6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    newG3

via unix booten

na gevraagt te hebben bij OSX en hardware probeer ik het alhier.
    een oldworld mac G3 die op de harde schijf OS9.2 en naar later bleek OSX had.
    wilde hierbij een ubuntu linux installeren maar booten met c ingedrukt bleek niet te lukken.
    dus zat ik wat rond te kijken in diverse mappen en heb mij dus buitengesloten.
    opstarten met OSX cd (zat niet bij deze mac) zorgt ervoor dat na een tijdje ik geen beeld meer heb.
    (bleek ook in het instal pdf te staan, ALLEEN origineel apple beeldscherm, en ik heb zo’n adapterhulpstuk ertussen)
    uiteindelijk lukt het mij tijdens het opstarten van de cd in een unix scherm te komen.
    in de hoop dat ik toch de op de harde schijf staande /System/Library/CoreServices/BootX zou kunnen opstarten.

maar is dit wel mogelijk?
    zal waarschijnlijk eerst moeten mounten, maar heb geen idee hoe die schijf heet.
    en dan nog weet ik niet hoe?
    zou mij ook niet verbazen als ik een permission van BootX zou moeten veranderen.
    zijn er enkelen die mij de commando’s kunnen geven om de zaak weer aan de praat te krijgen?

Bijdrager
    Nikita

Wat voor een Mac heb je eigelijk als je een old world versie hebt? Die ondersteunen bij mijn weten OSX 10.2 nog niet eens meer… En oudere OSX versies wil je niet draaien, dan ben je beter af met OS9.2.2 (qua stabiliteit en werkbaarheid).

Nou kan ik de systeemeisen van Ubuntu niet vinden, maar ik kan me voorstellen dat dat ook pas werkt vanaf de iMac G3 (= Newworld)

Bijdrager
    newG3

via een mede forumer kreeg ik deze link
    http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g3/stats/powermac_g3_266_mt.html
    en op het beeldscherm na klopt het denk ik wel.
    deze van mij heeft iets meer dan 200mb geheugen, 6 gig harde schijf en 1 of andere multimedia adapter met video , sound e.d
    het maakt mij niet uit of 9.2 of osx beter is, maar ik kom niet meer binnen.
    grijze floppy met vraagteken.
    heb me te blubber gezocht om een bootflop, die heb ik maar dat is iets van os8 en daarmee kan ik geen programma op de hd starten die het boten vanaf hd regelt.
    heb wel een bootflop, 9.2 gevonden maar die is niet vanaf een windows of linux machine naar een diskette te schrijven waarvan de mac opstart.
    als dit zo doorgaat kan ie voor onderdelen op marktplaats, want ik kan er zo niks mee en dan was het uitproberen van zeer korte duur.

Bijdrager
    Nikita

Met MacDrive kan je vanuit Windows ook OS ( X ) geformatteerde floppies en schijven benaderen. Maar bij mijn weten starten OS 8 en OS 9 alleen nog op vanaf een CDrom. Wellicht kan je via Marktplaats aan een oude retail versie van OS 9 komen en daar je problemen mee oplossen. Ik heb een cd van Ubuntu hier liggen en daar staat op dat het draait op “moderne G3, G4 en G5 systemen”. De beige G3’s kunnen niet meer tot die categorie worden gerekend dus daarom zal ‘ie niet kunnen starten met de installatie dan. En gaan zitten neuzen in systeemmappen is op elk systeem niet echt aan te bevelen :wink:

Maar nogmaals: volgens mij moet je met een OS 8 of 9 cdrom die G3 weer aan de praat kunnen krijgen. Nu mist ‘ie alleen z’n besturingssysteem (die grijze flop met vraagteken). Zet ‘m in elk geval niet in onderdelen op Marktplaats, die zijn niks waard. Als een werkend geheel (wat het zo te horen nog is) leverd ‘ie vaak overigens ook niet zo gek veel meer op denk ik, misschien 15 euro.

Bijdrager
    newG3

macdrive had ik geprobeert maar die kan geen ingepakte smi.bin uitpakken.
    had de nieuwste gedownload maar macdrive kan er niks mee.
    ben er ook achter dat ik iets met een bootkeuze is os 9 en x had moeten instellen die naar de ubuntu cd wees.
    maar ja dat is napraten.
    nu zijn er wel mac cd’s te bemachtigen, maar als die ook de eis stellen van een origineel scherm van apple dan blijf ik nog nergens.

Bijdrager
    Nikita

.bin bestanden, wellicht ’s zoeken of Stuffit Expander d’r ook is voor Windows. Of bij Download.com die extensie intypen, krijg je vanzelf een lijst met programma’s die het wel kunnen lezen. MacDrive is alleen maar om het schijftype HFS+ te herkennen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.