL/60 video formats for worldwide compatibility.

Video resolution: 640×480 (4:3) or 640×360 (16:9)
    Video format Mac Software: H.264 at 1.4 MBit/sec or MPEG-4 at 2.4 MBit/se
    Video format PC Software: H.264 at 1.4 MBit/se
    Audio: AAC, 48kHZ, 128 kBit/sec

https://www.elgato.com/en/video-capture

Als ik een andere analoge videocamera aanschaf met Firewire ben ik bang dat iMovie/QuickTime de camera niet herkent. Zie: https://support.apple.com/nl-nl/HT204202#sony. En zie ook https://www.onemorething.nl/community/topic/digital-8-videos-digitaliseren-op-macbook-pro/ waar jij eerder op hebt gereageerd @mcpim.

Wat voor bestand/resolutie komt eruit als ik via Firewire digitaliseer? Apple zegt: “You can import from tape in the following formats: DV (including DVCAM and DVCPRO) and HDV.” Komt DV uit de camera met Firewire, terwijl er een Video8/Hi8 bandje in zit?

Ik las ook dat niet elke Sony camera het analoge Hi8 naar digitaal kan omzetten, terwijl er Firewire op zit. Dit ging over de Digital8 camera DCR-TRV260. Dus hoe kan ik erachter komen welke camera wél Video8/Hi8 naar digitaal kan omzetten die ook nog eens compatibel is met iMovie?

Bijdrager
    McPim

PepijnW op 13 november 2019 om 17:59
    Ik geloof het niet.

Dan moet je overwegen hoe belangrijk maximale kwaliteit is. Met die Elgato ga je dat niet voor elkaar krijgen. En dat draadje ken ik uiteraard, ik geef daarin aan wat bij mij prima werkt en hoe je het moet doen? Het ging uiteindelijk over adapters, maar ook dat werkt hier gewoon want zo doe ik het inmiddels ook.

Volgende vraag: er komt inderdaad DV uit de camera met de resolutie die ik noemde. En sorry, ik heb me niet in élk Sony typenummer verdiept… 😉

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>PepijnW op 13 november 2019 om 16:49</p>
    de Sony Hi8 CCD-TR780E (zie geen Firewire uitgang?

Sony noemde dat i.LINK, maar kijkend in de gebruikershandleiding blijkt dat die camera er inderdaad geen heeft.

Bijdrager
    PepijnW

Dank Jakko.

@mcpim bedankt, misschien Elgato toch overslaan dan.. Ik bedoelde het einde van die draad waar diegene het probleem heeft dat iMovie de camera niet herkend. Het lijkt er dus op dat het een gok is of iMovie deze oude camera’s wel of niet herkend?

Ik heb hier in ieder geval een lijst gevonden van Digital8 camera’s die wel en niet analoog kunnen afspelen: https://en.wikipedia.org/wiki/Digital8#Analog_recordings.

Ik lees verder ook dat Sony vaak compatibel is met Mac, dus misschien gewoon eens Marktplaats afstruinen, bij diegene uitproberen en dan eventueel kopen.

Bijdrager
    McPim

Dat is een goed idee! Ik zou me er weer even in moeten verdiepen, maar volgens mij werkt elke Sony Digital8 met Firewire uit die tijd nog steeds op een Mac. En ook met iMovie (* zie EDIT), maar dat laatste is niet het meest belangrijk want je kunt altijd met Quicktime of een andere tool de ‘capture’ doen en daarna alsnog editen in iMovie.

Ik geef toe dat dit niet de makkelijkste manier is omdat die camera’s inmiddels niet meer vaak gebruikt worden. Als ik tijd heb zal ik mijn Sony nog even aansluiten op een 2017 iMac met Catalina via de TB3>Tb3>Firewire route en checken of het met iMovie nog steeds werkt.

EDIT: Dat was een kleine moeite… In iMovie op dit ‘moderne’ systeem krijg ik beeld en geluid maar met stotteringen, dat werkt dus niet meer lekker (dat zei ik in dat draadje ook al zie ik nu). In Quicktime werkt het perfect, via de TB3>TB2 adapter en daarna een TB2>Firewire adapter en daarna de Firewire->MiniDV kabel! Ik hang deze camera altijd aan een oudere Mac met een native Firewire aansluiting en dan werkt het ook met iMovie maar het is dus goed om te weten dat deze ‘ouwe zooi’ het ook doet op een moderne Mac met Quicktime.

