12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    tarun

Video output op MBP niet meer dan 1080p

Ik heb een Marantz AV-reciever NR1602. Die slaat op tilt zodra ik mijn MacBook Pro er aan hang omdat deze probeert de maximale resolutie door de Marantz te sturen e die kan slechts 1080p aan. Hoe kan ik de MBP voordat ik hem aansluit afregelen op een maximale output van 1080p?

Sleutelbeheerder
    Night

De simpelste oplossing die me te binnen schiet is om je eigen scherm op 1080p te zetten en dan mirroring te gebruiken.
    Maar om een echt zinnig antwoord te geven, wil ik wel even weten hoe je de 1602 hebt aangesloten aan je MBP… HDMI, USB of gebruik je Airplay?

Bijdrager
    tarun

Via HDMI. Probleem is volgens mij dat mij 2011 1080p het hoogst haalbare was. Stuur je een hogere resolutie door het apparaat dan gaat ie domweg op zwart en kan je de processor resetten. Ik wil dus de HDMI-output van de Mac vooraf beperken. Nu kijkt deze wat maximaal haalbaar is (geen maximum volgens de Marantz) en dat gaat dus fout.

Sleutelbeheerder
    Night

Je kan het tweede beeldscherm (HDMI) Systeemvoorkeurenmenu toch instellen op fullHD(1080p)?

Dat heb ik ook bij mij zo ingesteld (na apparaat aangesloten te hebben en op ‘gather windows’ geklikt te hebben):

Bijdrager
    tarun

Mijn probleem is niet het scherm (een 4K-TV) maar een AV-reciever die op zwart gaat en dus geen video meer doorgeeft. Om dat te voorkomen mag de MBP niet meer dan 1080p output generen via HDMI. Is daar geen app voor?

Bijdrager
    tarun

Deze app SwitchResX lijkt te doen wat ik wil. Van het weekend maar eens mee gaan spelen.

Bijdrager
    KarelWillem

Is het dan niet een stuk simpeler om je MBP gewoon rechtstreeks op je TV aan te sluiten?

En heb je op die TV geen HDMI-poorten meer, dan hang je er een HDMI-switch aan (mét afstandsbediening te koop bij o.a. Action).

Bijdrager
    tarun

Ja wel. Maar dan is er geen geluid via de AV-receiver.

Gisteren Airplay gebruikt. Werkt redelijk. Af en toe hikt de stream. Misschien andere applicaties afsluiten terwijl ik VLC afspeel via de Apple TV?

Bijdrager
    KarelWillem

Even denken hoor. Ik heb een Google Chromecast rechtstreeks in mijn TV, met daarbij het geluid uit mijn receiver.

Die routing moet bij jou toch ook mogelijk zijn (output van je TV naar je receiver)?.

Bijdrager
    tarun

Ik ben bang dat deze receiver daar te eenvoudig voor is. In ieder geval komt er geen geluid als ik de MBP via HDMI rechtstreeks aan de TV hang.

Bijdrager
    KarelWillem

Elke receiver heeft toch wel een audio-ingang?
    En elke TV een audio-uitgang (zeker als dit een 4K-exemplaar is)?

Dus: TV (audio uit) > Receiver (audio in)

Op de TV kan dat een optical uitgang zijn, of zelfs een hoofdtelefoon uitgang.

Bijdrager
    tarun

Helaas geen soelaas. Geen geluid via de optische route.

Ik heb inmiddels bedacht dat AirPlay the way to go is. Minder kabels en flexibeler in waar de laptop “moet” staan. Als ik het beeldscherm niet op optimaal voor de Apple TV (en daarmee de 4k-TV) instel maar op de MBP dan is de resolutie lager, nog geen hik gezien in de stream, en zie ik tenminste nog iets op het scherm van de MBP die in 4k-stand wel erg klein wordt weergegeven.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.