11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    sally

video squeezen for the web?

Voor een keer heb ik mijn webspace hier even in gebruik genomen voor een experimentje. Ik zoek het compromis tussen “streambaarheid” en filesize. Hier een DVpal animatiefilmpje (800mb) klein gemaakt: 8mb.
    Heel mooi is het niet, en het sluit modem en isdn gebruikers al buiten. (behalve dan dat je wel kan downloaden).
    Breedbanders kunnen dit ook nog wel realtime streamen als ik het filmpje 2x zo zwaar maak (data rate); en dat ziet het er dus wel heel mooi uit.
    Als ik mij niet vergis.
    Ik heb nog niet eerder een filmpje (afgezien van flashanimatie) op het web gezet. Wie wel? en wie heeft goed raad?

http://web.macosx.nl/~andresalters/

Bijdrager
    zakalwe

Welke instellingen heb je hier gebruikt (en welk programma)?

Sorenson 3 Pro heeft vaak net een iets betere kwaliteit dan de standaard versie…( in cleaner kan je dan verschillende exta settings aanpassen die het soms net nog iets beter maken).

Maar 40 kb/s is toch prima te doen voor iedereen met 512kbit/s down?

En ‘fast-start’ is de fijnste video aflevermogelijkheid voor mensen met een te trage of onbetrouwbare verbinding… geeft wat meer buffer.

Bijdrager
    sally
    ”zakalwe”

Welke instellingen heb je hier gebruikt (en welk programma)?

__Sorenson Squeeze Suite 3.1

Sorenson video 3:
    data rate 256
    framerate 1:1

Sorenson 2-pass vbr
    320×240
    Audio (Qdesign)

data rate 48
    sample 44.100
    Stereo—-

Sorenson 3 Pro heeft vaak net een iets betere kwaliteit dan de standaard versie…( in cleaner kan je dan verschillende exta settings aanpassen die het soms net nog iets beter maken).

Maar 40 kb/s is toch prima te doen voor iedereen met 512kbit/s down?

Hoe kom je aan die 40?

En ‘fast-start’ is de fijnste video aflevermogelijkheid voor mensen met een te trage of onbetrouwbare verbinding… geeft wat meer buffer.

In principe kan iedereen het filmpje natuurlijk stopzetten en wachten.
    Mijn ervaring: toen ik nog achter een 56k mode zat (nu kabel) keek ik gewoon niet naar filmpjes.
    Bedankt voor je reactie

Bijdrager
    Vincent

Probeer ook de Quicktime mpeg 4 codec

Bijdrager
    sally
    ”oogappel”

Probeer ook de Quicktime mpeg 4 codec

Zelfde bestandsgrootte in mpeg 4 levert exact dezelfde beeldkwaliteit.
    Geluid is geen probleem:

Kijkt er wel iemand?
    Want ik wil eigenlijk weten of het een beetje soepel loopt, en een diepe gedachtewisseling over animatie is ook nooit weg.

Bijdrager
    zakalwe

Zelfde bestandsgrootte in mpeg 4 levert exact dezelfde beeldkwaliteit.

Gebruik je dan Squeeze voor de mpeg-4 compressie? Want wanneer je het met de standaard QuickTime mpeg-4 codec doet krijg je echt een belabberde kwaliteit. Squeeze en Apple’s Compressor (FCP4) doen het veel beter. Squeeze heeft veel extra mogelijkheden die je beeldkwaliteit verbeteren maar deze geven in QuickTime player errors (maar wel afspelen).

Ik heb zelf gemerkt dat mpeg-4 vooral op hogere bitrates een betere kwaliteit levert dan Sorenson3pro.

Bijdrager
    zakalwe

ik gebruik zelf zowel Squeeze als Cleaner (met SV3pro) en de volgende settings:

Sorenson video 3:

data rate
    limit: 460 kbit/s
    peak: 650 kbit/s

keyframes: natural
    framerate: 25 fps

Sorenson 2-pass vbr
    options:
    – automatic keyframes: 80
    – minimum quality: 80
    – image smoothing: on
    – bidirectional prediction: off

size: 320×240
    deinterlace: auto
    verder: beetje sharpen en gamma correctie

Audio:
    codec: MP3 (24KHz, 48 kbit/s, stereo), vroeger gebruikte ik ook QDesign.

Bijdrager
    sally

Bedankt voor de getallen zakalwe. Het komt in de buurt van een alternatieve versie, die ik heb gemaakt. Ik maak er nog een helemaal precies zoals je hier suggereert. Die zet ik er dan morgenochtend op:

Wordt wel bijna twee keer zoveel bytes als er nu nodig zijn.

Bijdrager
    sally

Inmiddels staat het filmpje er nu volgens recept zakalwe. Bestandsgrootte nu 14,4 mb Filmpje: 226 sec. Oftewel 65kb per seconde moet je halen om dit filmpje zonder haperen te zien.

MAAR. hij doet het niet meer.

EDIT: hij doet het wel. (Beetje dom geklungeld)

Beeld is beter (met zelfgemaakte dingen zie je zelf het beste wat er aan mist, maar toch; het kan)
    Geluid wat minder, misschien moet ik voor mp3 mono 41 gaan
    i.p.v. stereo 22

Ik was een beetje voorbarig met de opmerking dat Mpeg 4 beeldkwaliteit op het zelfde neerkomt. Daar valt nog veel aan in te stellen en uit te zoeken. Mooi geluid ook. Voordeel van mov is dat het breder ondersteund wordt.
    Het is me zelfs gelukt om een Mpeg 4 filmpje te produceren dat niet gespeeld kan worden door QuickTIme 6.4 (drie missende functies)

Bijdrager
    davedive

Ik veronderstel dat link in éérste post verwijst naar link in laatste post. Anyway, ik heb het filmpje zojuist bekeken (telenet kabelverbinding). Ik kan niet over de techniciteit van codecs gaan praten, maar bij mij draait het dus als een trien ehem sorry lapsus, trein in quick time 6.3 : tegen de tijd dat ik +-40 seconden aan het kijken was had hij alles al doorgekregen.

Nu over de film : fantastische film/animatie (ik wou dat ik zo’n dingen zelf kon maken.

Van wie is de muziek trouwens (indien van jezelf geen probleem vermoed ik, maar moet je dat er voor de volledigheid niet bijzetten?)

Great stuff.

Davedive

Bijdrager
    sally

Bedankt Dave,
    Ja, de muziek is ook van mij. De zang en de gitaar zijn door dat hele kleine gaatje in de lijst van mijn iMac scherm opgenomen. De andere instrumenten zijn in Cubase SX “gecomponeerd”.
    Het is een wonder dat dat allemaal maar kan tegenwoordig.
    Voor de animatie (vooral photoshop en after effects) zijn heel veel foto’s aan elkaar geplakt en Sue (en haar fiets) is in heel veel lagen getekend.

ps; er is maar een link: http://web.macosx.nl/~andresalters/
    er zit inmiddels dus een wat zwaarder filmpje achter dan in het begin van deze draad gemeld.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.