7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    goow72

VHS naar DVD met FCP x en ADVC55 lukt niet goed.

hallo,

Ik heb het een en ander gelezen op dit forum over VHS naar DVD. Het zijn veel berichten van soms 10 jaar geleden. Inmiddels is er andere apparatuur en zijn er andere programma’s. Ik zou graag mijn vraag voor willen leggen.

Ik heb een VHS recorder op een canopus (grassvalley) ADVC55 aangesloten om beelden analoog naar digitaal om te kunnen zetten.
    Ik probeer de beelden binnen te halen via final cut pro x, ook met andere software zoals debut geprobeerd.

Toch is de kwaliteit slecht te noemen. Rood achtig beeld en onderin een streep die flikkert. Dit zie ik niet als ik de beelden op een analoge tv afspeel, het beeld is daarop ook absoluut beter te noemen.
    De vraag is, hoe krijg ik dit opgelost?

Ik heb de canopus precies goed ingesteld met de dipswithches.

Ik heb ook wels eens de vhs recorder aangesloten op de harddiskrecorder en zo opgenomen, vervolgens op DVD gebrand, maar die kwaliteit was ook slecht, grof blokkerig beeld. Advies opgevolgd en de ADVC55 gekocht, maar dit werk ook niet. Iemand moet toch weten hoe het moet? En zeker met een mac;-)

Wie weet raad?

Bijdrager
    TheBigZ

Had je daar al niet een topic over geopend?

ADVC 55 canopus werkt niet in FCPX.

Bijdrager
    Richele

Zoals the BigZ in je vorige post heeft vermeld, zie je die flikkerende streep op een analoge tv nooit omdat die buiten de “safe area’ valt. Aangezien fcp het totale beeld laat zien zie je die nu wel. Zou je deze beelden weer afspelen op een tv dan vallen ze weer buiten beeld. Je kunt er een masker op zetten of een klein zwart balkje. De beelden van een VHS zijn eigen maar 384×288 pixels, daarnaast zijn ze interlaced. De monitor die aan je mac hangt is non-interlaced waardoor je details veel beter ziet. Wederom geldt hiervoor dat als je ze op een tv afspeelt dat het er dan waarschijnlijk beter uit ziet dan op je monitor… Dit geldt trouwens ook voor de kleurafwijking die je ziet…

Bijdrager
    TheBigZ
    goow72 op 07 maart 2014

Iemand moet toch weten hoe het moet?

Ken je de uitspraak: “garbage in, garbage out”? Zoals Richele hierboven ook al aangeeft, de resolutie van VHS is drie keer niks. Het is geheel te danken aan de kwaliteit van de vroegere televisies dat dat signaal nog enigszins te pruimen was. Als je dat gaat digitaliseren en op gaat blazen naar moderne schermresoluties, dan zit je inderdaad tegen de pacman-blokjes aan te kijken. Daar doe je verder weinig meer aan. Geniet van de inhoud zelf (je kinderen etc.)!

Bijdrager
    McD44N

PAL video heeft (had) 575 zichtbare lijnen, iets meer dan 288.
    Een moderne FullHD monitor vergroot dat beeld als het ware 4x, en de kwaliteit gaat dus eigenlijk 4x achteruit, als je het full-screen bekijkt.

Los hiervan hebben de beelden op een VHS in de loop van de tijd ‘schade’ opgelopen, wat zich vertaald in a-sync geluid, artefacten en kleurfouten.
    Als je toch echt een VHS wil omzetten: Professionals gebruiken hierom bij het digitaliseren een Time Base Corrector (of TBC), meer precies een ‘Full-frame TBC’. Ze worden tussen de VHS bron en het capture apparaat aangesloten, en zorgen ervoor dat de beeldkwaliteit flink omhoog gaat. Maar die lage resolutie blijft..

Lees er hier wat over:
    http://www.digitalfaq.com/forum/video-restore/2251-tbc-time-base.html
    http://www.unterzuber.com/TBC.html

Bijdrager
    goow72

Allereerst bedankt voor jullie reacties!!!
    Excuses voor mijn late reactie… ik had eerder geen tijd meer om aan dit project verder te gaan.

Klopt Bigz, maar ik liep vast bij dat andere topic…en ik moet verder…vandaar hier nog een poging;-) En ik zal zeker genieten van de inhoud, maar als ik voor andere iets maak, vind ik dat ik de beste kwaliteit moet nastreven, vandaar mijn vraag. Zou het dan kunnen zijn dat ik de opname op DVD klein moet houden, dus een deel van het scherm benutten..ipv. uit laten strekken, omdat we dan blokkering beeld krijgen?

Verhelderend vind ik het verhaal van de safe area, en ik kan er inderdaad wel een masker of balkje op plaatsen. Goeie tip!

Het Time Base Corrector verhaal was nieuw voor me. Ik dacht dat ik met de ADVC ook een prima apparaat had gekocht n.l. Ik zal me er nog meer in verdiepen.
    Al met al blijkt dat het toch niet zo gemakkelijk is als dat ik zelf had bedacht. En dat ik dus met bepaalde kwaliteit tevreden zou moeten zijn.
    Maar wat ik al zei..vond het zo gek dat op de analoge TV. het beeld zo goed was vergeleken met mijn hd tv.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties! Ik ben een leek..maar ik wil graag meer leren op dit gebied.

Bijdrager
    TheBigZ
    McD44N op 11 maart 2014

PAL video heeft (had) 575 zichtbare lijnen, iets meer dan 288.

Maar VHS (het bronmateriaal van de TS) heeft er een stuk minder.
    http://forums.digitalspy.co.uk/showthread.php?t=1613580

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.