Er zijn ook capture devices zoals jouw Elgato die werken op een Mac en wel een hogere resolutie ondersteuren: voorbeeld. Ik kan je er geen aanraden omdat ik er geen ervaring mee heb, maar dat zou een makkelijkere weg kunnen zijn. Misschien dat anderen met die optie meer ervaring hebben.

Bijdrager
    nnsa

Kwaliteit die er niet inzit, krijg je er ook niet uit. Video8 = VHS kwaliteit en Hi8 = Super VHS kwaliteit. In de jaren negentig hadden we nog geen HD output op het scherm. Logisch dat het resultaat nu tegenvalt op een modern scherm. Vanaf MiniDV zijn de opnames pas digitaal en wordt i.Link/FireWire relevanter. Op de Elgato USB capture converter zit ook een S-Video ingang, dus dat is het maximale wat je uit je tapes kan halen. Maar de analoge ingangen werken betrouwbaarder. Ook met andere investeringen zal je uiteindelijke kwaliteit slechts achter de komma verbeteren. Probeer de omgezette beelden eens af te spelen via een AppleTV op je scherm met een goede player (VLC, Plex, Infuse etc.).

Bijdrager
    nnsa

@ McPim: volgens mij gaat het over Video8 en Hi8: dat is puur analoog. Bij MiniDV wordt het verhaal inderdaad anders.

Bijdrager
    McPim

@nnsa, ja dat was me duidelijk dat we het over analoog hebben 😉. Mijn Digital8 camera poept over Firewire dv bestanden uit van 720×576, ook bij analoge tapes. Ik heb er tientallen gedigitaliseerd.. Dat die resolutie eruit komt is natuurlijk omdat dat de MiniDV standaard is, de camera converteert een analoge tape ook naar dat formaat.

Wat ik over het hoofd heb gezien is dat een analoge Hi8 tape van zichzelf niet meer beeldinformatie bevat dan 400 ‘lijnen’, in die zin zal de Elgato met 640×480 geen slechtere kwaliteit hoeven opleveren dan de A/D conversie uit een Digital8 camera. Of dat in de praktijk ook zo is daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken, ik zou het wel eens willen vergelijken. In ieder geval heeft zo’n Firewire camera een ‘upscaling’ gedaan t.o.v. de 640×480 Elgato output, dat alleen al zou een iets beter resultaat kunnen geven bij afspelen op een HD TV.

Thanks voor de aanvulling, goed punt!

Bijdrager
    McPim

Zie ook hier https://forum.videohelp.com/threads/366890-Capturing-Hi8-tapes-latest-advice , post #5. Bitrate en compressie maken ook uit voor het uiteindelijke resultaat bij analoge conversie. Uit dit draadje blijkt dat de DV output uit een Digital8 camera het beste resultaat oplevert, zeker vergeleken met de Elgato converter.

Bijdrager
    nnsa

@PepijnW: Heb je wel de laatste Elgato Capture software (versie 2.01) ?, ook dat helpt mee achter de komma…

Verder: als de opnames niet gemaakt zijn in Digital8, dan is de kwaliteitswinst om Video8 en Hi8 af te spelen in een Digital8 camcorder ook minimaal of zelfs afwezig.

Bijdrager
    PepijnW

@nnsa het beeld is best goed als ik de camera rechtstreeks aansluit op de TV. Als ik digitaliseer, het bestand afspeel op laptop en dan met HDMI naar TV, lijkt het beeld meer pixelig. Misschien komt dat door het digitaliseren of omdat het beeld wordt vergroot van laptop naar TV. Misschien zijn er bepaalde instellingen waardoor het beter lijkt. Via HDMI op Macbook instellen dat het laptop scherm op TV in 4:3 wordt getoond, zoiets.

@mcpim wat is het voordeel van iMovie tov Quicktime? Ik denk dat het het beste is om te digitaliseren met mijn nieuwe Macbook Pro, dus dat wordt iig Quicktime. Komen daar MPEG4 bestanden uit of MOV? Wat is het best? Ik lees wel dat bestanden erg groot kunnen worden. Moet ik nog comprimeren op een of andere manier? Met Quicktime of iMovie? Of Handbrake?

Als ik een Sony camera met DV-uitgang heb, moet ik dus deze kabels/adapters aanschaffen?

