16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    MACmusic

Vormgeving voor Youtube-kanaal, hoe?

Beste forumleden,

Ik ben Stan, 17 jaar oud en zit momenteel in de 6e klas van het vwo. Begin deze zomervakantie ben ik met het idee gekomen om een YouTube kanaal op te starten waarop ik informatieve video’s kan plaatsen over o.a. Nederlandse literaire werken. Op die manier kan ik leeftijdsgenoten helpen bij het maken van leesverslagen of andere schoolopdrachten en hen tegelijkertijd stimuleren om dergelijke literaire werken te lezen. Ik vind dat leuk om te doen, het is dus volkomen vrijwillig.

Nu heb ik echter het probleem dat ik niet goed ben ik het maken van logo’s, banners, intro’s en dergelijke. Om die reden heb ik dus besloten om een bericht te plaatsen op dit forum met het verzoek of iemand mij daarmee op weg zou willen helpen. Het zou mij erg motiveren om mijn plan door te zetten als ik een degelijk ogend Youtube kanaal heb.

Onder het motto ‘niet geschoten is altijd mis’ druk ik nu op ‘verzend’.:P

Bijdrager
    KarelWillem

Ik snap je vraag, maar…

Vraag en aanbod

OMT is geen verkoop- of vraag- en aanbodsite. Het volgende is niet toegestaan:

Te koop vragen of aanbieden van goederen of diensten

Bijdrager
    Shmoo

In software als iMovie zitten vaak toch al van die standaard templates die je kunt gebruiken, hoef je alleen maar filmpjes en foto’s in te droppen en je hebt relatief simpel een mooie stijl.

Verder kun je natuurlijk wel online wat logos en inspiratie vinden.

Bijdrager
    The Jesus

Ik vind dat literaire werken steun verdienen! En een goed logo.:angel:
    Mijn steun heb je.
    Ik hoop dat er wat kwaliteit op youtube verschijnt.

Gerard Reve

Met wat ik schrijf is het precies als met het Evangelie: men dient het ernstig te nemen, maar niet al te letterlijk.

Bijdrager
    MACmusic

@TheJesus Dank!

Bijdrager
    MACmusic

@KarelWillem Mijn oprechte excuses als ik het fout zie hoor, maar mijns inziens vraag of bied ik geen goederen of diensten aan. Ik vraag slechts om een vrijwillige gunst.

Bijdrager
    MACmusic

@Shmoo Dat klopt, iMovie biedt inderdaad enkele eenvoudige templates, maar dat vind ik er altijd zo afgezaagd uitzien.

Bijdrager
    olbo

Fijne titel. Als ik ooit een ‘verzoek’ heb kan ik deze tenminste snel terugvinden.:-P

Maar dit even terzijde!

Bijdrager
    KarelWillem
    MACmusic op 29 juli 2016

@KarelWillem Mijn oprechte excuses als ik het fout zie hoor, maar mijns inziens vraag of bied ik geen goederen of diensten aan. Ik vraag slechts om een vrijwillige gunst.

Ja je hebt gelijk. Ik las ‘op weg helpen’ als het vragen aan iemand of ze wat voor je konden maken (a.k.: ‘een dienst’).

Als het een paar tientjes mag kosten zijn er voldoende apps waarin je eenvoudig originele banners en titels kunt maken:

Bijvoorbeeld: http://www.syniumsoftware.com/animationist

Bijdrager
    MACmusic

@olbo Dat kan je inderdaad snel terugvinden. Gewoon op je profiel kijken bij de door jou gestarte topics. Slecht geslapen?;)

Bijdrager
    MACmusic

@KarelWillem Ik zal er eens naar kijken.

Bijdrager
    KarelWillem

olbo bedoelt dat ‘verzoek’ geen titel is waarmee je later inhoudelijk kan zoeken naar een topic.

Over een jaar: ‘Goh, ik heb ooit een topic gelezen van een jongen die een Youtube kanaal wilde starten.’

Even zoeken op ‘verzoek’ en ik heb het weer gevonden.;)

Moderator
    Poezenbeest

Het probleem met de titel is aangepast en inderdaad is OMT geen vraag-en aanbidsite. De vraag hoe je soiets zelf kan doen is echter wel legitiem, dus ik stel voor dat we daarop verder gaan.

Bijdrager
    Shmoo
    Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Voor mij is de vormgeving van een kanaal iets secundairs, het gaat immers om de content. Als je video’s zelf inhoudelijk niet op orde zijn, dan moet je je plan goed heroverwegen. Zijn ze inhoudelijk wel goed? Dan maakt de vormgeving mij echt geen barst uit. Ik ben zelf geabonneerd om tientallen zeer interessante channels die met de beste wil in de wereld nog niet eens amateuristisch te noemen zijn.

