7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Spim

Verzamelen Mailadressen

Dag allen,

Weet niet of dit de juiste rubriek is, maar ik ben al een tijdje op zoek naar een tooltje (werkend op Mavericks) of andere bruikbare manier om uit Outlook for Mac (2011), en evt ook Apple Mail, alle mailadressen te verzamelen. Ik bedoel zowel adressen waar ik zelf ooit naar heb gestuurd en/of ontvangen, alsmede alle cc’s waar ikzelf tussen heb gestaan of zelf aan heb geadresseerd en dan ook alle andere adressen die erin gecc-t zijn. Kortom eigenlijk alle adressen die waar dan ook in welke regel staan in alle accounts, en hun bijbehorende folders. Van belang is dat ik bij wijze van spreken gewoon een account aan kan geven en dan alle folders en ook subfolders worden gecrawled naar mailadressen. Ik heb namelijk veel verschillende accounts voor verschillende bedrijven/domeinen, en deze zijn ook niet allemaal evengoed gearchiveerd. Totale aantal mails zit tegen de 70000 aan dus handmatig iedere mail bekijken en daar alle geadresseerden uit vissen wordt een wat langdurig werkje.

Het doel is om 1 algehele database aan te gaan leggen, en deze uiteindelijk te categoriseren tbv mailinglijsten per bedrijf/activiteit.

Er zijn verschillende tools te vinden, van gratis tot heel prijzig, die alle min of meer aangeven zoiets te doen. Maar ook vaak deels en het wordt mij nog niet duidelijk welke tool zou kunnen wat ik graag wil. Ik ben uiteraard bereid om voor een goed programma te betalen, mits het echt werkt.

Het probleem is eigenlijk dat ik nergens een goede review, of vergelijking kan vinden, vandaar ook mijn vraag aan jullie.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of zou me kunnen adviseren?

Dank,
    Pim

Bijdrager
    Shmoo
    Spim op 03 december 2013

Het probleem is eigenlijk dat ik nergens een goede review, of vergelijking kan vinden, vandaar ook mijn vraag aan jullie.

Logisch niet nee… Omdat wat je wilt doen SPAMMEN heet.

Je kunt niet zomaar adressen gaan verzamelen van mensen die in mailtjes voorkomen, als ik het goed begrijp wil jij het adres van iemand die in de CC staat gaan opslaan en daarna gaan gebruiken.
    Of iemand die jou gewoon een mailtje stuurt ook toevoegen aan een geautomatiseerd systeem.

Dat heet spammen en is verboden daar hoor je ook niet bij geholpen te worden.

Bijdrager
    Spim

Uh, gaat het? Beetje lompe kort door de bocht reactie. Het zijn gewoon eigen accounts en heeft niks met spammen te maken. Als ik van een sportverening van mijn kind een mail aan een deel van de leden ontvang waarbij ik tussen een lijst van cc sta wil ik gewoon die adressen netjes bewaren zodat ik als ik ze zelf wat wil sturen deze makkelijk kan invoegen en dergelijke. Dat heet handig, geen spam. Bovendien sta je niet zomaar in een cc met z’n allen. Dit dient namelijk als doel om eenieder duidelijk te maken wie er nog meer op de hoogte zijn. Als dit verborgen moet zijn zet men het namelijk wel in de bcc (een paar uitzonderingen/vergissingen daargelaten). Ik gebruik geen bot’s om ongevraagd commerciĆ«le shit en phishing te versturen, dat is spam. Ik zoek gewoon naar een tool om wat orde te scheppen in een enorme hoeveelheid mailadressen, verspreid over verschillende accounts, folders en subfolders. Daar bestaan heel veel tooltjes voor en ik vroeg me gewoon af of iemand weet of er 1 is die fatsoenlijk werkt.
    Als je geen antwoord op de vraag kan of wil geven reageer dan niet. Of doe op z’n minst niet zo opgefokt. Maar dat terzijde.

Bijdrager
    belfortmac
    Bijdrager
    Shmoo

Kom nou.. 70.000 mailtjes uit een archief gaan scannen op mailadressen en die dan verzamelen en categoriseren , als je dat geen spam noemt maar gemak dan heb je ze niet allemaal op en rijtje.;)

CC’s zijn idd. om aan te geven dat iemand anders ook dit mailtje leest maar dat wilt niet zeggen dat jij eigenaar wordt van al die adressen. Mensen hebben helemaal geen controle over CC’s , ze geven daar geen toestemming voor dus ze zetten al helemaal niet te wachten op mailtjes van mensen die via via via ooit ergens eens hun adres voorbij hebben zien komen.

Daarbij, hij’s net een paar uur lid van OMT , zijn eerste vraag is al gelijk op het randje en zijn fake gebruikersnaam is 1 letter anders dan waar dit allemaal over gaat.

Bijdrager
    Spim

Daar ik nog niet eerder een vraag heb gesteld op OMT word ik dus lid omdat ik een vraag wil stellen. Niet zo moeilijk toch? Dat jij dit blijkbaar opvat als hulp bij spammen is wellicht je eigen treurige perceptie. Vrij kinderachtig om zo te reageren. Reageer dan gewoon niet en richt je vooral op de voor jou belangrijke zaken. Shmoo is overigens wel een hele gebruikelijke naam, niks fakes aan en met ’81’ ben je nog aardig snugger achter je toetsenbord. Iets met de pot verwijten, kleuter.

Dit soort apps worden gewoon verkocht in de Appstore, zie bijvoorbeeld https://itunes.apple.com/nl/app/email-contacts-extractor/id590358209?l=en&mt=12
    Ik vroeg me dus slechts af of iemand hier ervaring mee heeft of een beter alternatief. Ik heb het bovendien ook niet over een archief maar gewoon mailboxen van mijn eigen accounts, van mijn eigen bedrijven. Dat is over een tijdsbestek van 10+ jaar opgeteld een inderdaad een vrij grote hoeveelheid mails. Ongearchiveerd dus, want dat is nou net wat ik wil gaan doen.

Gooi er maar een slotje op indien gewenst, dit gaat waarschijnlijk nergens heen.

Heel erg bedankt voor je nuttige, vriendelijke en behulpzame reactie.

Bijdrager
    jf

Ik zou je in ieder geval adviseren je op de hoogte te stellen van de wetgeving rondom spammen. Mensen zonder hen vooraf (en niet per mail, dat mag dus niet) te vragen mails sturen als bedrijf, kan je op hele flinke boetes komen te staan. Het maakt daarbij niet uit of je die mailadressen uit je eigen archief haalt, of heb verkregen via andere wegen.

En dat is goedbedoeld advies. Het zou nogal lullig zijn als je je hele jaarwinst door zo’n onbenullig foutje zou zien verdampen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.