FireWire 400-800 kabel – 4-pins – 9-pins https://www.onlinekabelshop.nl/eenvoudige-firewire-400-800-kabel-met-4pins-9pins-connectoren-1-meter

Apple Thunderbolt-naar-FireWire-adapter https://www.apple.com/nl/shop/product/MD464ZM/A/apple-thunderbolt-naar-firewire-adapter

Adapter voor Thunderbolt 3 (USB‑C) naar Thunderbolt 2 https://www.apple.com/nl/shop/product/MMEL2ZM/A/adapter-voor-thunderbolt-3-usb%E2%80%91c-naar-thunderbolt-2

Dan ben je dus bijna 100 euro verder. Treedt er geen kwaliteitsverlies op met zoveel verschillende kabels en adapters? Ik las dat capturen in 720×576 of vergelijkbare resoluties het beste is, maar sommigen zeggen dat er weinig verschil is met 640×480. Ik heb verder nog miniDV bandjes en die wil ik waarschijnlijk in de toekomst digitaliseren. Daar zit ook Firewire op geloof ik, dus dan heb je bovenstaande producten sowieso nodig.

Ik las verder nog iets over timecodes (post #9, #10 en #13: https://www.photography-forums.com/threads/hi8-archive-to-digital-video-preserving-time-code.48955/). Moet/kan ik hier nog iets mee? Verlies ik die data als ik digitaliseer? Maakt dat uit? Blijft de datum zichtbaar bij de start van elke nieuwe scène als ik digitaliseer?

Ik realiseer me dat ik heel veel vraag, maar ik ben zeer dankbaar voor alle reacties!:)

Bijdrager
    PepijnW

<p class=”cite”>nnsa op 14 november 2019 om 08:34</p>
    @pepijnw: Heb je wel de laatste Elgato Capture software (versie 2.01) ?, ook dat helpt mee achter de komma…

Verder: als de opnames niet gemaakt zijn in Digital8, dan is de kwaliteitswinst om Video8 en Hi8 af te spelen in een Digital8 camcorder ook minimaal of zelfs afwezig.

@nnsa Ja, ik heb de nieuwste versie 2.0.2.

Ik hoor daar dus verschillende geluiden over.

Hier https://forum.videohelp.com/threads/247525-Capture-resolution-question zegt iemand 640×480 is maximaal.

Hier http://forum.doom9.org/archive/index.php/t-144915.html zegt 1 persoon 640×480 en de ander spreekt over 720×480 (or 704×480, or 720×576, or 704×576). Misschien is de hogere resolutie beter als je bestanden op DVD zet? Maar dat ben ik niet van plan.

Hier https://forum.videohelp.com/threads/366890-Capturing-Hi8-tapes-latest-advice zegt iemand nee tegen Elgato en vindt via DV het beste (post #5). Ik lees niet veel argumenten, alleen dat Elgato heel erg comprimeert en “Force to square pixel equivalent 640×480, regardless of whether your equipment can handle non-square or not.”, maar ik geloof niet dat dat in dit geval uitmaakt?

Iemand anders zegt (post #2 https://forum.videohelp.com/threads/369675-Best-video-capture-device-with-higher-bit-rate-for-converting-Hi8-tapes):

In the table of capture quality we have
    1. Un-compressed (not really viable)
    2. Lossless
    3. DV
    4. Compressed. The Elgato sits here a little better than mpeg-2 whereas mpeg-2 is better for dvd.

Ik lees ook veel over VirtualDub en dat dat zelfs werkt met Elgato (http://www.digitalfaq.com/forum/video-workflows/7360-archiving-hundreds-home.html). Ik heb me er nog niet in verdiept.

Nog even voor de duidelijkheid: Elgato digitaliseert erg handig en de kwaliteit is goed, de bestanden zijn klein. Ik heb nog niet eens een hele band gedigitaliseerd. Misschien moet ik dat eerst eens doen en kijken hoe dat verloopt.

Bijdrager
    McPim

– iMovie en Quicktime zijn verschillende dingen, voor het capturen maakt het weinig uit wat je gebruikt. Met iMovie kun je daarna gaan monteren met Quicktime niet. Als je de ‘camera-methode’ gebruikt komt er .dv uit zoals ik al zei, eventueel in een .mov container, en ja dat zijn grote bestanden. Je vraag of je daarna moet comprimeren kan ik niet zo beantwoorden: wat wil je doen met de gedigitaliseerde bestanden? Ga je er films van maken, hoe bewaar je het, hoe wil je het afspelen straks en op welk apparaat?

