7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Anytimebaby

Verwijderen sparsebundle TimeMachine

Hallo,

mijn 2TB Time Capsule, waar de back-ups van mijn MBP op staan via TimeMachine, zit na bijna twee jaar vol.
    De sparsebundle, wat als ik het goed heb begrepen de back-ups zijn, is 1.45 TB (!!). Ik begreep dat oude back-ups verwijderd zouden worden als de schijf vol is maar dat is dus duidelijk niet het geval. Voor alle duidelijkheid, de andere schijfruimte is gereserveerd voor de back-ups van de MB van mijn vriendin.
    Na wat rond te hebben gezocht op dit en andere fora kom ik niet verder dan het leegmaken van de Time Capsule en opnieuw de TimeMachine cyclus te starten. Alleen het verwijderen van de 1.45TB sparsebundle lukt me niet, ook niet met schijfhulpprogramma die de Time Capsule niet ‘ziet’.

Mijn vragen:
    – Waarom verwijdert TimeMachine niet de oude back-ups?
    – Waarom krijg ik die sparsebundle niet verwijderd?

Alvast bedankt voor meedenken!

Gerbrand

Bijdrager
    Maurits

Ja, TimeMachine gaat oude backups verwijderen als het merkt dat de ruimte krap wordt, maar dat is veel later dan jij wil, en als je met meerdere gebruikers 1 time capsule gebruikt, gaat het dus om de vrije ruimte voor alle gebruikers samen. (dus vaak te laat).

Je zou moeten kunnen inloggen op de TimeCapsule via smb of afp (dus benader de TC als NAS)
    Dan zou je een folder moeten zien met de sparsebundels, en zou je moeten kunnen verwijderen (mits je de juiste user/password hebt)
    En dan een nieuwe backup beginnen. Nadeel: je bent historie kwijt, Voordeel: ruimte terug.

Om te voorkomen dat de nieuwe backup zo snel vol loopt kan je misschien folders uitsluiten van backup?(b.v. ik sluit de folder downloads uit, daar in staan veel dingen die niet in de backup hoeven omdat ze maar tijdelijk nodig zijn, en tevens nogmaals te downloaden)

Bijdrager
    GoeieDag
    Anytimebaby op 07 januari 2018

- Waarom krijg ik die sparsebundle niet verwijderd?

Via Finder kan het in principe wel.
    Schijfhulpprogramma kan de TC HD idd niet zien, maar AirPort-configuratieprogramma wel. Daarmee kun je ‘m iig wissen.
    Waarom vind je 1,5 TB veel voor de backup? Hoe vol is de bronschijf?
    En waarom denk je dat ie vol is; worden er geen TM backup’s meer opgezet dan?

Je kunt natuurlijk ook een usb HD van een paar TB aan de TC koppelen, kun je bv daarop de TM backup van je vriendin laten draaien.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Wootism

Beter doe je niet wat hierboven gezegd wordt….(n)
    Ik dacht een half jaar geleden ook dat ik zelf mijn backups kon opfrissen door via Finder bestanden van mijn TC te gooien.
    Het verwijderen van de bestanden lukte wel, maar bij het leeggooien van mijn trash kreeg ik een error dat het niet verwijderd kon worden.
    Toen ik vervolgens de bestanden uit de trash probeerde terug te plaatsen op de TC kreeg ik de error dat dit ook niet kon.:(

Uiteindelijk de gehele TC moeten formatteren en alle backups kwijt.

Bijdrager
    GoeieDag

Nee, het “opfrissen” van een TM backup via Finder is idd niet het slimste wat je kunt doen, om het voorzichtig uit te drukken.
    TS heeft het over de hele sparsebundle, en niet over de bestanden daarin. En ik zeg ‘in principe’, want het is ook dan niet ideaal.

Bijdrager
    Anytimebaby

Waarom vind je 1,5 TB veel voor de backup? Hoe vol is de bronschijf?
    En waarom denk je dat ie vol is; worden er geen TM backup’s meer opgezet dan?

Bronbestand is ongeveer 500 GB. Ik vind het veel omdat ik altijd begrepen heb dat TM alleen back-ups maakt van dat wat ‘nieuw’ is t.o.v. de laatste back-up. Hij is vol omdat TM dat meldt. En er is nog maar 450mb over als ik het check via Finder.

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Bijdrager
    GoeieDag

Oké, je kreeg dus een melding van TM zelf. Dan zal ie toch ook het probleem zelf oplossen, als het goed is.

Voor de rest klopt je verhaal. Maar het punt is dat er wat zaken kunnen meespelen. Zo zal een DMG elke keer als ie wordt geopend, een volledige back van het ding maken, omdat ie niet ‘binnen kan kijken’. Bij grote dmg’s begint dat te tellen.
    Zo zijn er ook programma’s die zich voordoen als één groot bestand, en zich elke keer volledig laten back-up’en. Outlook was geloof ik (voorheen?) zo’n programma. Maar ook de downloadfolder kan de boel snel vol laten lopen, als je veel films en grote bestanden naar binnen haalt, en naar enige tijd weer wist. Dus kijk even goed uit wat je beter uitsluit uit de TM b.u.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.