8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Fata

video opnemen in sp of lp

ik gebruik mijn videorecorder altijd in LP-stand (90min) ipv SP (60min).

mijn vraag is: is de kwaliteit van de video’s veel beter in sp stand? en zijn er nog andere verschillen waar ik rekening mee moet houden?

gr

Bijdrager
    sally

Je doet er goed aan om hier te vermelden over wat voor soort video-recorder je het hebt.
    En verder: gewoon uitproberen, lijkt me.
    Als je het over een video-camcorder hebt:
    Gewoon de SP stand gebruiken.

Bijdrager
    Fata

ik heb een sony mini DV digitale videocamera.

Bijdrager
    awi

altijd sp, betere kwaliteit=minder kans op leesfouten

Bijdrager
    Berrt

SP is een hogere kwaliteit dan LP.
    Als je de LP kwaliteit goed genoeg vind om naar je video te kijken dan maakt het niets uit, maar als je een mooier en scherper beeld wilt hebben dan neem je op in SP.
    Kopïeeren of bewerken van je videoband gaat een stuk slechter in de LPstand.
    Als je bang bent dat een programma niet op 60min past, dan kun je in de LP stand opnemen.

Berrt

Bijdrager
    8lux

Bij Mini DV is de beeldkwaliteit exact hetzelfde bij SP en LP. Bij LP moet er echter meer info op een bandje, waardoor de videosporen smaller worden. Dus meer kans op leesfouten (dropped frames) en helemaal als de tape op een andere camera of deck afgespeeld wordt.
    Ik zou altijd SP gebruiken en als 63 minuten te weinig is gewoon bandjes van 83 kopen…

Bijdrager
    Anillusion

Tapes van 83 minuten zou ik ook niet echt aanraden, omdat daar weer meer windingen in dezelfde cassette zitten, waar ze de tape zelf weer dunner voor hebben moeten maken: andere samenstelling van de tape, wat ook weer meer kans heeft op dropped frames. Bovendien is het gemiddeld gezien vaak goedkoper om meerdere tapes van 63 minuten te kopen dan van 83.

SP of LP is bij mij niet eens een vraag: ALTIJD SP. Daar staat ie bij mij op vastgeroest, evenals de audio die op 48KHz/16bit staat, ipv de 32KHz/12bit waar veel consumentencamera’s op staan (waarom in godsnaam, maar goed)

Overigens kent het DV formaat nog een derde snelheid: DVCAM. Zelfde DV25 codec, maar gewoon sneller en daardoor NOG minder kans op dropped frames.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer
    ”8lux”

83 kopen…

Ik ben zo blij nog steeds dat ik van 8lux weet dat deze dus echt bestaan!

(heel handig als DVCAM tape voor HDCAM tape dub)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.