10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    robert1970

Video verkleinen

OMT vrienden,

Vorige week heb ik een bedrijfsuitje gehad en heb dat full-HD gefilmd en gemonteerd tot een smakelijk geheel in Adobe Premiere CS5. Voor mijzelf ga ik dit branden op blu-ray.
    Omdat ik geen zin en tijd heb om 60 DVD’s te branden, wil ik het filmpje van bijna een uur op een FTP-server zetten, zodat mijn collega’s het filmpje online kunnen bekijken of kunnen downloaden.
    Vanmiddag is mijn iMac ruim 4 uur bezig geweest met het maken van een MPEG-filmpje van deze dag.
    Uiteindelijk leverde dat een bestand op van ruim 4.5GB, terwijl ik gehoopt had op iets van 700MB. Uiteraard is het dan geen HD meer, maar dat maakt ook niet uit. De resolutie van de video had ik handmatig op 720 pix horizontaal gezet om het beeldformaat te knijpen en het geluid had ik op 44.1KHz gezet ten einde er een klein(er) bestandje van te krijgen.

Wie weet hier de ideale instellingen om via CMD+M een video te exporteren naar een MPG en MP4 bestandje die dan zo’n 700MB wordt van 55 minuten video?

Alvast bedankt.

Robert1970

Moderator
    unSOUND

H.264 video
    720 x 400 px
    1600 kb/s

AAC audio
    128 kb/s

Afhankelijk van de gebruikte export-plugin kun je nog zaken als motion-estemation instellen om de meeste kwaliteit in die bitrate te stoppen. Hoe je dat kunt doen heb ik onder andere hier beschreven:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/imovie-en-beeldkwaliteit/page/2#post-1315044

Als de bron 48.000 Hz is, zou ik dat aanhouden. Omzetten naar 44.100 vergroot alleen maar de kans op sync-problemen met audio en video. Zelfde geldt voor de framerate, als die nu 25 of 50 is zou ik die op 25 houden, als die 29,97 of 59,94 fp/s is zou ik 29,97 fp/s gebruiken.

Bijdrager
    robert1970

Dank je wel unSOUND. Ik ga dat morgen even proberen.

Bijdrager
    Hansi2124

Een film van een uur is vrij lang om te bekijken. Bepaal wat de belangrijkste shots zijn en maak daar de film van. Zo hou je er een kwartier, 20 minuten goede film van over.
    Is veel interessanter over het algemeen voor de kijker.

Moderator
    unSOUND

Of maak per onderwerp een apart bestand zodat niet iedereen direct de hele film hoeft te streamen.

Bijdrager
    robert1970

Sterker nog, de ruwe versie duurt ruim 2 uur en heb al ruim een uur weggesneden. De mensen vinden het erg leuk als ze zichzelf terug zien. Het liefst zou ik er een DVD of BluRay van maken met hoofdstuk menu’s, maar dan moet ik ruim 60 DVDs gaan bakken en daar heb ik geen zin in.
    En jullie, Hans en unSOUND, hebben we degelijk gelijk hoor dat het een lange video is maar op mijn beurt zeg ik wel dat het zeker geen lange zit wordt omdat het heel divers is. Het is niet van een bijeenkomst in een zaaltje en dus maar 1 shot. Er is tijdens dat uitje in de natuur gewerkt en hard gelachen. Iedereen had verschillende klusjes te doen en ik liep daar met een draaiende camera tussen. Het is dus wel heel divers en zeker niet slaapverwekkend om naar te kijken.

Moderator
    unSOUND
    robert1970 op 25 september 2011

En jullie, Hans en unSOUND, hebben we degelijk gelijk hoor dat het een lange video is maar op mijn beurt zeg ik wel dat het zeker geen lange zit wordt omdat het heel divers is.

Maar het probleem is dat iedereen de hele film moet streamen, ook als ze maar een stukje willen zien. Je zadelt het netwerk, en de machines dus wel op met een hoop extra bandbreedte-verbruik.

Bijdrager
    KarelWillem

De opdracht is niet zo lastig.

Open de film in Handbrake, geef de maximum gewenste bestandsgrootte (700 Mb) in.
    Converteer, bekijk film.

Valt de kwaliteit je mee, dan ben je klaar.
    Valt de kwaliteit je tegen, dan gooi je er nog wat Mb’s tegenaan.

Bijdrager
    robert1970

@unSOUND: Dat klopt. Maar ondertussen zijn we al een aantal weken verder en heb met Handbrake de video dusdanig klein gekregen met een acceptabele kwaliteit. De meeste collega’s hebben het ondertussen gezien en waren er erg enthousiast over.

@KarelWillem: Dank voor je bericht, maar net te laat;-)

Bijdrager
    KarelWillem

Dat antwoord had gewoon gelijk gegeven moeten worden.

Maar ik zag dit topic ook veel te laat.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.