– De kabels en adapters die je noemt heb je nodig inderdaad als je een Digital8 of miniDV camera gaat aansluiten. Overweeg of je die extra kosten wel vindt opwegen tegen een waarschijnlijk miniem kwaliteitsverschil. De kabels zelf zorgen niet voor verlies, want dit gaat over het digitale traject ná de analoge conversie.

– Timecode is vooral relevant voor scene-detectie tijdens het capturen. Bij analoge tapes kan dat niet (want geen timecode), bij miniDV kan dat in principe wel. Bij analoge tapes krijg je dus grote doorlopende bestanden, bij miniDV kun je losse clips krijgen maar dan moet je juist weer iMovie gebruiken voor de capture. Quicktime doet dat niet.. En iMovie i.c.m. die adapters en een Firewire camera werkt dus niet lekker op een modere Mac!

Al met al zou ik als ik jou was gewoon die Elgato gebruiken. Het is een mooie trade-off tussen gemak, kwaliteit en bestandsgrootte. Kun je later bedenken wat je met je miniDV tapes gaat doen. Ik heb een heel klein clipje voor je via onderstaande link ter referentie. Dit is dus wat er van een analoge Hi8 tape van 25 jaar geleden uit een Digital8 camera komt (65 MB voor 17 seconden!). Dan heb je een idee van de kwaliteit t.o.v. jouw Elgato bestanden.

https://mega.nz/#!vJ4DRIwY!L_oqbgDoEbr5i9lvVt_Rpe_av5H9PgpUunXbOb9V8dM

Bijdrager
    PepijnW

<p class=”cite”>McPim op 14 november 2019 om 10:33</p>
    – wat wil je doen met de gedigitaliseerde bestanden? Ga je er films van maken, hoe bewaar je het, hoe wil je het afspelen straks en op welk apparaat?

Ik wil het puur archiveren. Zwarte stukken eruit knippen, maar verder niet aanpassen. Op een externe harde schijf opslaan (kan ook een nieuwe kopen alleen voor grote gedigitaliseerde bestanden), eventueel online opslaan, maar dat denk ik niet. Afspelen: externe harde schijf aan laptop en met HDMI naar TV?

Al met al zou ik als ik jou was gewoon die Elgato gebruiken. Het is een mooie trade-off tussen gemak, kwaliteit en bestandsgrootte. Kun je later bedenken wat je met je miniDV tapes gaat doen. Ik heb een heel klein clipje voor je met onderstaande link ter referentie. Dit is dus wat er van een Analoge Hi8 tape van 25 jaar geleden uit een Digital8 camera komt (65 MB voor 17 seconden!). Dan heb je een idee van de kwaliteit t.o.v. jouw Elgato bestanden.

Super bedankt voor de hulp, Pim! Ik ga met de Elgato aan de slag en zal eens vergelijken met jouw clipje. Nogmaals dank!

Bijdrager
    PepijnW

Ik heb het eerste Video8 bandje gedigitaliseerd. H.264, Tv-standaard Automatisch, Behoud oorspronkelijk formaat, en warempel.. De afmetingen van het filmpje zijn 768×576! Dat is toch hartstikke mooi? Duur is 1 uur 15 minuten, 907 MB groot.

Het beeld is slechter dan jouw clip, maar dat is wel Video8 vs Hi8 (en 1u15min bij jou is rond de 14 GB). Als ik een Hi8 bandje heb gedigitaliseerd, zal ik weer van mij laten horen.

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>PepijnW op 14 november 2019 om 15:06</p>
    De afmetingen van het filmpje zijn 768×576!

Als we dat nou meteen hadden geweten hadden we een heel stuk kunnen overslaan 😄. Anyway, dat is prima. Het grote verschil in bestandsgrootte ligt aan de veel lagere bitrate en veel hogere compressie van de Elgato. Je kunt dat ook als voordeel zien i.v.m. opslag en backup. Als de Hi8 kwaliteit duidelijk beter is: niks meer aan doen.

Bijdrager
    PepijnW

<p class=”cite”></p>

McPim op 14 november 2019 om 15:22
    Als de Hi8 kwaliteit duidelijk beter is: niks meer aan doen.

Net een Hi8 band gedigitaliseerd en het valt tegen. Op het scherm van de laptop tijdens het capturen, in Elgato dus, is het beeld gewoon echt vrij helder. Zoals je het op de TV zou zien als je de camera aansluit. Maar na het digitaliseren is de kwaliteit van het bestand zelf een stuk minder.

