23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    i93Jeffrey

VGA en DVI

Ik heb een poosje geleden een Mini DVI –> VGA gekocht, om mijn MacBook op de LCD aan te sluiten
    alleen dit geeft niet erg mooi beeld veel blokjes enz. . Als ik een Mini DVI –> DVI en dan DVI naar HDMI en dan op de LCD aansluit heb ik dan wel goed beeld?
    Want ik wil niet iets kopen die later ook geen goed beeld heeft.

Bijdrager
    sypie

Heb je ook naar de frequentie en de resolutie gekeken van het externe beeld? Dit kan ook een boosdoener zijn. Te vinden in de systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    i93Jeffrey

Ja, allemaal al gekeken

Bijdrager
    Pieterr

Wat heb je precies voor een LCD TV?

Bijdrager
    i93Jeffrey

LG 32LG3000

Bijdrager
    bartje

Zo’n LCD tv heeft een ‘native’ resolutie van 1366x768px. Hier zul je denk ik ook niet over heen kunnen.

Bijdrager
    Fliz

Ik heb mijn MacBook aangesloten op m’n Full HD Bravia via mini dvi – dvi en dvi – hdmi kabel en dat geeft schitterend 1920x1080px beeld. Jouw tv ondersteunt 1366x768px dus je moet kijken welke max resolutie je haalt met mini dvi – vga. Hoogstwaarschijnlijk zal je met dvi-hdmi een beter beeld hebben.

Geblokkeerd
    Anoniem

Volgens mij moet je gewoon de resolutie goed instellen. Maar als ik me niet vergis
    ondersteunt de MacBook’s videochip de 1366x768px resolutie helemaal niet, net als
    de Mac Mini’s… of dit ook zo is met de Alu MacBooks weet ik overigens niet.

Dus (even een gokje) als ik er vanuit ga dat de resolutie een beetje “off” is, kan het
    inderdaad kloppen dat je beeld een beetje vreemd/blokkerig is. Op welke resolutie
    staat het externe scherm nu ingesteld, en heb je “overscan” uitstaan? En op hoeveel
    Hertz heb je ‘m nu staan?

p.s.: Mocht ’t overigens toch aan de resolutie liggen, dan zou je dit met wat vogelen
    nog goed kunnen krijgen met SwitchresX;-)

Bijdrager
    sanius

Ook is het zo dat wanneer je heel veel conversies gaat uitvoeren de kwaliteit ook achteruit gaat (ik weet niet of dit ook zo is met digitale signalen maar goed)

En ik denk ook dat het eerder aan de resolutie ligt dan aan de aansluiting, heb zelf een 22inch monitor allebei een keer aangesloten via VGA en DVI en geen enkel verschil te bespeuren.

Bijdrager
    TheM4inframe

Ik heb hier een externe monitor aanhangen op 1680×1050 met mini-dvi naar dvi, vroeger had ik naar vga maar dat ging ook perfect, dit geeft gewoon net nog beter beeld, maar met vga kun je zeker tot deze resolutie gerake met een macbook.

Bijdrager
    i93Jeffrey

1920x1080px staat ie ingesteld
    en de hertz zijn 60 maar dat is ook het Maximale
    maar je kan um ook op 1300x nog wat doen, maar dan krijg je raar groot beeld en dat werkt totaal niet fijn

Bijdrager
    Pieterr
    ”i93Jeffrey”

1920x1080px staat ie ingesteld

Maar jouw LCD TV heeft een native resolutie van 1366×768.
    Dan heeft het weinig zin om zo’n hoge resolutie in te stellen.

Bijdrager
    i93Jeffrey

Bij 1366×768 is ie nog blokkerig

Bijdrager
    Pieterr
    ”i93Jeffrey”

Bij 1366×768 is ie nog blokkerig

Staat HDMI op [PC] modus (ipv [DTV] modus)? (Zie p.31 van de user manual)

Bijdrager
    i93Jeffrey

Hij staat op de PC modus (RGB)

Bijdrager
    Pieterr

Ook voor HDMI?

Bijdrager
    i93Jeffrey

HDMI heb ik niet, ik heb um via VGA aangesloten
    ik wil HDMI uitproberen maar wil ik eerst vragen of het werkt

Bijdrager
    bartje

Nou….
    Echt fatsoenlijk beeld lijkt mij er toch niet uit komen als je een tv aansluit op een computer. Wat voor een tv of resolutie het ook mag zijn. Zolang het niet voor een computer is geoptimaliseerd zal het niet fijn werken.

Bijdrager
    sven-
    ”bartje”

Zolang het niet voor een computer is geoptimaliseerd zal het niet fijn werken.

Apert onjuist. Dus Full HD televisies zullen geen goed beeld weergeven als je deze aansluit op computers met de juiste kabels en vervolgens de juiste instellingen toepast? Want “een TV is niet geoptimaliseerd voor een computer”:?

Bijdrager
    Pieterr

Even een verzoenende toevoeging:

Tegenwoordig wordt aan vrijwel alle nieuwe televisies de eis gesteld dat ze in staat zijn om een goed beeld te geven als er een computer op aangesloten wordt (via de VGA dan wel HDMI ingang). In de SD CRT tijd was dit niet het geval.
    De ene LCD TV doet dit uiteraard beter dan de andere, maar je zult als LCD TV producent hier terdege rekening mee moeten houden.

Bijdrager
    bartje

OK.

Dat zal idd ook zo zijn. Maar in dit geval is er dus geen Full HD support op die LCD TV. Mag je dan alsnog scherp beeld verwachten?

Bijdrager
    Pieterr

Als je de native resolutie (1366×768 in dit geval) kiest wel. Verder dient de LCD TV een PC modus te hebben zodat pixels één-op-één gemapt worden ipv dat een deel verdwijnt door zaken als ‘overscan’.

Als je die ‘overscan’ niet uit kunt zetten, rest je doorgaans niet veel meer om dan maar 1280×720 in te stellen op je computer.

EDIT: waarbij me te binnen schiet dat er aan de Mac kant ook nog ergens een ‘overscan’ vinkje was in het secondary display panel.

Bijdrager
    i93Jeffrey

hij is HD Ready

maar ik koop denk ik binnenkort wel een Monitor van 19″ ofzo en gebruik de LCD TV alleen om Films af te spelen op de TV

Bedankt voor alle hulp!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.