19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    sloot

Video klaar maken voor TV

Goede avond allemaal,

We zijn met een groepje van 3 man bezig om wat leuke 3d animaties te maken voor de lokale omroep om uit te zenden op de kabel krant. (6 filmpjes om tussen de verschillende rubrieken door af te spelen, uitgevoerd in verschillende thema’s zoals zomer winter herfst en lente)

De lokale omroep zendt uit via het programma Scala wat met digitale bestanden om kan gaan zoals avi, mpeg, swf, ppt etc. De uitzending zelf is vervolgens analoog.

Op deze manier willen we ze graag renderen.

5 sec.
    1280 x 720 px
    25 fps
    .mov

Als we deze animaties gaan rederen in After Effects CS4 krijgen we bestanden van 300mb.

Dit is natuurlijk veel te groot voor een filmpje van 5 seconden!
    Hebben jullie misschien tips zodat de kwaliteit goed blijft, maar de bestandsgrootte omlaag gaat? En wat is de norm voor analoge TV?

alvast bedankt!

Bijdrager
    KarelWillem

Waarom is dat te groot? Wat is tegenwoordig 1.8 Gb nog?

Je hoeft ze toch niet per e-mail te verzenden of zo?

Bijdrager
    sloot

Daar heb je helemaal gelijk in. Het probleem is alleen dat het programma Scale de video bestanden niet van te voren in kan laden. Die 200 mb in 5 sec zorgt dan voor een vertraging in het systeem waardoor het beeld even stil staat.

Filmpjes van 200 mb in 5 sec, dat trekt zelfs mijn MacBook Pro 2.2 maar net…

Bijdrager
    sven-
    ”sloot”

Hebben jullie misschien tips zodat de kwaliteit goed blijft, maar de bestandsgrootte omlaag gaat?

Ja, maak gebruik van de H.264 codec. Ik weet niet wat je hiervóór hebt gebruikt, maar reken erop dat het decoden van H.264 wel veel meer computerkracht vereist dan een meer lossless achtige codec (die qua bestandsgrootte weer veel groter zijn).

Dus kiezen of delen. Of grote bestanden die makkelijk zijn af te spelen, of kleine bestanden die lastiger zijn af te spelen.

Bijdrager
    sloot

Alvast bedankt voor jullie tips, ik zal eens kijken wat ik hier mee kan doen.

Wie weet er waar ik nog meer informatie kan vinden over video en tv?

Bijdrager
    MrAcid

Wat zijn de specificaties waarin zij het opgeleverd willen hebben? Dat lijkt me toch een mooi uitgangspunt?

Bijdrager
    sloot

ze hebben aangegeven in breed beeld te willen uitzenden en dat ze voor de “slides” 1280 x 720 px gebruiken.
    Verder hebben ze nog nooit met video gewerkt, enkel alleen af en toe een filmpje van het een en ander dat ze uitzenden.

Voor mij is dit ook de eerste keer dat ik met video werk voor tv. Heb alleen nog maar ervaring met video voor web.

Bijdrager
    MrAcid

Naja, als zij het zelf ook niet weten zullen ze dat eerst uit moeten zoeken. Eventueel kun je ze hier natuurlijk bij helpen door zelf verschillende formaten aan te leveren en het dan samen met ze te testen. Ik vind echter dat het in eerste instantie bij hun ligt om ervoor te zorgen dat ze aan jou de juiste eisen doorgeven zodat jij weet wat je op moet leveren.

Dat scheelt ook een hoop gezeur achteraf als blijkt dat ze de filmpjes niet vloeiend afgespeeld krijgen, immers heb jij dan gewoon de door hun gevraagde specificaties opgeleverd en kunnen ze jou dus niks verwijten. Maar om er achter te komen wat werkt zul je dus waarschijnlijk gewoon even moeten gaan proberen.

