13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Video bestanden iTunes verliezen metadata

Als je een videobestand in iTunes indeelt op artiest, album, genre en jaar, dan lijkt deze informatie (de metadata) niet te worden opgeslagen in het bestand. Als je namelijk het bestand verwijdert en opnieuw importeert, dan is alles weg behalve de informatie uit de eerste kolom (naam).

Alle informatie van audiobestanden (MP3’s, AIFF’s, AAC’s, etc.) blijft wel behouden.

Waarom is dit? En valt er iets aan te doen?

Bijdrager
    Mausy

Volgens mij kennen veel video-formats gewoon niet de mogelijkheid om metadata intern op te slaan. MP3 en aanverwante formats hebben dat wel.

Bijdrager
    Mausy

Anyway, kijk hier eens: http://is.gd/Gc0KwB alleen jammer dat de website waarnaar verwezen wordt niet meer bestaat.

Moderator
    unSOUND

Dat komt omdat dat eigenlijk alleen bij MP4 bestanden mogelijk is. Overigens klopt jouw aanname over audiobestanden niet, ook bij AIFF en sommige varianten van MP3 wordt niet alles in het bestand bewaard, iTunes bewaart die info zelf in de library en koppelt die info vervolgens aan het bestand.

Bijdrager
    shakey

unSOUND, dus MP4’s zijn de enige video bestanden waarin je metadata kunt opnemen?

Volgens het draadje waar Mausy naar verwijst kan het zowel met MP4- als met M4V-bestanden, maar moet je hiervoor wel een apart programma gebruiken, omdat iTunes het niet kan. In het draadje wordt doorverwezen naar Lostify, maar die is niet meer te downloaden.

En unSOUND, hoe kom je er bij dat AIFF’s niet alles in het bestand bewaren? Toch wel informatie over Naam, Artiest, Album, Genre en Jaar? Dat blijkt als je de prullenbak-test doet: verwijder een AIFF naar de prullenbak en importeer deze opnieuw.

Moderator
    unSOUND
    shakey op 30 oktober 2011

dus MP4\’s zijn de enige video bestanden waarin je metadata kunt opnemen? Volgens het draadje waar Mausy naar verwijst kan het zowel met MP4- als met M4V-bestanden.

M4V is ook hetzelfde als MP4, alleen een andere extensie.

shakey op 30 oktober 2011

hoe kom je er bij dat AIFF\’s niet alles in het bestand bewaren? Toch wel informatie over Naam, Artiest, Album, Genre en Jaar? Dat blijkt als je de prullenbak-test doet: verwijder een AIFF naar de prullenbak en importeer deze opnieuw.

Nope. Zoals gezegd bewaard iTunes die informatie zelf in de library. Gooi zo’n AIFF maar eens in een nieuwe library of eentje van iemand anders, DAN zie je wat er echt in het bestand zelf is opgeslagen. Bij MP3’s en AAC’s gaat dan ook niet altijd alles mee.

Bijdrager
    shakey

Metadata worden toch echt bewaard in de AIFF’s. Als je AIFF’s aangemaakt op een eigen Mac overhevelt naar de Mac van iemand anders, dan zie je de metadata terug op die andere Mac.
    Dat heb ik zelf diverse malen ondervonden.

Moderator
    unSOUND

Ik weet toch voor 99% zeker dat dat niet zo is. Dan zal het eerder in de resource-fork van het bestand gezet worden door de App, want AIFF kan het standaard niet. AIFC ( wat soms dezelfde extensie heeft ) kan het wel, maar de data die je kunt opslaan is heel beperkt.

Bijdrager
    shakey

Ik werk al jaren met AIFF’s. Die extensie hebben ze in iTunes. Als ik ze naar de prullenbak verwijder, dan krijgen ze in de kolom ‘naam’ van de prullenbak de extensie: aif (dus met één ‘f’ geschreven) en worden ze in de kolom ‘soort’ van de prullenbak aangeduid als AIFF-C audio.

Verplaats ik deze bestanden naar de iTunes bibliotheek van een andere Mac, dan zie ik alle metadata (naam, artiest, album, genre en jaar) weer terug.

En gelukkig maar.

Moderator
    unSOUND

AIFF-C is als het goed is ook AIFC. En wat jij gebruikt is de beperkte data. uitgebreidere data zoals schijfnummer, tracknummer, albumcover, opmerking en dergelijke blijven niet behouden volgens mij.

Bijdrager
    shakey

Uitgebreidere data zoals schijfnummer, tracknummer, albumcover, opmerking en dergelijke blijven niet behouden volgens mij.

Schijfnummer, tracknummer en opmerkingen blijven behouden. Ik weet niet hoe het zit met albumcovers, want die gebruik ik niet.

Bijdrager
    shakey

Om de metadata in video’s (MP4/M2V) te bewaren moet je ze niet via iTunes taggen, zoals ik eerder aangaf. Maar via een speciaal programmaatje. Lostify bestaat dus niet meer, maar daar zijn twee mooie alternatieven voor gekomen:

http://www.m4.com/blog/apple-tv/tagging-movies-for-itunes-and-apple-tv/

Bijdrager
    djjns

Ook dit bestaat niet meer shakey…
    Heb je nog iets van alternatief? Bedankt!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.