5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    diendea

video afstellen op beeldscherm

Hoi,

Wanneer een videofilm op een ander beeldscherm wordt bekeken dan waarop je de video hebt gemonteerd, hoe kan je op een eenvoudige wijze je videofilm qua kleur (witbalans etc) daarop afstellen ?

Bijdrager
    Dick de Roos

Boedoel je de videofilm op het beeldscherm afstellen of het beeldscherm net zo kalibreren als het montagebeeldcherm?
    Dat laatste is goed te doen met de juiste kalibratietools. Daarmee kan je twee beeldschermen kalibreren.
    Of bedoel je een andere computer met een ander beeldscherm?
    Dan moet je ieder beeldscherm afzonderlijk kalibreren.
    Of en dat kan ook, begrijp ik jouw vraag helemaal niet.

Bijdrager
    diendea

ik bedoel een andere computer met ander beeldscherm. Thuis maak ik de film, op een bedrijf wordt hij aldaar op intranet vertoond. De beeldschermen binnen dat bedrijf zijn een stuk ouder en hebben lagere
    resolutie. Bij een test bleek al dat de video veel donkerder toonde dan bij mij thuis.

Het is een moeilijk geval, aangezien ik niet die beeldscherm van het bedrijf niet mee kan nemen naar huis.

Sowieso, wat doe je als editor als je eigen apparatuur waarop je werkt betere schermen (met hogere resolutie) heeft dan bij de opdrachtgever?

Bijdrager
    Dick de Roos

Die lagere resolutie is geen probleem. Althans de film draait gewoon, zij het minder scherp.
    Dat de film op intranet donkerder is dan de bij jou gemonteerde versie, is wel een probleem.
    Ik ga er even vanuit dat jouw beeldscherm goed is gekalibreerd en je de film in een goed belichte ruimte monteert. Het liefst ook nog met een TV-scherm naast jouw computer.
    Je kunt je er af maken door te zeggen dat de beeldschermen niet deugen, maar dat is geen oplossing.
    Je kunt natuurlijk ook de film aanpassen op de beeldschermen aldaar.
    Dat wil zeggen: de hele film lichter maken (dat kan vrij eenvoudig met FCP. Misschien ook wel met een ander programma als iMovie o.i.d., maar daar heb ik geen ervaring mee.) en zo nodig nog wat keuraanpassingen doen, zodat de film daar (redelijk) goed te bekijken is.
    Ik zou wel duidelijk vastleggen dat deze aanpassingen zijn gedaan om tegemoet te komen aan onvolwaardige apparatuur (of een dergelijke tekst).

Bijdrager
    diendea

ok bedankt, ik ga er mee aan de slag,

groetjes

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.