Links een schermopname met QuickTime tijdens het capturen (screenshot van gemaakt), dus het beeld in Elgato. Rechts het uiteindelijke gedigitaliseerde .mp4 bestand.

Het verschil is echt groot.  Elgato comprimeert dus verschrikkelijk erg met veel kwaliteitsverlies ten gevolge? Weet niet zo goed wat ik nu moet doen.. De kwaliteit is zoveel minder dat het erg opvalt, vooral als je net de band op TV hebt gezien via de camera en ook vergeleken met het beeld in Elgato tijdens het capturen.

Is er nog een andere manier naast de Digital8 camera? En als ik het met een Digital8 camera doe, hoe kan ik die 15 GB bestanden dan verkleinen? Of zal ik een aparte externe harde schijf aanschaffen om de bestanden op te zetten? Het zijn trouwens maar 17 banden, dus dat komt rond de 250 GB. Valt nog mee.

Bijdrager
    McPim

Ik zie het ook duidelijk (voor anderen: plaatje openen in nieuw venster voor vergroting), vooral bijvoorbeeld bij de structuur van de vloer of de haren en gezicht van het kind. Dat zijn typische ‘veel-te-veel-compressie’ verschijnselen! De kleuren zijn ook fletser. Ik hoop dat @nnsa nu ook ziet dat zo’n Elgato toch echt niet hetzelfde resultaat levert.. Ik weet dat ik jaren geleden veel tijd heb besteed aan het zoeken van de beste manier om mijn tapes te digitaliseren en dat deze ‘grabbers’ toen al afvielen voor mij.

Er zijn tegenwoordig betere video-capture devices dan de Elgato maar weinig zijn Mac compatible. Zou je zelf even naar moeten zoeken. En als je toch kiest voor de Digital8 methode kun je die bestanden uiteraard verkleinen met goeie software (Handbrake bijvoorbeeld) zonder zoveel kwaliteitsverlies. Dat kost wel veel ‘render’ tijd en aangezien 250 GB niet echt veel is kun je het ook zo laten.

Tenslotte voor de zekerheid de vraag of er qua compressie of kwaliteit nog iets in te stellen valt in de Elgato software? Probeer ook eens MPEG-4 als je nu H.264 hebt gebruikt, ik zie in de specs die je eerder gaf dat die een hogere bitrate levert. Misschien is het dan wel acceptabel voor je.

Bijdrager
    TheBigZ

De deinterlacing op het rechterplaatje is ook een stuk minder goed verlopen. Dat kun je het duidelijkst zien aan de “streepjes” in de datum rechtsonderin.

Bijdrager
    nnsa

@McPim: Het gaat niet om mijn gelijk, maar om een ‘werkbare én betaalbare’ oplossing. Er zullen best betere digitizers bestaan, maar kom dan met een verkrijgbaar Merk en Type voor de Mac. We praten wel over technologie van 25 jaar geleden. De beste digitizers zijn inderdaad van Canopus/Firewire, maar die zijn alleen nog op Marktplaats te koop tegen forse prijzen. Een ander idee is (als het om het perfecte plaatje gaat) om het uit te besteden, vooral als het maar een paar filmpjes betreft. Ook is er misschien nog wat te redden in een goed Video Converter programma, met veel instel mogelijkheden.

Heel veel in te stellen, in Elgato Video Capture is er niet (op wat kleur correcties na).

Verder heb ik geen enkel belang bij Elgato.

Bijdrager
    McPim

nnsa op 15 november 2019 om 08:35
    @mcpim: Het gaat niet om mijn gelijk, maar om een ‘werkbare én betaalbare’ oplossing.

Al jouw reacties gingen over het feit dat mijn ‘Digital8 camera methode’ geen kwaliteitsverschil zou geven t.o.v. de Elgato. Ik kon dat niet bewijzen want heb geen Elgato maar dat de zaken iets complexer liggen dan ‘… met andere investeringen zal je uiteindelijke kwaliteit slechts achter de komma verbeteren‘ blijkt nu uit de resultaten. Of PepijnW mijn optie betaalbaar vindt is zijn keus, werkbaar is het zeker 😉.

Voor de volledigheid: met ‘mijn optie’ bedoel ik een andere 2e hands camera, een alternatieve digitizer was maar een suggestie.

