11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    dirkbouwman

VHS via DVD-recorder digitaliseren?

Beste mensen,

Ik heb een goed aantal oude VHS banden. Deze wil ik graag gaan digitaliseren en later gaan monteren met Imovie. Voor de eerste stap ben ik al een tijd aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, maar mijn voorkeur heeft om dit via een DVD-recorder te doen.

Is dit überhaupt mogelijk?

Ik wil dan de VHS-afspelen op de televisie en dan tegelijkertijd opnemen met de DVD-recorder. Werkt dit en zo ja werkt dit ook goed? En kan ik als het lukt de DVD importeren op de mac?

Graag hoor ik het,

Dirk

Bijdrager
    Qmagic
    ”dirkbouwman”

Beste mensen,
    Ik heb een goed aantal oude VHS banden. Deze wil ik graag gaan digitaliseren en later gaan monteren met Imovie. Voor de eerste stap ben ik al een tijd aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, maar mijn voorkeur heeft om dit via een DVD-recorder te doen.
    Is dit überhaupt mogelijk?
    Dirk

Ja, sluit de VHS uitgang aan op je ingang van de DVD recorder. en opnenem maar.

”dirkbouwman”

En kan ik als het lukt de DVD importeren op de mac?

Hiervoor kan je het gratis programma Mpegstreamclip http://www.alfanet.it/squared5/MPEG_Streamclip_1.9.3b2.dmg gebruiken in combinatie met de QuickTime MPEG-2-afspeelcomponent (zie apple store €20) http://store.apple.com/nl/product/D2187

Met mpegstream clip kan je de DVD naar DV formaat exporteren en monteren in iMovie.
    (DV-formaat werkt goed in iMovie). En nee, je kan de DVD niet rechtstreeks importeren in iMovie.

Op deze manier heb ik mijn oude Hi8 tapes omgezet.

Bijdrager
    dirkbouwman

Ok, vooral over de eerste stap – het digitaliseren met de DVD-recorder – baarde mij zorgen. Maar als ik het begrijp gaat dit werken. Zijn er nog meer mensen die dat kunnen bevestigen?

En verder; kan elke DVD-recorder dit klusje aan?

Bijdrager
    Qmagic
    ”dirkbouwman”

Ok, vooral over de eerste stap – het digitaliseren met de DVD-recorder – baarde mij zorgen. Maar als ik het begrijp gaat dit werken. Zijn er nog meer mensen die dat kunnen bevestigen?
    En verder; kan elke DVD-recorder dit klusje aan?

Wat zijn de zorgen dan????
    Iedere dvd recoder heeft een analoge input met tulp plugjes of met een scart aansluiting (de naam input staat erbij, vaak line 1 of line 2).
    Je kunt gewoon een VHS recorder met de scart kabel door koppellen naar DVD recorder input.
    Geen enkel probleem.

VHS naar DVD input, en dvd out naar TV, Dan kijk je via de DVD recorder en zie je meteen wat je opneemt.

Bijdrager
    denboris

hallo

ik heb ook wat ervaring in het “overzetten” van VHS naar DVD.
    Hoe ik het doe:

DVD-recorder aansluiten via scart op tv.
    VHS-speler aansluiten via scart op tv.

Vervolgens de VHS laten spelen, en de DVD-recorder op het juiste kanaal zetten, zodat die opneemt wat afgespeeld wordt.

Werd uitstekend, maar duurt lang, je moet immers de hele band laten aflopen (en tegelijkertijd opnemen).

Bijdrager
    shanna61

Voordeel van het eerst opnemen via de dvd recorder is dat je geluid niet out of sync gaat lopen wanneer er een dropped frame tussenzit.

Nadeel van deze manier van werken is dat je materiaal vooraf gecomprimeerd wordt. Je gaat dit daarna omzetten naar een andere codec om het te monteren om het daarna weer eens te decoderen om het opnieuw op een dvd te zetten.

Met andere woorden op deze manier verlies je wel een hele hoop informatie. Zeker als je een te hoge compressie neemt bij het opnemen op de dvd recorder.

Het advies is dan ook ga je via de dvd recorder werken zet dan bij voorkeur de opnmae kwaliteit in de hoogste stand.

Bijdrager
    Niet meer hier

Je kunt dit inderdaad doen door het op dvd op te nemen en vervolgens deze dvd weer te rippen. Nadeel is dat dit erg lang gaat duren en er kwaliteitsverlies zal optreden. Sommige dvd spelers hebben een FireWire (.LINK) aansluiting waarmee wellicht ook het één en ander mogelijk is.

Wat je ook kunt doen is het opnemen via een digitale videocamera. Als deze een video-in heeft en een firewire uit dan moet het wel lukken om de video ‘rechtstreeks’ te capturen.

Dan kun je als derde optie ook nog gebruik maken van een apparaat van bijvoorbeeld Elgato. (Weet zo snel even niet welke)

Bijdrager
    queenfan

Je kan ook met eyetv b.v. de eyetv 250 sluit je video aan via de tupstekkers (geel/rood/wit) aan en opnemen.

Opslaan als iMoviebestand en bewerken maar.

Om een suugestie te noemen.

Bijdrager
    dirkbouwman

Ok, bedankt voor de informatie.
    Dingen als de Eyetv heb ik ook onderzocht, maar dit lijkt me toch te lastig. Daarnaast kan ik de DVD-recorder na de digitalisatie verder gaan gebruiken voor het opnemen van tv-programma’s.
    Ik ben blij dat het met een DVD-recorder moet gaan lukken. Is de kwaliteit van de eindfilm (nadat ik alle werkzaamheden heb gedaan) acceptabel genoeg? VHS is van zichzelf natuurlijk geen hoge kwaliteit. Is het mogelijk om dezelfde kwaliteit te behouden?

Bijdrager
    krewcial

je verliest zowiezo meer aan kwaliteit dan als je rechtstreeks van VHS naar computer gaat.

nu ga je 2x extra encoderen en comprimeren, wat weinig zin heeft.

investeer gewoon in een Elgato of gelijkaardige oplossing.

het lukt trouwens ook met de Elgato TV Hybrid, dan heb je meteen ook een digitale en analoge TV tuner voor op je Mac.

Bijdrager
    Jolientje

Sorrie voor de late reply, maar heb een gerelateerde vraag. Op deze vhs naar dvd website las ik dat er ook een combinatie mogelijk is van VHS en DVD recorder. Heeft iemand hier ervaring mee en klopt het dat dat een van de beste resultaten geeft?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.