7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    ruudvan

VHS-C overzetten

Hallo, Is er iemand die weet of je Video banden van het formaat VHS-C over kan zetten op dvd.
    Zoja kan diegene mij een beetje op weg helpen ? Ik heb geen videorecorder meer maar die moest ik toch kopen, waar moet ik op letten bij de aanschaf de soort aansluitingen neem ik aan maar welke aansluitingen heb ik nodig bij de videorecorder tbv het overzetten?
    ik heb een imac met OSX 10.2.8 – geheugen 256 , 1 GHz G-4 met superdrive maart 2003.

vast bedankt

RuudVan:lol:

Bijdrager
    pluche

elke goede videorecorder is ok voor je doel – maar om de VHS-C tapes af te spelen in een recorder moet je een cassette adaptor kopen HAMA had die bijv – ik denk dat je die nog bij elke goede video/foto apparatuur winkels kunt kopen
    dan moet je een analoog/digitaal converter kopen: Datavideo Dac 100 of Canopus 100 – prijs: +- 250 euro
    in je computer: grote harde schijf die enkel dient voor het opnemen/bewerken is een must (externe kan ook) en met die 256 mb ram heb je veel te weinig; het opnemen van je VHS filmpjes gebruikt +- 1 Gb/5 minuten op he HD

Bijdrager
    SoSuMe

Ik zelf doe dit soort dingen met Eyetv van Elgato. Een prima kastje dat de videobanden soepel op je Mac zet om later gebrand te worden op DVD.

Bijdrager
    ruudvan

pluche, bedankt voor je snelle reactie maar weet je zeker dat ik een analoog/digitaal converter moet aanschaffen, ik dacht dat ik ze via de video recorder zo over kon zetten op de imac. naar imovie en dan naar idvd en dan vervolgens branden . en wat betreft de adapter, die had ik al jaren want zonder kan je de filmpjes niet afspelen op je video. nee wat ik bedoel is, ik zet de video naast de imac sluit alles aan en zet ze eerst over op imovie, tenminste ik dacht dat dat zo moet. Wat betreft het geheugen, ik heb laatst een digitale video overgezet en bewerkt in imovie en vervolgens gebrand met idvd en dat ging allemaal prima ,meer dan genoeg geheugen, of is dit overzetten anders?

ruudvan

Bijdrager
    pluche

kijk: als je van een digitale camera opneemt (via firewire) dan doe je geen omzetting: van DV naar DV of MOV formaat, dat stelt niets voor qua bewerking
    een analoge camera.videorecorder heeft geen firewire uitgang, en dat analoge signaal moet omgezet worden naar digitaal omdan via de firewirepoort te worden opgenomen in de Mac

MAAR: als je een digitale camera hebt met analoog in, dan kun waarschijnlijk je videorecorder daarop aansluiten en via de firewirepoort van die camera naar de Mac – en dan moet je geen converter kopen;

als je dan hebt opgenomen, kun je met iMovie bewerken enz… dat gebeurt nog in DV formaat;
    als je nadien naar DVD wil wegschrijven, dan moet alles weer omgezet worden met ofwel iDVD ofwel Toast 6.XX en dat is een grote, langdurige bewerking (vele uren…) – 256 Mb Ram is toch te weinig – ik denk dat 500 Mb zowat een werkbaar minimum is
    een andere mogelijk is: de in iMovie opgenomen/bewerkte filmpjes met het print to video commando naar een DVD recorder sturen, dat gaat heel vlot maar…. dan heb je weer die digitaal/analoog converter nodig

Bijdrager
    ruudvan

oke pluche ,bedankt het is me al een stuk duidelijker geworden, bedankt voor de uitleg, ik ga er eens even over denken.
    groet ruudvan

Bijdrager
    bassman

JVC maakt een combi van VHS en DV met dit ding kan je VHS tapes via firewire inladen.
    Type is HR-DVS3.
    Dus ook TV opnemen!
    Groet

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.