Bijdrager
    nnsa

👍

Ik ben mijn verhaal begonnen met “wat er niet in zit, haal je er ook niet uit”. SD wordt geen HD, ook niet met upscaling. Je kunt er wel naar streven het maximale resultaat te bereiken, maar dit blijft binnen kleine marges. En inderdaad krijg je een beter resultaat met een camera met firewire/i.link. De Elgato Capture gaat via usb en komt niet verder dan VHS-kwaliteit.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Hier ook exact hetzelfde verhaal:

“Als ik tijd heb zal ik mijn Sony nog even aansluiten op een 2017 iMac met Catalina via de TB3>Tb3>Firewire route en checken of het met iMovie nog steeds werkt.”

Ik had er ooit enkele overgezet, maar nog een hele doos te gaan…

Bijdrager
    McPim

@nnsa: 👊🏻

@MevalonicAcid: het gekke is dat Final Cut X wel prima importeert al zal niet iedereen dat in huis hebben. Ik zag gisteren dat iMovie 10 op een oude Mac ook stottert, ik denk dat het mis is gegaan bij de overgang van iMovie 9 naar 10. Het ligt niet aan de hardware gelukkig.

Mocht iemand nu of als ie dit draadje later tegenkomt een specifieke macOS/Mac-hardware/adapter/software combinatie op dit vlak getest willen hebben dan laat het maar horen (ik krijg een notificatie).

Bijdrager
    PepijnW

Is een Digital8 camera wel de beste optie? Hier http://www.digitalfaq.com/forum/video-capture/9484-hi8-analog-digital.html#post59662 zegt iemand in post #11: “Keep DV for DV, analog for analog. When you “analog passthrough” on DV gear, it’s downgraded to DV color on output. If you have Video8 and Hi8 tapes, use a Hi8 player.”

Dit topic in post #1 http://www.digitalfaq.com/forum/video-capture/4144-best-camera-video8.html maakt onderscheid tussen camera’s met ‘switchable timebase correction’ (TBC). Ook staat er SP en LP mode, maar dat is volgens mij niet relevant voor mijn Video8/Hi8 banden? In post #12 zegt iemand dat bepaalde modellen geen TBC en dynamic noise reduction (DNR) hebben.

Wil ik een Digital8 model met TBC/DNR? Ik geloof dat dit wel uitmaakt voor Video8/Hi8 banden. In dit filmpje is het verschil voor TBC in ieder geval gigantisch: https://www.youtube.com/watch?v=cfx97Mr7bqs.

Verder lees ik hier http://www.digitalfaq.com/forum/video-capture/7090-high-end-video8.html over ‘forced chroma noise reduction’ en ‘noisy chroma’ bij Digital8. Geen idee wat het betekent.

En hier http://www.digitalfaq.com/forum/video-capture/7019-sony-hi8-tape.html in post #8:

Hi/analog 8 doesn’t fare so well with DV capture. A Hi8 camera is the solution. You could have 30 Hi8 tapes transferred by a pro to losslessly compressed media for encoding for less $$$ than the cost of the DV gear that does it poorly or the analog gear that can do it correctly. From that lossless source you can encode to whatever you want and archive as smaller files with high bitrate MPEG or h264 to get cleaner encodes than noisy DV with its denuded, plastic look.

Depends on your expectations. Analog to DV is quick but is noisy forever no matter what you do with it

Ik weet dus niet of een Digital8 camera wel de beste optie is vergeleken met een Hi8 camera?

Over de modellen

Hier https://forum.videohelp.com/threads/355121-Sony-Handycam-Digital8-camcorders-with-analog-digital-passthru nog een interessant topic over modellen, maar PAL modellen worden niet genoemd.

Hier nog een lijst met Digital8 modellen en hun mogelijkheden: https://tdb0.wordpress.com/2015/01/31/digitizing-video8-and-hi8-recordings/.

Bijdrager
    McPim

Tsja, zo kun je eeuwig blijven twijfelen 😉.. Er worden nu zaken bijgehaald die niet kloppen of niet relevant zijn voor de kwaliteit van het bronmateriaal waar we het hier over hebben. Eerste item bijvoorbeeld: er is geen sprake van ‘analog passtrough’, dat gaat over een Hi8 tape afgespeeld op een Digital8 camera waar je dan weer de analoge uitgang van gebruikt. Dat is niet wat ik doe.. Volgens mij Google je jezelf gek.

Je hebt de verschillen bij jezelf gezien en wat er bij mij uitkomt. Laat het anders doen door een specialist, ben je ook van al het gedoe af!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.