12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    bushok

video editing controller i.s.m. FCP/FCE?

Een vraag; ik zoek een video editing controller (of weet iemand een beter woord?) die ik op mijn PowerMac G5 kan aansluiten en samen met Final Cut Express kan werken. Ik ken het ding van Contour (de Shuttle Pro) maar zoek eigenlijk iets professionelers. Weet iemand iets? Het moet wel enigzins betaalbaar blijven natuurlijk…
    Waar werken jullie mee?

Alvast dank voor jullie reacties!

Bijdrager
    dhocks

vrijwel alle mensen die ik ken die professioneel met avid of FCP werken gebruiken gewoon een Wacom tablet en soms zo’n toetsenbord met kleurcodering. Ik heb nog nooit mensen zien werken met schuiven of draaiknoppen to be honoust…

Bijdrager
    bushok

Het moet beter kunnen. Voor het audio-deel van FCP 5 is er de Mackie Universal Control. Een mooi stuk gereedschap maar dus alleen voor audio (zie http://www.mackie.com). Ik zoek iets dat beide kan. Een Wacom-tablet heb ik ook, maar dat noem ik geen professionele videobewerkingsapparatuur…

Bijdrager
    Djmichel

Ik heb met zo’n contour shuttle gewerkt. Ik werk full-time als video-editor, en ik kan je zeggen… dat ding heb ik uiteindelijk weg gedaan. In het begin is het handig maar je kan maar een beperkt aantal functies in zo’n ding stoppen. je zit altijd met je hand bij dat ding. Dat is niet praktisch als je snel een sneltoest wilt indrukken. En voor de proffesionaliteit hoef je het niet te doen. Zelfs niet met de duurste shuttles, die hoeven natuurlijk niet altijd per definitie beter te zijn;)

Ik gebruik op het toetsenbord de ” J-K-L ” toesten om door het materiaal heen te gaan. En alle andere sneltoetsen gebruik ik nu ook. Als je er een beetje handig in word heb je alle functies bij de hand. Van cross disolve tot aan filters, alles zit hier onder de toesten.:)

Het is natuurlijk een mening, maar ik zou zeggen: zonde van het geld :?

Bijdrager
    Sen

Lightworks heeft een functionele controller maar het is een custom systeem. De controller is gebaseerd op de oude Steenbeck montage tafels. Ze moesten dat FCP compatibel uitbrengen.;)

En hier een [Url=http://www.lwks.com/iactivefiles/ConsoleBB.wmv]filmpje[/url]…

Geblokkeerd
    Anoniem

een kennis van mij heeft vorig jaar een dergelijk ding aangeschaft, maar heeft hem toch maar weer terug in de doos gedaan en in de kast gezet. Werkt veel minder handig dan met een wacom tablet. Je mist snelheid met werken namelijk en de functionaliteit die je hebt van wacom+toetsenbord is veel prettiger werken. En scheelt weer rsi.

Bijdrager
    iJet

En ook ik, als professioneel video-editor kan je aanraden gewoon bij de Wacom te blijven. Zo’n shuttle ziet er mooi uit, maar is verre van functioneel. Gebruik gewoon je toetsenbord, desnoods met alle kleuren van de regenboog en je wacom.

Daarnaast denk ik dat je de wacom wel degelijk bij professionele montage-apparatuur kunt scharen. Bijna iedere collega-editor die ik ken gebruikt er een.

Bijdrager
    bushok

Hmm…jullie zijn kritisch, maar da’s goed.
    En wat vinden jullie van deze dan? Is OS X compatible;

http://www.xkeys.com/xkeys/xkedit.php

Bijdrager
    iJet

Mmwah. Ik kan me voorstellen dat als je als linear editor hebt gewerkt je hier wel wat mee zou kunnen. Maar ik, als volledig non-linear editor zou het geen aanwinst vinden naast m’n toestenbord en wacom-tablet.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb vroeger veel lineair gemonteerd, en nu doe ik af en toe wat non-lineaire montage, maar heb het voordeel van een jog-shuttle bij het monteren op de computer nog niet ontdekt.

Bijdrager
    iJet

Ik weet niet hoe het met andere editors hier zit, maar ik monteer het liefst gewoon met zo min mogelijk rotzooi om me heen. En dan mogen er best wat lege koffiekopjes en volle asbakken naast staan, maar als mijn Powerbook hetzelfde vermogen had als mijn G5 dan zou ik het liefste nog met m’n laptop op m’n schoot monteren (de offline montages gebeuren ook vaak op deze manier).

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Wacom en mooie kleurtjes op je toetsenbord is toch wel genoeg. Mocht je toch iets willen zou ik even met de Future Store bellen in Utrecht. Als er iets is wat meer pro is dan de shuttle dan weten zij het wel. Ik heb ook zo’n shuttle gehad maar nooit gebruikt.

Dat “steenbeck” ding is wel uber geniaal. (Ik heb nog een 35mm filmpje op de steenbeck gedaan!)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.