9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    BATTAL

Video bewerkings programma’s

Probeer sinds kort meer uit mijn powerbook g4 te halen en wil graag kijken wat er allemaal mogelijk is met mijn nieuw aangeschafte digitale videocamera. Als je surft op het net zie je gave tutorials voor allerlei programma’s maar ik zie door de bomen het bos niet meer echt..

Mijn vraag is: wat zijn de grote verschillen tussen de diverse programma’s en welke is (is eigenlijk natuurlijk voor ieder persoonlijk) laagdrempelig? Wil graag wat verder kijken dan iMovie…

Greetz,
    BATTAL

Bijdrager
    steene

adobe premiere
    Final cut Pro
    zijn volgens mij de twee meest gebruikte…
    er zijn er nog natuurlijk vrij veel
    maar als je final cut pro hebt heb je toch al heel erg goede software…

Bijdrager
    hackie

Ik zit met de zelfde vraag als jou… imovie is erg leuk maar wel beperkt.. als je een stap hoger wil… kom je dan meteen bij final cut pro uit? of zitten er nog programmas bij die er tussen in zitten?

Bijdrager
    SeaTrue
    ”steene”

adobe premiere
    Final cut Pro
    zijn volgens mij de twee meest gebruikte…

avid is volgens mij het meest gebruikte…

En voor professionele videobewerking zit je der dan ongeveer door. Je hebt ook wil pinacle liquid e.d. maar geen idee of die op de mac werken. Adobe premiere is als ik mij niet vergis ook al een paar versies achter op de mac dan op de pc. Op mac is het 5 en pc 7 of 8.

En dan begint het nog maar pas met de special effects tools. Zoals shake, combustion, after effects (meest gebruikte), en zovele andere dat ik hier zeker enkele belangrijke vergeet

Bijdrager
    hobbes2210

Na iMovie komt al snel adobe Premiere (op de Mac blijven steken bij 6.5)
    Maar ik kan je echt Final Cut aanraden.
    Als je geen pro faciliteiten wil, maar toch iets meer dan iMovie, denk dan aan Final Cut Express, de gestripte versie van FCP

Voor het bewerken met de echt leuke effecten, kan ik je ten sterkste After Effects aanraden, maar ook Shake, Motion, Combustion zijn allemaal erg mooi.

Mijn tip, concentreer je op FCE en After effects, samen met Photoshop kan je als beginner 99% van de gevallen aan. Naarmate je verder komt en precies weet wat je wilt, dan weet je ook welke programma’s je extra nodig hebt…

Bijdrager
    8lux

Of probeer eens Avid Free DV, kost helemaal niks…

http://www.avid.com/freedv/index.asp

Bijdrager
    Gip

Ik heb ook de stap gemaakt van iMovie naar FCP (niet dat ik echt iMovie gebruikte), maar het bevalt heel goed. Je hoeft niet meteen alles ervanaf te weten, het werkt gewoon fijner en je kan ermee groeien.

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

Final Cut Express!!

Is goedkoper dan FCP :lol:

Bijdrager
    Dick de Roos

FCE is een programma waar je meer mee kan dan de gemiddelde amateur nodig heeft. Is niet zo duur en 2e hands nog goedkoper.
    Hetzelfde geldt voor iMovie. Dat is zelfs gratis. Heb je daar al goed naar gekeken? Je kunt er echt veel mee. Maar als je speciale dingen wilt en eigen en aangepaste overgangen, is het inderdaad wat beperkt. Voordeel van iMovie is ook nog dat een beginner nagenoeg meteen aan de slag kan en nog iets goeds kan produceren ook.
    Wil je meer (alles) kies dan voor FCP.
    Als de TV (Hilversum en aanverwanten) daarmee uit de voeten kan, zal een goede amateur dat ook kunnen lijkt mij zo.
    FCE en FCP heeft wel een andere werkwijze dan iMovie.
    Verder duurt het met FCE en FCP wat langer voordat je het onder de knie hebt.

Adobe Premiere is niet voor niets gestopt met de Mac-versie.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.