Ik zeg: ga eerst eens met die video’s aan de slag en focus je op je content, en eventueel op video editing software. Dan begin je met een hele simpele banner en maak je later -als je zelf meer ervaring hebt en je kanaal wat vaart begint te krijgen- een uitgebreidere huisstijl.

Bijdrager
    Shmoo

Voor mij is de vormgeving van een kanaal iets secundairs, het gaat immers om de content. Als je video’s zelf inhoudelijk niet op orde zijn, ….

Alleen kun je dat pas weten wanneer je het filmpje bekijkt. Stap één is opvallen tussen alle resultaten en zorgen dat ze op jouw video klikken en niet die van de buurman. Dat doe je door visueel aantrekkelijk ‘design’ te maken. Een huisstijl, iets dat professioneel oogt en waar je vertrouwen in kunt hebben voordat je erop klikt. Zeg eens zelf, hoe vaak heeft iemand hier al eens op YouTube iets gezocht ( mogelijk een app tutorial ) en dan bleek dat het alleen een clickbait-filmpje was of een filmpje was zonder geluid. De eigenaar van het filmpje zegt niets. Hij type mogelijk in Teksteditor wat hij wilt zeggen en wat je moet doen omdat hij niet wilt dat zijn stem online komt of wat dan ook. Dit is zo extreem teleurstellend, slideshows van foto’s in een video is precies hetzelfde, toch duiken deze filmpjes altijd hoog op in de resultaten omdat ze schijnbaar iets goed doen waardoor mensen erop klikken. Direct na het aanklikken van zo’n video voel je al de teleurstelling.

Mensen denken over het algemeen te makkelijk over dit soort dingen. Bloggen is ook zo’n ding. Iedereen kan/wil een blog beginnen over Apple of welke andere hobby dan ook. Uiteindelijk is recht van bestaan hebben online iets heel iets anders. Ik geloof dat meer dan 84% van alle blogs die begonnen worden op Tumblr, WordPress en Blogger binnen 4 maanden al weer zo goed als dood zijn omdat mensen geen reacties krijgen en daadoor hun passie verliezen. Waarom zou je iets blijven doen wanneer je het gevoel hebt dat je het alleen voor jezelf doet en niemand je content leest of ziet. @Lang Lid is hier een voorbeeld van – passie voor schrijven, hij maakt een boekje, dat wordt uitgegeven en op dat moment is hij de meest blije vogel die er bestaat. Trost als een pauw en terecht gaat hij naar het volgende onderdeel, verkopen en geld verdienen alleen dan komt pas de realiteit in beeld over hoe moeilijk het is om 25 exemplaren te verkopen online aan mensen buiten je vriendengroep.

Serieus, het is niet allemaal goud dat blinkt online. We horen en zien vooral altijd de succesverhalen over apps, hoe mensen stoppen met hun studie omdat de app die ze gemaakt hebben zoveel geld genereert dat ze nooit meer in loondienst hoeven. Dat soort verhalen geven mensen passie om dit soort dingen te doen, de Enzo Knol en hoe heet die knakker, dat zijn de voorbeelden waarom mensen dit soort dingen gaan doen. Niet omdat ze zelf een briljant plan hadden waar nog niemand over na had gedacht.

Ik hoop dat er wat kwaliteit op youtube verschijnt.

Die twee gaan niet snel samen. Youtube is vooral een platform waar het niet zo zeer om de kwaliteit draait omdat het heel erg moeilijk beoordelen is wat kwaliteit is in een video. Ik zal niet zeggen dat het allemaal ruk is, het is vaak extreem handig waar je naar kijkt maar kwaliteit is in mijn ogen toch heel iets anders.

Zie hier een voorbeeld van unboxing filmpjes, allemaal, ongeveer een jaar oud en kijk eens naar het aantal views. Zie je wat het verschil is in de previews en waarom mensen mogelijk meer op het laatste plaatje/video klikken ipv al die andere.
    Twee MacBook Airs een 11 + 13 inch in het voorbeeld. Uit de doos halen is (1) de twee Airs vergelijken is (2) – dat gecombineerd met de wetenschap dat heel veel mensen sowieso al niet weten welke Mac ze moeten kopen, Air vs Pro of 11″ vs 13″ is dat de reden waarom mensen daar meer op klikken.

Er komt dus ook de nodige slimheid bij kijken. Zeker in het begin moet je het daar van hebben als ben je compleet onzichtbaar.

Natuurlijk speelt het aantal abonnees ook nog een rol maar geen miljoen meer weergave en die abonnees moet je eerst ook nog zien te krijgen. Duidelijkheid in wat je te zien krijgt vooraf is zo belangrijk. Die previews van de video’s zijn eigenlijk te vergelijken met reclames. Als ze niet aantrekkelijk zijn om op te klikken dan loop je weergave mis.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.