Voor analoge TV heb je sowieso al een te hoge resolutie te pakken. Analoge TV gaat maar tot 576p, terwijl jij nu 720p aan het opleveren bent. Daar is dus nog wel wat winst te behalen. Verder zegt de .mov extensie niet zoveel. Een .mov file is een container, het kan beeld, geluid en bijvoorbeeld ondertiteling bevatten. Welke coderingen die video en audiosporen vervolgens gebruiken staat los van het .mov formaat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Standard-definition_television

Bijdrager
    sloot

Ik ga er zeker nog achteraan en heb al weer veel geleerd vanavond!
    Nogmaals bedankt voor al deze nuttige informatie:)

Bijdrager
    rrkramer

En anders kun je het altijd nog uitladen naar miniDV als je tenminste een camera of deck hebt.
    Als je je film dan uitlaadt op DVCam formaat, is het zeker geschikt voor uitzending op (lokale) TV

Bijdrager
    henkdejonghoorn

Probeer eens mpeg streamclip. Dat programma heeft fantastische exportmogelijkheden.

Bijdrager
    sanius

De bestanden worden zo groot omdat ze via het animation codec worden gerenderd. Dit is een lossless formaat, geschikt voor animatie.
    De resolutie die jullie hebben gebruikt is waarschijnlijk te hoog, maar ik denk dat Scala dit automatisch omzet naar een PAL formaat.

Wat je kunt doen is nadat je het hebt gerenderd, om het te comprimeren naar h.264 met bijvoorbeeld Compressor (mochten jullie Final Cut Studio hebben). Je kunt dit overigens ook met Quicktime Pro doen, maar het resultaat is vaak iets minder (al zul je daar in dit geval niet van zien, PAL is niet zo’n gedetailleerd formaat).

Ook zou je het kunnen converteren naar PAL formaten, maar dit wordt lastig aangezien hiermee de pixelratio verandert en je vaak een uitgerekt of samengeperst beeld krijgt. (rondjes in het beeld worden ovalen etc.)

Wat je het beste had kunnen doen is in After Effects de composition meteen op PAL zetten, dan weet je dat het resultaat moet kloppen voor TV (al kan het allemaal wat verwarring opleveren met betrekking tot interlacing, pixel-ratio etc.) Maar goed, dan zul je heel je animatie moeten aanpassen en ik denk dat je daar geen zin in hebt…. Ik denk dat het comprimeren wordt, en veel uittesten voor het beste resultaat (vindt het trouwens vreemd dat de zender niet weet hoe video moet worden aangeleverd…)

Inactief
    Anoniem

Ik ga hier maar even verder met een soortgelijke vraag van mijn vader.

Hij heeft wat filmpjes gemaakt met een camcorder en die geimporteerd op zijn iMac en geopend met iMovie. Wanneer hij nu op ‘delen’ klikt gaat iDVD open, en kan hij de film branden op een DVD. Maar die kan hij niet op een TV afspelen, alleen op zijn iMac.

Wat moet hij doen om de film zodanig te branden dat hij het op een TV kan terug zien?

Bijdrager
    KarelWillem

Daar is een hele lange reeks antwoorden op mogelijk.

– Wat voor DVD’s gebruikt hij?
    – Welke DVD-speler hang er aan de TV?
    – Heeft hij wel eens een gebrande DVD bij iemand anders proberen af te spelen?
    – etc.

Inactief
    Anoniem
    ”KarelWillem”

Daar is een hele lange reeks antwoorden op mogelijk.

– Wat voor DVD’s gebruikt hij?
    – Welke DVD-speler hang er aan de TV?
    – Heeft hij wel eens een gebrande DVD bij iemand anders proberen af te spelen?
    – etc.

Hij gebruikt DVD +R schijfjes en een Pioneer DVD speler. Die gebrande DVD werkt bij mij ook niet.

Inactief
    Anoniem

Heeft iemand nog een idee?

Bijdrager
    KarelWillem

Er zijn DVD-spelers die alleen DVD-r lezen, geen +r.

Veel meer kan ik ook even niet verzinnen.

Inactief
    Anoniem

Bedankt, ik ga het hem vragen.

Bijdrager
    Pieterr
    ”KarelWillem”

Er zijn DVD-spelers die alleen DVD-r lezen, geen +r.

Ik vroeg me af waarom eigenlijk. Antwoord: omdat -R een oudere standaard is dan +R.

http://www.videohelp.com/dvd
    http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-R

However, because the DVD-R format has been in use since 1997, it has had a five-year lead on DVD+R. As such, older or cheaper DVD players (up to 2004 vintage) are more likely to favour the DVD-R standard exclusively.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.